طی روزهای گذشته کاخ سفید با صدور بیانیه‎ای، توقف گفت‎وگوهایش با مسکو دربارۀ آتش بس سوریه را اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، براساس گزارش خبرگزاریها، جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز دوشنبه هفته جاری با صدور بیانیه‎ای ضمن اعلام توقف گفت‎وگوهایش با مسکو دربارۀ آتش بس سوریه، مسکو را متهم کرد که سعی دارد با بمبارن غیر نظامیان حلب، آنان را به تسلیم شدن وا دارد؟!

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید، هم خود گفت: "صبر همه در برابر روسیه به سر آمده است."وزارت خارجۀ روسیه نیز در اولین واکنش به این اقدام آمریکا، با صدور بیانه‎ای، اعلام کرد: «مسکو از اقدام آمریکا برای متوقف کردن گفت‎وگوهای مربوط به آتش بس در سوریه متأسف است».

پایانی بر مذاکرات صلح، آغازی بر

این وزارت خانه افزود: «مسکو به تازگی گام هایی برای حفظ توافق با آمریکا دربارۀ سوریه برداشته بود».

گفته می‎شود مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، جمعه گذشته اعلام کرده بود که واشنگتن در آستانه بستن باب گفت وگوی دیپلماتیک با روسیه در خصوص سوریه است. او مدعی شد که مسکو اقدامات مورد انتظار واشنگتن را انجام نمی دهد.

از سوی دیگر، سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، نیز گفت که کشورش به شدت نگران تحولات سوریه و نحوه اجرای مصوبه های شورای امنیت سازمان ملل است.

لاوروف تاکید کرد: "اظهارات مقامات آمریکا و رفتارشان در مورد سوریه متناقض است. مسکو مایل است تا این ابهام برطرف شود".

پایانی بر مذاکرات صلح، آغازی بر

وی افزود: "توافق‎های روسیه و آمریکا در مورد سوریه هم اکنون به دلیل اینکه واشنگتن تصویر روشنی از خط مشی شماری از گروه های مخالف ندارد، به حال تعلیق درآمده است".

وزیر خارجه روسیه تاکید کرد: "مسکو نسبت به تلاش برخی از شرکت کنندگان در این فرآیند در داخل و خارج سوریه و داشتن عملکرد مخالف آنان با مصوبه های شورای امنیت سازمان ملل، احساس نگرانی می کند».

یک تقابل جنگ سردی؛ پوتین توافق اتمی با آمریکا را تعلیق کرد

 کرملین به دستور ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه اجرای موافقتنامه اتمی با آمریکا برای کاهش ذخائر پلوتونیوم  را به حالت تعلیق در آورد.

پایانی بر مذاکرات صلح، آغازی بر

 به گزارش خبرگزاری رويترز، ولاديمير پوتين، رئيس‌جمهور روسيه روز دوشنبه(همزمان با صدور بیانیه کاخ سفید پیرامون مذاکرات سوریه) فرمانی را برای توقف اجرای توافق با آمريكا درباره كاهش سلاح‌های پلوتونيومی صادر كرد. اين فرمان نشانه ديگری از بدتر شدن روابط بين دشمنان قديمی در جنگ سرد است. 

اين توافق در سال 2000 امضا و در سال 2010 لازم‌الاجرا شد. اما توافق بنا به آنچه كه در مقدمه دستور پوتين «پديداری تهديد نسبت به ثبات استراتژيك و در نتيجه اقدامات غيردوستانه ايالات متحده نسبت به فدراسيون روسيه » توصيف شده است، تعليق شد. فرمان پوتين همچنين تأكيد كرده است كه آمريكا ناتوان از تضمين اجرای تعهداتش درباره حذف مازاد سلاح‌های پلوتونيومی است. 

 پیمان‎نامه مذکور به عنوان نمادی از افزايش همكاریهای دو رقيب ديرينه در زمينه بازدارندگی هسته‌ای معرفی شد. گفتنی است، روابط روسيه و آمريكا از زمان الحاق شبه‌جزيره كريمه از اوكراين به روسيه در سال 2014 به‌شدت مخدوش شد و در حال حاضر اختلاف دو طرف بر سر بحران سوريه وحمایت دولت آمریکا از معارضان سوری به اوج خود رسيده است. 

به گزارش دویچه‌وله، براساس این توافقنامه، هر یک از طرفین تعهد کرده بودند 34 هزار تن از این ذخایر را نابود کنند. در آن زمان هیلاری کلینتون گفته بود این میزان از پلوتونیوم برای تولید حدود 17هزار کلاهک هسته‌ای کافی بوده است. قرار بود روند نابود کردن پلوتونیوم با قابلیت تسلیحاتی در سال 2018در هر دو کشور آغاز شود.

اما با این وجود به نظر می رسد با بدعهدی‎های مکرر واشنگتن پیرامون صلح سوریه و کارشکنیهای مقامات آمریکایی در میدان حلب، کرملین قصد دارد با تحت فشار قرار دادن کاخ سفید، غرب را از حمایت گروه‎های تروریستی در سوریه منصرف کرده و آمریکا را بر سر میز مذاکره باز گرداند.

"سید حسین نقوی حسینی" سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‎وگو با خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، پیرامون پیمان‎شکنی آمریکا در مذاکرات صلح سوریه گفت: واقعیت امر این است که اولا آمریکایی‎ها تروریسم را به تروریسم خوب و بد تقسیم می‎کنند. با این اقدام، کاخ سفید درصدد بکارگیری تروریسم خوب یا میانه رو(به اصطلاح خودشان) در تداوم اهداف خویش است. از طرفی واشنگتن قصد دارد؛ با گروه‎های تروریستی که با منافع آمریکا همسو نیستند مقابله کند تا به نوعی ژست مبارزه با تروریستها ر ا به خود بگیرد.

پایانی بر مذاکرات صلح، آغازی بر

وی تصریح کرد: چنانچه قرار باشد با تروریسم به شکل جدی مبارزه شود، تمام  گروه‎های تروریستی باید در ورطه نابودی قرار گیرند. از این جهت یکی از مهمترین عوامل اختلاف میان آمریکا و روسیه در مذاکرات بحران سوریه در همین محور خلاصه می‎شود.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به دیگر ابعاد اختلافی میان کاخ سفید و کرملین افزود: ایالات متحده و متحدان غربی آن همواره سعی در تصمیم گیری پیرامون آینده سیاسی سوریه را دارند؛ اجازه نمی‎دهند مردم سوریه نسبت به این موضوع تصمیم اتخاذ کنند.

وی در ادامه گفت: امروز مقامات آمریکایی درصددند، نقش یک کد خدا را در میدان سوریه بازی کنند چرا که گمان می‎برند صاحب سوریه بوده  و باید از طرف ملت سوریه تصمیم بگیرند. 

نقوی حسینی در تشریح مواضع تقابلی آمریکا خاطر نشان کرد: در چنین شرایطی دولتهایی همچون روسیه و جمهوری اسلامی بصورت مبنایی معتقدند، باید با هرگونه تروریسم مبارزه و مقابله شود و مهمتر از آن حتما مردم سوریه باید برای آینده سیاسی خود تصمیم بگیرند. لذا طبیعی است که مواضع غرب با رویکردهای ایران وروسیه کاملا مغایر است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر با شرایطی که دولت آمریکا بوجود آورده، امکان ادامه مذاکرات در مورد صلح سوریه عملا وجود ندارد گفت: اکنون اهداف دولت آمریکا در سوریه تحقق نیافته است. از این رو آنها میز مذاکره را ترک کردند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در پاسخ به سوالی در مورد اینکه آمریکاییها با وجود پیمان شکنی خود چرا همواره دم از مذاکره می‎زنند ابراز داشت: دولت واشنگتن و متحدان غربی آن همواره سیاستهای دوگانه‎ای را پی‎گیری می‎کنند، لذا منشا اینگونه رفتارها از مواضع متناقض غربیها سرچشمه می گیرد.

نقوی حسینی در ادامه افزود: دولتهای غربی بویژه آمریکا یک سری سیاستهای اعلامی دارند که این سیاستها در جهت اقناع سازی افکار عمومی در جامعه جهانی بکارگرفته می‎شود.

وی یکی از مصادیق این دوگانگی را در موضوع حقوق بشر بررسی کرده و ابراز می‎دارد: آمریکا در رویکردهای اعلانی و اعلامی، خود را از مدافعان حقوق بشر می‎داند، لیکن امروز در سیاستهای عملی؛ دولت ایالات متحده از ناقض‎ترین کشورها در موضوع حقوق بشری بشمار می‎آید. اینکه آمریکا اعلام می‎دارد، راه برون رفت از بحران سیاسی سوریه از طریق مذاکره قابل پیگیری است، این رویکرد صرفا برای توجیه افکار عمومی استفاده می‎شود.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی درپایان خاطر نشان کرد: در اصل سیاستهای کلان آمریکا در منطقه با موضوعاتی مانند؛ وحشی‎گری- کشتار مردم بی گناه – تجاوز و تهاجم نظامی پیوند خورده است. بنابراین امروز ایالات متحده با وجود عدم دستیابی به اهداف استکباری خود، ادامه مذاکره با روسیه را لغو می‎کند.

