رئیس هیأت مذاکره‌کننده صلح حزب اسلامی می گوید که این حزب برای اعاده صلح، تلاش‌هایش را ادامه می‌دهد.

هیأتی از حزب اسلامی به آمریکا می‌رود
به گزاش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، محمدامین کریم رئیس هیأت مذاکره‌کننده صلح حزب اسلامی می گوید که این حزب برای اعادۀ صلح، تلاش‌هایش را ادامه می‌دهد.

رئیس هیأت مذاکره‌کننده صلح حزب اسلامی گلبدین حکمتیار، می‌گوید: هیأتی متشکل از اعضای این حزب، به آمریکا می‌رود؛ ولی تصمیم و زمان سفر نهایی نشده است.

محمدامین کریم، رئیس هیأت مذاکره‌کنندۀ صلح حزب اسلامی گلبدین حکمتیار به صدای امریکا گفت، حزب اسلامی برای اعادۀ صلح در افغانستان، تلاش‌هایش را در داخل و بیرون کماکان ادامه می‌دهد.

به گفتۀ وی روی سفر هیأتی از این حزب به امریکا، صحبت‌هایی صورت گرفته؛ اما در برنامه‌های نزدیک این حزب قرار ندارد.

او گفت "تا به حال برنامه سفر ریخته نشده است، تصمیم قطعی در این مورد گرفته نشده و اگر قرار شد که هیأتی از حزب اسلامی به امریکا برود، انشاالله شما اولین رسانه‌ای خواهید بود که معلومات را خدمت شما بیان خواهیم کرد".

در همین حال عتیق‌الله صافی یک عضو هیأت مذاکره‌کنندۀ حزب اسلامی گفت که این سفر به زودی انجام می‌شود که رهبری هیأت چهار نفری به دوش غیرت بهیر رئیس کمیتۀ سیاسی حزب اسلامی است.

به گفتۀ آقای صافی، پس از امضای توافقنامۀ صلح، به شمول اتحادیۀ اروپا، بسیاری کشورهای که در کابل سفارت دارند، از حزب اسلامی دعوت کرده اند و یکی از آنها ایالات متحدۀ امریکا است.

سفارت ایالات متحدۀ امریکا در کابل و وزارت خارجۀ این کشور، هنوز در خصوص سفر هیأت حزب اسلامی به واشنگتن چیزی نگفته اند.

از سوی دیگر قبل از امضای توافقنامۀ صلح میان دولت افغانستان و حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار، هیأت این حزب با برخی کشورهای دخیل در این مسأله نیز گفتگو کرده است.

محمداشرف غنی رئیس جمهور افغانستان، موافقتنامۀ صلح را با حزب اسلامی گلبدین حکمتیار به تاریخ هشتم ماه میزان امضا کرد، در حالی که آقای حکمتیار آن را قبلاً امضا کرده بود.

صدای آمریکا نوشت: گلبدین حکمتیار در حالی به فرستادن سفر هیأتی از حزب‌اش به ایالات متحدۀ امریکا تصمیم گرفته که جان کری وزیر خارجۀ ایالات متحده امریکا در سخنرانی خود در کنفرانس بروکسل، موافقۀ صلح را یک "مدل ممکن" خواند؛ اما از گلبدین حکمتیار به عنوان یک "چهرۀ بدنام" در افغانستان یاد کرد.

همچنان وزیر خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا گفت که موافقۀ صلح به حزب اسلامی این امکان را می‌دهد که از خفا بیرون شده و به جامعۀ افغانستان بپیوندد.

این اظهارات آقای کری، سبب واکنش حزب اسلامی شده است. محمدامین کریم رئیس هیأت مذاکره‌کنندۀ حزب اسلامی آن را تعجب‌آور خواند و گفت، هرچند سخنان وزیر خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا با قاطعیت از روند صلح دولت افغانستان و حزب اسلامی حمایت کرد؛ اما الفاظ و کلماتی به کار برده شد که به دور از ادبیات دیپلماتیک بود.

آقای کریم افزود "ما آرزو داریم کسانی که با ما دوستی می‌کنند، حرف دوستی بزنند و در زمان صلح حرف گفتمان شان برخاسته از گفتمان صلح باشد، ما صحبت‌های خارج از محدودۀ دیپلماسی را با تعجب و ناباوری شنیدیم".

شورای عالی صلح افغانستان نیز سفر هیأت حزب اسلامی را به ایالات متحدۀ امریکا تأیید کرده؛ اما آن را با رفع تعزیرات از سوی آن کشور بی‌ربط خوانده است.

این در حالی است که رفع تعزیرات و بیرون‌ساختن نام حکمتیار و اسامی و بلندپایه‌گان این حزب از فهرست سیاه سازمان ملل و وزارت خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا، یکی از ماده‌های اساسی در موافقتنامۀ صلح حکومت افغانستان و حزب اسلامی حکمتیار است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.