دانشمندان دریافتند بینی فیل‌ها نسبت به سگ‌ها دو برابر و نسبت به انسان‌ها پنج برابر بهتر بوها را می‌فهمد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، بر اساس مطالعات جدید مشخص شد فیل‌ها نسبت به دیگر پستانداران موجود روی کره زمین در بخش گیرنده‌های بویایی خود ژن‌های کدگذاری شده بیشتری را شامل می‌شوند و به همین خاطر می‌توانند بهتر از گونه‌های مختلف جانداران بوها را تشخیص دهند.

دانشمندان آمریکایی در یک مطالعه جدید به این نتیجه رسیده‌اند حس بویایی فیل‌ها دو برابر نسبت به سگ‌ها قوی‌تر است و این جانداران پنج برابر بهتر از انسان بوها را شناسایی می‌کنند.

این محققان برای انجام بررسی‌های خود 13 گونه پستانداران با بهترین سیستم بویایی را انتخاب کردند و در پایان مشخص شد بیش از 10 ژن مختلف در گیرنده‌های بویایی این جانداران وجود دارد. هر یک از موجودات زنده سیستم بویایی منحصر به خود را دارند و در بین جانداران بررسی شده فقط سه نوع ژن مشترک کشف شده است.

بینی فیل 5 برابر بهتر از انسان بوها را حس می‌کند

نکته قابل ملاحظه اینجاست که بر اساس بررسی جدید، فیل‌های آفریقایی بهترین سیستم بویایی را شامل می‌شوند. این موجودات عظیم الجثه پوست‌ کلفت دستکم 2 هزار ژن بویایی را در بدن خود جا داده‌اند.

هنوز به درستی مشخص نیست این ژن‌ها در بدن فیل چه کاری انجام می‌دهند. ولی دانشمندان بر این باورند که احتمالا این سیستم بویایی قوی به فیل کمک می‌کند تا بتواند با محیط پیرامون خود سازگاری بیشتری داشته باشد.

دانشمندان در این بررسی حس بویایی را در فیل، موش صحرایی، گاو، موش آزمایشگاهی، اسب،‌ سبگ، خوکچه هندی، خرگوش، شامپانزه، میمون مارموسِت، میمون ماکاکو و انسان تحلیل کردند.

منبع: فارس

انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار