معاون بهداشتی درمانی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: 5000 مورد حیوان‌گزیدگی در لرستان گزارش شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان ؛ دریک گفت: سند انتقال بیماری‌های غیرواگیر تهیه و تفاهم‌نامه آن با دستگاه‌های اجرایی مرتبط منعقد شده است. این سند را طی چند ماه آینده مطابق برنامه زمان‌بندی اجرایی خواهیم کرد.

وی افزود: مسئولیت ایجاد بازارچه عرضه محصولات دارای پروانه سلامت با جهاد کشاورزی استان بوده و با راه‌اندازی آن محصولات سالم و ارگانیک به بازار مصرف عرضه خواهد شد.

دریک گفت: اجرایی کردن مصوبه دولت در بحث مصالح فاضلاب و تأسیسات آلاینده و آسیب‌هایی که از نظر حوزه سلامت می‌توانند برای مردم داشته باشند را شروع کرده‌ایم و در این خصوص 90 پروژه تعریف شده که برای تمامی این طرح‌ها پیوست سلامت تهیه و جزو الزاماتی هستند که باید اجرایی شوند.

معاون دانشگاه علوم پزشکی لرستان افزود: در جلسه امروز کارگروه سلامت ایمنی و امنیت غذایی استان 3 محور حیوان‌گزیدگی، تب مالت و بحث عرضه مواد خام بررسی می‌شود.

وی گفت: فرهنگ‌‌سازی درخصوص بیماری‌های مشترک بین انسان و دام به حذف کشتارهای غیرمجاز در استان کمک می‌کند.

دریک افزود: بهسازی محل نگهداری دام و تفکیک جایگاه نگهداری آنها از محیط زندگی انسان سبب کاهش ابتلا به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام می‌شود.

این معاون دانشگاه علوم پزشکی لرستان افزود: امسال 5000 مورد حیوان‌گزیدگی و مراجعه به بیمارستان‌های استان گزارش شده است. با توجه به بالا بودن هزینه تأمین واکسن باید اقدامات پیشگیرانه انجام داد و جمع‌آوری سگ‌های ولگرد یکی از این اقدامات است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: بیشتر موارد حیوان‌گزیدگی در استان گزش سگ بوده و کنترل این مسأله نیازمند یک برنامه مشخص بین دستگاه‌های اجرایی است.

وی با اشاره به آنفلوآنزا به عنوان یک بیماری مشترک بین انسان و دام افزود: اقدامات پیشگیرانه و مقابله با این بمیاری را انجام داد و البته این قضیه نیازمند تأمین هزینه واکسن و همکاری دستگاه‌های دیگر است.

دریک درباره تفکیک و امحاء پسماندهای عفونی بیمارستان‌ها و کلینیک‌های خصوصی گفت: باید دستگاه‌های بی‌خطرسازی این پسماندها را در بیمارستا‌های استان تقویت کنیم.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.