رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گچساران گفت: یک میلیون و 500 هزار رأس دام سالانه وارد مراتع این شهرستان می شود که 700 هزار رأس آن مازاد بر ظرفیت است.

به  گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛ فرهام جلیلی گفت: مراتع این شهرستان ظرفیت چرای 800 هزار واحد دامی را دارد.

وی بیان کرد: بیش از 145 واحد دامی در سال جاری از سوی اکیپ های کنترل دام از منطقه خارج و متخلفان به محاکم قضائی معرفی شدند.

جلیلی اظهار داشت: 305 هزار و 342 هکتار مرتع در این شهرستان وجود دارد.

وی ابراز کرد: سالانه به طور متوسط 30 میلیون و 534 هزار کیلوگرم علوفه در مراتع این شهرستان تولید و به مصرف دام های سبک عشایر می رسد.

جلیلی اظهار داشت: یک هزار و 600 فقره پروانه چرای دام از سوی اداره منابع طبیعی و آبخیزداری برای دامداران این شهرستان تاکنون صادرشده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گچساران گفت: ورود دام سبک در این مراتع سبب فرسایش، تخریب و انقراض برخی گونه های گیاهی منطقه نیز شده است.

وی زمان رسمی آغاز کوچ عشایر به مناطق قشلاقی را 15 آبان ذکر کرد.

جلیلی تصریح کرد: تاکنون 30 گونه گیاه مرتعی ازجمله ˈ بهمن، یونجه وحشی، خار زرد، شکر، تیغال، گاگوش، پنیرک و گل بنفشه در مراتع و عرصه های ملی شهرستان شناسایی و به ثبت رسیده که در صورت تکثیر نکردن، این گونه های گیاهی نابود خواهد شد.

وی افزود: 90 درصد از اراضی شهرستان گچساران را عرصه های ملی تشکیل می دهد که از این میزان 70 درصد مرتع و جنگل است.


انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.