ایلام؛

دینارکوه، مامن صدها گونه پرنده کمیاب

مسئول اداره حفاظت محیط زیست آبدانان گفت: مجموعه ای از پرندگان بویژه گنجشکان کمیاب نقاط مختلف جهان در منطقه حفاظت شده جنگلی دینارکوه مشاهده می شوند.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ؛ رضا بستام اعلام کرد: از مجموع 85 هزار هکتار عرصه های جنگلی شهرستان آبدانان 30 هزار هکتار آن در منطقه جنگلی دینارکوه بعنوان منطقه حفاظت شده تحت نظر و حراست شبانه روزی کارکنان و محیط بانان قرار دارد.

وی دینارکوه را یک گنجینه کمیاب در سطح جنگلستان های زاگرس برشمرد و تاکید کرد : با توجه به حفاظت و مراقبت های ویژه از این منطقه و رشد و زادآوری درختان، بوته ها و پوشش مطلوب گیاهی، این عرصه های جنگلی بنا به تایید کارشناسان و پرنده شناسان سازمان محیط زیست کشور، به مجموعه ای زیبا برای سکونت انواع گنجشک های جهان تبدیل شده است.

وی گفت : هم اکنون انواع عقاب های بومی و مهاجر از قبیل شکاری، بالابان، سنقر، بحری، قرقی، شاهین و انواع کبک، تیهو، بلدرچین، کبوتر، قمری، سبزقبا، زنبورخوار، بلیل خرمایی، سهره طلایی، دارکوبک، کمر کولی، توکا، جی قاق، کلاغ و انواع گنجشک سانان در دینارکوه آبدانان وجود دارند.

وی از دریاچه پشت سد کرخه بعنوان یکی از بهترین زیستگاه های آبزیان منطقه نام برد و افزود : منطقه چم شالان به علت تناسب آب و هوایی، همه ساله علاوه بر پرندگان آبزی بومی، میزبان انواعی از اردک های آبزی، مرغابی، کشیم، چنگر، حواصیل، اگرگ، گاوچرانک، آنقوت، کاکایی، آبچیلیک، سلیم، چاق لق، ماهی خوارابلق، دیدونک، چغد، شاه بوف و پرستو سانان از داخل و خارج کشور است.

وی اظهار کرد : 25 زیستگاه طبیعی در مناطق جنگلی شاه بیشه، کره کلول، کول کلاه، خانه تل، سردشت، لورریزان، وردن، گلکان، بوتک، کول خسرو، کول رو، بسماره و بزهله آبدانان وجود دارد که طبق بررسی های کارشناسان و عشایر منطقه، انواع کل و بز و قوچ و میش کوهی، پلنگ، خرس قهوه ای، گربه وحشی، گرگ، کفتار، روباه، خرگوش، گراز، تشی، سنجاب و صدها گونه از خزندگان در این زیستگاه های طبیعی زندگی می کنند.

مسئول حفاظت محیط زیست آبدانان گفت: 600 نفر از محیط بانان افتخاری در قالب 6 تشکل مردم نهاد با این اداره همکاری می کنند.









 انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.