 آغازی بر فروپاشی جبهه تروریستی سوریه

پایانی بر مذاکرات صلح، آغازی بر

مذاكرات مسكو و واشنگتن درباره سوريه همان طور که از قبل پیش بینی می‎شد، نه تنها پيشرفتی نداشته بلكه طی چند روز گذشته به دليل افزايش تنش‌های دو كشور، آشکارا به بن‌بست خورد‌ه است. همزمان خطوط دفاعی گروه‌های مسلح تحت حمايت آمریکا در شرق حلب يكی پس از ديگری زيرآتش‌ جنگنده‌های روسیه و حملات نيروهای مقاومت در حال فروپاشی است.

در چنين شرايطی به نظر می‎رسد باز هم  غرب به همراهی واشنگتن از طريق مذاكره با تهران و مسكو تلاش گسترده‎ای را برای جلوگيری از شكست كامل گروه‌های مسلح و معارض تحت حمايت خود به كار گیرد. 

آنچه که به قطعیت می‎توان از آن سخن گفـت: استراتژی ایالات متحده بمنظور سرنگونی اسد، رییس جمهور منتخب مردم سوریه با چالشهایی جدی مواجه شده و به یقین در بن‎بست قرار گرفته است. آنگاه که یک آمریکایی در میدان جنگ سوریه صحبت از مذاکره به میان می‎آورد، بارزترین نشانه‎های گرفتاری  غربیها در بن‎بست سوریه هویدا می‎شود!!
گزارش از محمدرضاشجاعیان
انتهای پیام/





اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۲ ۱۵ مهر ۱۳۹۵
تروریست خوب و بد چیه دارن سلاح هاشونو میفروشن و اقتصادشونو با نفت ارزون سر و سامون میدن در کنارش اگه شد تغییر حکومت به نفع خودشون که دیگه نهایت خواستشونه اما هدف اصلی نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۹ ۱۵ مهر ۱۳۹۵
باسلام وخسته نباشید..به هیچ عنوان فریب شیطانهای غربی عربی رانبایدخوردباتلاق سوریه بهترین فرصت برای به چالش کشیدن تمام آبرو وحیثیت کشورهای حامی تروریسم وپرورش دهنده آنهاست..اینک که جبهه مقاومت درحال پیروزی وظفربزرگ میباشدمباداباردیگراجازه دهید نیرنگ ومکروحیله شیاطین وپیروان آل تکفیروآل سفیان وشیطان های غربی فاسدتمام فرصتهایمان رابه باد فنا دهند،، مبادااجازه دهیدمجدداقرآنها برسرنیزه روند که بهترین آوردگاه نابودی شرف وآبروی شیاطین خناس همین میدان نبرد سوریه است،، آنجاست که میتوان تمام افکاربشریت را درجهت خواست جبهه مقاومت کانالیزه کرد،، مادرسوریه پس ازجنگ. پروژه های عظیم ضدغربی عربی داریم که میتواندمنجربه نابودی بعضی ازنظامهای فاسدعربی غربی را فراهم کند،، این بهترین فرصت را مغتنم بشماریم،،، ممنون وتشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۷ ۱۵ مهر ۱۳۹۵
مرگ بر امریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۵ ۱۵ مهر ۱۳۹۵
از اول هم معلوم بود آمریکا برای احیا ونفس گیری داعش و النصره داره وقت کشی میکنه این چند روزی که تنفس گرفتن(آتش بس ) فرصت مناسبی برای ارسال سلاح به تروریستها بود(از طرف غرب) واقعا من موندم چطور مقامات سیاسی طرف مذاکر هبا آمریکا به این نتیجه نرسیدن .آمریکا آروزی حذف اسد ر ا داره و تا محقق نشه دست نمیکشه /اما چاره کار نابودی و اخراج کامل تروریستها در خاک سوریه و برگزاری انتخابات در یک فضای دموکراتیک
آخرین اخبار