رییس سازمان نظام پزشکی با اشاره به جایگاه ایران در زمینه سلول های بنیادی در عرصه جهانی، توسعه درمانی این دانش را نیازمند حمایت بیماه ها دانست.

سلول های بنیادی ایران در رتبه 10 جهان/ گسترش درمانی سلول های بنیادی نیازمند چتر حمایتی بیمهبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛علیرضا زالی رئیس سازمان نظام پزشکی در حاشیه اولین سمپوزیوم یک روزه پوست، ترمیم، سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی که در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد در جمع خبرنگاران اظهار کرد: خوشبختانه در زمینه سلول‌های بنیادی ایران جزو کشورهای پیشرو است که در منطقه آسیایی جنوب غربی بین کشورهای تراز اول قرار دارد.

وی با بیان اینکه ایران در زمینه ژنتیک پزشکی و طب بازساختی جزو 10 کشور برتر جهان است تصریح کرد: بخش زیادی از پیشرفت‌های سلول‌های بنیادی مربوط به سلول‌های پوست به دلیل ویژگی‌های خاص آن است که می‌توانند مانند سلول‌های بنیادی عمل کنند و با تقسیم‌های بیولوژیک سلول‌های دیگری به وجود آورند.

رییس سازمان نظام پزشکی دومین ویژگی سلول‌های بنیادی پوست را تک توانی آنها و کاربرد آن در بیماری‌های پوستی دانست و افزود: بخشی از کاربردهای سلول‌های پوستی مربوط به فیبروپلاست است که کمک به ترمیم بافتی می‌کند که در درمان بیماری های صعب العلاج پوستی کاربرد دارد.

وی با بیان اینکه فعالیتی که در ایران در زمینه کشت و استحصال سلول‌های فیبروپلاستی انجام شده بسیار نوین است اظهار کرد: در بیماری های پوستی محققان در حال راهکار‌های درمانی هستند که برای بیماری‌هایی مانند ویتیلوگو ( از بین رفتن رنگدانه‌های پوستی ) کاربرد دارد که برآورد می‌شود 600 هزار نفر به این بیماری مبتلا باشند و یک سوم آنها به درمان های معمول پاسخ نمی‌دهند که یکی از راهکارهای درمانی برای آنها استفاده از سلول‌های بنیادی پوست است.

زالی با اعلام اینکه مهندسی بافت فیبروپلاستی یک مدل جدید ایرانی در طراحی بافت است، تصریح کرد: درمان بیماری ویتیلیگو به وسیله سلول‌های بنیادی در کشور بهتر از میانگین جهانی است که در برخی از سوختگی‌ها، تصادفات، جراحی‌های بزرگ، بیماری‌های پوستی مانند ای بی و جوشگاه‌های بزرگ و جوان‌سازی پوست کاربرد دارد.

وی با بیان اینکه کاربرد سلول‌های بنیادی در بیماری ای بی در مرحله تحقیقات قرار دارد اظهار کرد: ایران به خوبی در حوزه سلول های بنیادی وارد شده و پیش قدم است که در این زمینه می‌توانیم به توفقیات بیشتری دست پیدا کنیم.

رئیس سازمان نظام پزشکی درباره بیمه استفاده از سلول‌های بنیادی به عنوان راهکار درمانی بیان کرد: در بسیاری از موارد روش‌های نوین درمانی هنوز شامل بیمه نیستند که یکی از راه‌های توسعه سلول‌های بنیادی در کشور به صورت کاملا علمی استفاده از ظرفیت بیمه و پشتیبانی مالی است که به ترویج و توسعه و این فرآیند کمک کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار