تیم ملی فوتبال ایران به دلیل شکست ناپذیری مقابل کره جنوبی شهرتی فراتر از جومونگ افسانه ای دارد.

به گزارش خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، تیم های ملی ایران و کره جنوبی به عنوان 2 قدرت اصلی فوتبال آسیا رقابت دیرینه ای با هم دارند. دیدار این 2 تیم همیشه یکی از حساس ترین و هیجان انگیزترین نبردهای فوتبالی در قاره کهن به شمار می رود. همچنین ستارگان زیادی از فوتبال این کشورها در سطح قاره کهن درخشیده اند.

با این وجود در نبردهای اخیر یوزها و پلنگ های آسیا، بیش از آن که مسائل فنی به چشم آید حواشی و جنگ های کلامی منعکس می شود. این امر به خصوص پس از انتخاب کارلوس کی روش به عنوان سرمربی تیم ملی ایران شدت بیشتری گرفت و حریف شرق آسیایی ما که از لحاظ تاکتیکی تا حدی قافیه را به مرد پرتغالی باخته با جنجال سازی، سعی در  از بین رفتن آرامش مردان کی روش و ایجاد تاثیرمخرب در تدابیر وی دارد.

افسانه ای که بلای جان چشم بادامی ها شد/ کی روش و 11 جومونگ پارسی

نخستین نمونه این حواشی در بازی رفت ایران و کره جنوبی در مرحله مقدماتی جام جهانی 2014 رقم خورد. جایی که تیم ملی ایران با توجه به نتایج نه چندان خوب خود در سه بازی نخست این رقابت ها و کسب تنها چهار امتیاز از تقابل با تیم های ازبکستان، قطر و لبنان برای زنده نگه داشتن شانس صعود خود به جام جهانی برزیل، نیاز مبرمی به کسب تمام امتیازات خانگی مقابل صدرنشین گروه داشت. از طرفی کره جنوبی به دنبال فاصله گرفتن از تیم های هم گروه بود. اما از همان ابتدای بازی چشم بادامی ها که تحت تاثیر فضای  ورزشگاه 100 هزار نفری آزادی قرار گرفته بودند، جو سازی و روی اعصاب بازیکنان  ایران رفتن را شروع کردند که این امر با عصبانیت مسعود شجاعی، تکل وحشتناک وی و اخراج این بازیکن از سوی شمس المائدین داور سنگاپوری همراه شد. جنگ روانی کره ای ها حتی پای کی روش را هم به درگیری بازیکنان داخل زمین کشاند تا وی هم از سوی داور بازی به روی سکوها هدایت شود. با این حال گل جواد نکونام سبب شد تا این بازی ها، هیچ سودی برای حریف نداشته باشد و آن ها با شکست یک بر صفر، دست خالی ایران را ترک کنند.


افسانه ای که بلای جان چشم بادامی ها شد/ کی روش و 11 جومونگ پارسی

بازی برگشت 2 تیم در این رقابت ها که از اهمیتی اساسی در راه صعود تیم ملی به جام جهانی برخوردار بود هم با جنجال های فراوانی دنبال شد. قبل از این دیدار چوی کانگ هی سرمربی تیم ملی کره که از حمایت هوادارن کشورمان از شاگردان کی روش در دیدار رفت به ستوه آمده بود در اظهار نظری جنجالی اعلام کرد که (( گذشته از این که چه تیمی‌به جام جهانی می‌رود، دوست دارم به هر قیمتی برابر ایران به پیروزی برسیم.  با صراحت هر چه تمام تر می‌گویم که از ایران بیشتر از ازبکستان بدم می‌آید. امیدوارم که ازبکستان به جام جهانی صعود کند. می‌خواهیم شکست یک بر صفر برابر ایران را جبران کنیم و از این تیم انتقام بگیریم))

کی روش هم بلافاصله در مقام پاسخگویی به سخنان سرمربی کره برآمد. وی با اعلام شرم نسبت به چوی کانگ هی و تاکید بر ننگین بودن سخنان سرمربی کره، بیان کرد((در صحبت‌هایم گفتم که حریفان ما سه تیم هستند اما شما باید آقای چوی را هم به حریفان ما اضافه کنید. او گفته از ایران خوشش نمی‌آید. من می‌خواهم حرف‌هایم را شفاف بگویم و امیدوارم رسانه‌های بین‌المللی صحبت‌های من را پوشش دهند. مطالبی که ایشان می‌گویند به این معناست که تیم ملی کره مقابل ازبکستان خیلی تلاش نکرده است و تنها ازبک‌ها با یک گل که مدافعان‌شان به ثمر رساندند باعث پیروزی کره شدند. این نشان می‌دهد کره‌ای‌ها هیچ تلاشی برابر ایران انجام ندادند. چوی مایه شرم و ننگ فوتبال کره است. من مطمئن هستم که بازیکنان کره و هواداران او موافق حرف‌های چوی نیستند.اما باید بگویم ما بهترین امکانات را در اختیار تیمش قرار دادیم. اجازه بدهید مثالی برایتان بزنم. وقتی شما 5 مرغ دارید و به یک نفر تنها بال یک مرغ را می‌دهید، این یک مسئله است اما وقتی شما یک ران مرغ دارید و آن را با مهمان‌تان شریک می‌شوید او باید از شما متشکر باشد. چوی حق اظهار نظر دارد ولی حق بی‌احترامی‌ندارد. کلمات آخر من در مواجهه با سرمربی کره است. او باید پیش از آنکه ایران به اولسان برسد از هواداران ایران و کره جنوبی به خاطر حرف‌هایش عذرخواهی کند. مطمئنا او احترامش را از دست داده است. من در کره پیراهن ازبکستان را می‌خرم و قبل از بازی به سرمربی کره هدیه می‌کنم و امیدوارم او شجاعت این را داشته باشد که پیراهن ازبکستان را بر تن کند. سرمربی کره در گروه مربیان بین‌المللی مایه شرم است. باید این را بگویم که حرف‌های سرمربی کره هیچ ارتباطی به فدراسیون فوتبال کره ندارد))

 افسانه ای که بلای جان چشم بادامی ها شد/ کی روش و 11 جومونگ پارسی

سرمربی تیم ملی ایران همچنین در اقدامی شگفت آور عکس چوی با پیراهن تیم ملی ازبکستان را در اتاق تمام بازیکنان نصب کرد تا آن ها برای انتقام از سرمربی کره با تمام توان خود در آخرین دیدار مرحله نهایی مقدماتی جام جهانی 2014 برزیل، وارد زمین چمن اولسان شوند. مانند بازی قبلی 2 تیم آتش جنجال های کره ای ها دامن خودشان را گرفت و با گل رضا قوچان ن‍ژاد، ایران از سد کره گذشت تا دست آورد آقای چوی از نبرد با تیم کشورمان، 2 شکست، مشت گره کرده کی روش و اخراج از روی نیمکت پلنگ های آسیا باشد.

افسانه ای که بلای جان چشم بادامی ها شد/ کی روش و 11 جومونگ پارسی

ایران و کره جنوبی قبل از آغاز رقابت های جام ملتهای 2015 استرالیا در دیداری دوستانه به مصاف هم رفتند اما جنگ روانی کره ای ها نسبت به تیم ملی ایران در این بازی هم تداوم یافت و شاگردان اولی اشتیلیکه که دیدار تدارکاتی را فرصتی برای انتقام 2 شکست قبلی خود می دانستند، با به حاشیه کشاندن بازی سعی در رسیدن به هدف خود را داشتند که باز هم ناکام ماندند. سردار آزمون با زدن نخستین گل ملی خود در این بازی سومین پیروزی یک بر صفر متوالی شاگردان کی روش، مقابل رقیب دیرینه را رقم زد.

افسانه ای که بلای جان چشم بادامی ها شد/ کی روش و 11 جومونگ پارسی

صدرنشینان کنونی گروه نخست مقدماتی جام جهانی در قاره آسیا، قرار است در چهارمین بازی خود سه شنبه این هفته به مصاف هم بروند. با این حال شلوغ بازی کره ای ها از همان فرودگاه سئول آغاز شد. آن ها در حرکتی متحد الشکل پیش از پرواز ایران، مشت های خود را به حالت پیروزی گره کردند. کی سونگ یونگ کاپیتان این تیم هم به تقلید از "ها هین جین" همسر خود که بین ایرانی ها به "سوسانو" معروف است و سابقه ای درخشان در بازی در فیلم های رزمی سینمای کره دارد، با مصاحبه ای جنجالی و تا حد زیادی دور از واقعیت به جنگ با تیم ملی و حتی مردم کشورمان آمده است. با این حال کی روش نشان داده که تسلط زیادی  روی مسائل روحی و روانی دارد و به این راحتی اجاره نمی دهد شاگردانش اسیر جو سازی حریف شوند. به هر حال کره ای ها که سابقه ای طولانی در افسانه سرایی دارند، نتوانسته اند از این حربه خود مقابل تیم ملی ایران بهره ای ببرند.

در این ارتباط با حمید استیلی و امیر حاج رضایی 2 کارشناس فوتبال کشورمان گفت و گویی انجام دادیم.

 حاج رضایی: کره‌ای ها جنگ روانی علیه ایران آغاز کردند

امیر حاج رضایی با اشاره به این که کره های از چهار روز قبل از این بازی به جنگ روانی رداخته اند، تصریح کرد:در این مسابقه چیزی که اهمیت زیادی دارد جنبه روانی مسابقه است.کره ایها 4 روز مانده به مسابقه سعی کردند جنبه روانی را بر علیه ایران کنند و مصاحبه‌هایی علیه ایران کردند تا جو را به نفع خودشان تغییر دهند. اما ما هم باید در این مورد خویشتن دار باشیم و کاری نکنیم که فیفا و ای افسی برای ما تصمیمات تنبیهی بگیرد.


استیلی: کی روش استاد مسائل روحی و روانی است

حمید استیلی در این باره تاکید کرد: خوشبختانه کی روش توانایی خاصی در مسائل روحی و روانی دارد و بعید می دانم اقدامات کره ای ها تاثیری در روحیه بازیکنان کی روش داشته باشد. نمونه کامل بازی های روانی سرمربی تیم ملی ایران را در بازی برگشت مقدماتی جام جهانی 2014 دیدیم. وی تیم های حریف را بزرگ می کند تا بازیکنانش با تمام توان به میدان روند.


انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۱۰:۲۶ ۱۹ مهر ۱۳۹۵
شانس نگفتن تسو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۲ ۱۹ مهر ۱۳۹۵
خوش بحال کره ای هاچه ماشینی های سوارمیشن سانتافه آزار. اوانته اسپورتیژ
United States of America
ناشناس
۰۷:۲۵ ۱۹ مهر ۱۳۹۵
اصلاح میکنم 11: جومونگ ایرانی!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۶ ۱۹ مهر ۱۳۹۵
باید جومونگ رو حذف و به جای اون یوز های پارسی استفاده می کردید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۸ ۱۹ مهر ۱۳۹۵
یعنی آریوبرزن و سورنا ی واقعی بهتر از جومونگ خیالی نیستند.این چه تیتر بدیه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۷ ۱۹ مهر ۱۳۹۵
البته بهتر بود تیتر رو یازده رستم پارسی میزدید نه جومونگ ساختگی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۵ ۱۹ مهر ۱۳۹۵
سلام.بهتر نیست بجای جومونگ پارسی از واژه ی ایرانی استفاده کنیم؟اخه کشورمون نژاد کرد،ترک و عربم داره محض اطلاعتون! همه ایرانی هستیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۸ ۱۹ مهر ۱۳۹۵
اینقد غصه این و اون خوردیم که یادمون رفته ایرانی هستیم!
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۲۲:۵۱ ۱۸ مهر ۱۳۹۵
پیشنهاد میکنم که کیروش و بازیکنها هم عکسی با مشتهای گره کرده بگیرند .و اون عکس را تمام رسانه ها این یکی دوروزه انتشار بدن زیر عکس کره ای ها با مشت و ایرانیها بدون مشت در یک قاب اول اینو بنویسه ایران و کره قبل از بازی ودر قاب دوم کرهای ها بدون مشت و ایرانی ها با مشت بنویسه ایران و کره بعد از بازی .
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۲۲:۴۰ ۱۸ مهر ۱۳۹۵
اون سالها مربیشون گفت از ایران خوشش نمی اد حالا همون جمله را یکی از بازیکنهاش تکرار کرده .میخوان برن رو روح و روان ولی غافل از این که در مورد ایران عکس جواب میده برن رو اعصاب از حالا خودشون را بازنده حساب کنند تجربه اینو میگه
Germany
ناشناس
۲۲:۱۱ ۱۸ مهر ۱۳۹۵
سلام
ممنونم به خاطر اینکه انقدر ازادی بیان دارید.که همه نظرات موافق و مخالف را نشر میدید و به نظرات دیگران احترام میزارید.واقعا متن های من نه توهینی داره نه ناسزا نه انتشار مطلب دروغ و بزرگنمایی شده.ولی هیچ کدوم انتشار داده نشده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۲ ۱۸ مهر ۱۳۹۵
جومونگ اونم پارسی!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۵ ۱۸ مهر ۱۳۹۵
جومونگ پارسی یعنی چی?مگه ما هویت نداریم مگه کاوه نداریم مگه آرش نداریم....که باید بگیم جومونگ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۹ ۱۸ مهر ۱۳۹۵
کاملا موافقم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۱ ۱۸ مهر ۱۳۹۵
شما چ ببرین چ نتیجه رو واگذار کنین همین ک پیام عاشورا رو 100هزار نفری پخش می کنید ارزشمنده
آخرین اخبار