فضای دفاع مقدس از نظر ظاهر، سخت، خشن و درگیرانه است، اما دلیل عمده حضور رزمندگان در جنگ تحمیلی، فضای معنوی است كه همراه با نشاط و شادی در جریان بود.

به گزارش حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اكبر صحرایی با بیان اینكه فضای كلی جنگ و دفاع مقدس، فضای پرنشاط و پرباری بود كه جان‌مایه آن می‌تواند بحث طنز و یا همان مبحث شوخ طبعی باشد، اظهار كرد: مبحث شوخ طبعی، به نحوی به طنز تعبیر می شود و فكر می‌كنم فضای حاكم بر زندگی بوده كه در 8 سال دفاع مقدس به رزمنده‌ها رسیده است.
 
وی ادامه داد: فضای دفاع مقدس از نظر ظاهر سخت، خشن و درگیرانه و توام با گلوله و آتش و شهید و شهادت و جانبازی بوده و باید دید چطور می شود كه چنین فضایی به یك زندگی جدید برای جوان‌ها و حتی نوجوان‌های نسل اول و دوم انقلاب تبدیل می‌شود؛ به شكلی كه حتی برخی از رزمندگان مدت‌های مدیدی مرخصی نمی‌آیند و روزها و ساعت ها را در سنگرها می‌گذرانند. دلیل عمده این امر، همان فضای معنوی است كه همراه با نشاط و شادی در جریان است. ما از این عصاره نتوانستیم در ادبیات دفاع مقدس استفاده كنیم. در واقع عصاره حوزه دفاع مقدس را همین جان مایه طنز می‌دانم.
 
صحرایی با تاكید بر اینكه به صورت موردی و متفرقه اشاراتی به طنز در دفاع مقدس شده، عنوان كرد: متاسفانه فرهنگ طنز در دفاع مقدس هنوز به طور كامل جمع نشده است. باید با استفاده از انتقال فرهنگ آن دوران در ادبیات، تاریخ دفاع مقدس را به نسل‌های بعدی انتقال دهیم. اگر بخواهیم به طور متفرقه به این امر بپردازیم به برخی شوخ طبعی‌ها و لایه‌های طنز و یا مسائل این‌چنینی كه می‌تواند خنده آور باشد می رسیم.
 
وی خاطرنشان كرد: اگر به سمت سوژه‌یابی بیاییم و اسوه‌سازی و قهرمان پروری به شیوه‌ای كه در غرب رخ می‌دهد، انجام دهیم. موفق خواهیم شد. در «دارودسته دارعلی» تلاش كردم تا به این سمت‌وسو بروم. یعنی شما به مجموعه 7 جلدی كه البته 5 جلد آن چاپ شده بر می خورید كه در این 5 جلد شخصیتی به وجود می آید به نام «دارعلی». ما به طنز تاریخ معاصر كشورمان كه رجوع كنیم می بینیم كه سوژه ها و كارهایی مثل ملانصرالدین، دهخدا، بهلول و ... ماندگار شده است.
 
این نویسنده با بیان اینكه باید جان مایه طنزی كه در این 8 سال حاكم بوده را در ادبیات دفاع مقدس كنكاش كنیم، افزود: طنز دفاع مقدس می‌تواند در شخصیت و یا الگویی تزریق شود. آقای امیریان در آثارش به نحو دیگری این موضوع را ارائه داده است. راهی نداریم جز اینكه جواهرات و وقایع خوبی را كه در متن جنگ تحمیلی بوده است، پالایش كنیم و تبدیل به چیزی كنیم كه به چشم بیاید.
 
وی تصریح كرد: اثری داریم به نام «شوایك» از یاروسلاو هاشك، نویسنده و طنزپرداز چك، كه این رمان تبدیل به اثری فاخر و جهانی شده است. ادبیات جنگ اگر همراه با طنز باشد، در این اثر شكل فراگیر می‌شود. شخصیت گروهبان شوایك در این رمان، شخصیتی است كه حرف های زیادی برای گفتن دارد. اگر به صورت متفرقه به طنز در دفاع مقدس بپردازیم قطعا تاثیر خیلی سطحی دارد. اما اگر توانستیم به سمت خلق شخصیت طنز برویم و این شخصیت را الگو و اسوه كنیم برای نسل جدید، قطعا ماندگار می‌شود.


انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار