نگاهی که شعر و ادبیات آیینی ما به حضرت عباس (ع) دارد؛ نگاهی قابل قبول و ارزشمند است.

مصطفی محدثی خراسانی شاعر در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پیرامون ادبیات دینی و دو مولفه محرم و عاشورا به عنوان هسته مرکزی آن گفت: از آنجا که تاثیرگذارترین واقعه در تاریخ اسلام به لحاظ عاطفی و احساسی جریان عاشورا بوده و شعر هم در اولین وهله برای متاثر شدن نیازمند تاثیر عاطفی و احساسی است، به همین علت فاجعه عاشورا و از طرفی حماسه عاشورا یک رخداد بی نظیر در تاریخ بشریت است که بخش اعظمی از شعر آیینی حول و حوش این جریان چرخیده تا جایی که وقتی سخن از شعر آیینی یا مذهبی به میان می‌آید، اولین سوژه‌ای که به طور چشمگیر خودش را نشان می دهد، عاشوراست.

وی همچنین در خصوص پرداخت به شخصیت «سقای آب و ادب» حضرت ابوالفضل العباس (ع) در شعر و ادب فارسی تصریح کرد: شاعران از منظرهای مختلف به شخصیت آن حضرت پرداخته اند که وفاداری به امام حسین (ع) از جلوه های درخشان شخصیت ایشان است. همچنین اطاعت پذیری از امام و برادر خود از نکاتی است که در شعر و ادب فارسی بسیار مورد تاکید قرار گرفته است و این در حالی است که به دیگر ویژگی های آن حضرت یعنی دلاوری ها، جوان مردی ها و ایثارگری ها هم کم و بیش پرداخته شده که در مجموع می توان گفت، نگاهی که شعر و ادبیات آیینی ما به حضرت عباس (ع) دارد؛ نگاهی قابل قبول و ارزشمند است.

این شاعر در ادامه پیرامون آسیب هایی که در حال حاضر بر ادبیات دینی ما وارد است، اظهار داشت: با وجود آنکه ادبیات و شعر آیینی از سال‌های پس از انقلاب رشد چشمگیری داشته و دستاوردهای ارزشمندی را در این زمینه به دست آورده ایم اما طبیعی است که وقتی پیرامون سوژه و موضوعی زیاد کار شود، قطعا کارهای مشکل دار چه به لحاظ ذهنی و چه به لحاظ زبانی راه خود را پیدا می‌کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بخش عمده ای از این آسیب ها به اینکه بعضی از شاعران و مداحان اهل بیت علیهم السلام، مخاطب محور شده و بیشتر به فکر اغنا کردن این مخاطبان هستند، مربوط می‌شود. بدین ترتیب از ارجمندی ها و دیگر فضائل حماسه حسینی و عاشورا غافل می‌شوند. اما من در مجموع نسبت به شعر آیینی و عاشورا ارزیابی مثبتی داشته و امیدوارم با درآمیختگی محبت و معرفت به اهل بیت علیهم السلام، شاهد ماندگاری هر چه بیشتر این آثار باشیم.



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار