دانشگاه علوم پزشکی تهران از پنج تخلف بزرگ عطاری‌ها پرده برداشت

معاون غذا و دارو علوم پزشکی تهران از فروش داروهای چاقی و لاغری، ترک اعتیاد و مسکن‌های غیر مجاز دربرخی عطاری‌ها خبر داد.

منان حاجی‌محمودی، معاون غذا و دارو علوم پزشکی تهران در نشست خبری آموزش و ساماندهی عطاری های استان تهران در سلامتكده احمديه با اشاره به برنامه ساماندهی عطاران در سال ۹۲ از سوی کمیسیون سلامت و امنیت غذایی استان تهران گفت: با بررسی های غذا و دارو علوم پزشکی تهران مشخص شد ۵۰ درصد افرادی که در صنف عطاران مشغول به کار هستند، مجوز دارند و بیشترین تخلف ها در این حوزه را مرتکب می شوند.

وی اظهار داشت: فروش داروهای چاقی و لاغری، ترک اعتیاد، داروهای مخدر مانند متادون، مسکن هایی مانند ترامادول و دیکلوفناک و داروهای محرک جنسی بیشترین تخلف های مشاهده شده در عطاری ها محسوب می‌شود.

معاون غذا و دارو علوم پزشکی تهران در خصوص نحوه نظارت بر عطاری ها گفت: صدور مجوز و پروانه راه‌اندازی عطاری به عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت و نظارت آن بر عهده وزارت بهداشت است و عطاران آموزش‌هایی را برای تقویت دانش در نظر در مراکز معرفی شده در سایت انجمن علمی طب سنتی برای دریافت مجوز می بینند و برای فاز اول دوره 40 ساعته از آذر ماه آغاز می شود.

حاجی محمودی بیان کرد: بین دو قشر عطار و عطار نما با وجود اقدامات صورت گرفته از سوی وزارت بهداشت و با کمک این تفاهم نامه خط کشی های لازم صورت گرفته و برای باز دارنده بودن مجازات ها از تعزیرات کمک گرفتیم به کمک این نهاد عطاری های بدون مجوز با حضور قاضی در محل کسبشان محکوم و پرونده برای آن ها تشکیل می شود مردم نیز در هنگام خرید محصولات طب سنتی و مراجعه به عطاری ها به مجوز دار بودن آن ها توجه کنند.

وی اضافه کرد: یکی از بزرگ‌ترین معضل های موجود در حوزه عطاری و طب سنتی این است که وزارت بهداشت مجوز عطاران را صادر نمی کند به همین دلیل می تواند در صورت تخلف، مشابه پزشکان، داروسازان و یا داروخانه ها  اقدامات لازم را انجام دهد با این تفاهمنامه خود صنف ورود کرده و کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز بر آنها نظارت می‌کند عطاران باید مانند صاحبان داروخانه‌ها، هرسال دوره بازآموزی بگذرانند.

حاجی حسینی، رییس انجمن علمی طب سنتی نیز در نشست خبری تصریح کرد: در فاز نخست برای اجرایی شدن تفاهم نامه یک دوره 40 ساعته را در نظر گرفتیم که به احتمال زیاد در آذر ماه تشکیل می شود آموزش‌ها را متخصصان داروسازی سنتی و برعهده می‌گیرند و گروه هدف نیز کسانی که مجوز دارند یا قصد دارند مجوز بگیرند، انتخاب شده‌اند.

علیرضا رضایی قهرودی، رییس اتحادیه صنف عطاران و سقط فروشان تهران با بیان اینکه برخی افراد به دنبال انگ زدن به عطاران و حتی حذف آنها بودند، افزود: با استقبال مدرم این کار میسر نشد اکنون حدود پنج تا ۱۰ درصد عطاران بدون مجوز فعالیت می‌کنندهمچنین زیرساخت‌های قانونی برای برخورد با متخلفان این حوزه با مشکل روبه رو است با این تفاهمنامه عطاران دوره‌های آموزشی مختلفی را درباره گیاهان دارویی و همچنین شناخت کالاهای قاچاق می‌بینند.

وی با بیان اینکه عطاران باید پروانه کسب خود را در معرض دید عموم قرار دهند، یادآور شد: مردم باید بتوانند به راحتی افراد فاقد مجوز را شناسایی کنند  در غیر این صورت خود آنها می‌توانند از عطار بخواهند تا مجوز فعالیت را به آنها نشان دهد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار