ارومیه؛

اجرای پرده خوانی عاشورا در مسجد مطلب خان خوي

پرده خوانی عاشورا در مسجد مطلب خان خوي اجرا مي شود

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه؛به همت شورای اسلامی شهر و شهرداری خوی وقایع ماه اولین دهه ماه محرم برای اولین به ابتکار شهرداری خوی به شیوه پرده خوانی اجرا می شود.

مدیر امور فرهنگی و اجتماعی شهرداری خوی بابيان اينکه یکی از مهمترین و ارزشمندترین شیوه های هنری قبل از اجرای تئاتر به شیوه امروزی پرده خوانی و نقالی بودگفت: هنرمندان بسیار بزرگی از این شیوه روایتی هنرمندانه به تئاتر و سپس به دنیای سینما وارد شدند.

وی افزود: پرده خوانی بعنوان نوعی نمایشِ مذهبی ایرانی از جمله هنرهایی بود که به روایت داستانهای حماسی بویژه شاهنامه فردوسی و برخی از منظومه های معروف ادبیات کلاسیک می پرداخت.

مدیر امور فرهنگی و اجتماعی شهرداری خوی افزود: یکی از پر اهمیت ترین جلوه های وقایع عاشورا، وجهه حماسی کم نظیری است که از اراده انسان در حرکت به سوی رسیدن به عشق الهی شکل گرفت و حماسه عاشورا خلق شد و این حماسه جاودانه امروز در تمامی حرکت های آزادی خواهانه و انسان دوستانه بعنوان چراغ راه است.

وی تصريح کرد: امسال با توجه به اهمیت روایت داستان حماسه عاشورا در طرحی ابتکاری شهرداری خوی تلاش کرد تا با آماده سازی فضای مناسب و استفاده از امکانات پخش تصویری از شیوه پرده خوانی استفاده کرده و در محوطه مسجد مطلب خان، وقایع دهه اول ماه محرم توسط یکی از کارشناسان مذهبی روایت می شود.

چیت ساز گفت: این اتفاق برای اولین بار شکل گرفته و در کنار نمایشگاه عکس، ایستگاه رادیویی، مقتل خوانی، نمایشگاه نقاشی کودکان، غرفه محصولات فرهنگی و کتب ویژه ماه محرم، پرده خوانی نیز اجرا شود.

وی افزود: عصر امروز دوشنبه 19 مهرماه از ساعت 5 برنامه رادیویی عاشورا، مقتل خوانی و پرده خوانی محرم در محوطه مسجد مطلب خان به مدت سه روز اجرا خواهد شد.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.