فرمانده يگان حفاظت منابع طبيعي استان از نقش مؤثر و مشاركت چشمگير مردم و جوامع محلي در جلوگيري از آتش‌سوزي و مهار آن در جنگل‌ها و مراتع استان خبر داد

نقش مؤثر مردم در مهار آتش جنگل‌ها و مراتع استان همدانبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ رسولي افزود: با توجه به افزايش بارش‌هاي جوي و تقويت پوشش گياهي در 6 ماهه اول سال جاري تاکنون سطحي معادل 401 هکتار از جنگل‌ها و مراتع استان طعمه آتش شده كه طبق برآوردها، ميزان خسارت اقتصادي و زيست محيطي آن حدود 20 ميليارد ريال است.

فرمانده يگان حفاظت منابع طبيعي استان، برنامه‌ها و سياست‌هاي يگان حفاظت منابع طبيعي را در راستاي كاهش و به حداقل رساندن خسارات ناشي از آتش به عنوان اصلي‌ترين عامل تهديد و نابودي جنگل‌ها و مراتع استان بسيار کارآمد ارزيابي كرد.

رسولي اظهار کرد: بهره‌گيري از نقش مؤثر و غير قابل انکار مردم، جوامع محلي، دهياران، شوراهاي اسلامي روستاها، جامعه زنبورداران و تشكل‌هاي منابع طبيعي در مقابله با آتش‌سوزي و پيشگيري از آن، آموزش و مجهز كردن نيروهاي يگان حفاظت و گروه‌هاي پيشگيري مردمي و مهار آتش به آتش‌كوب و تجهيزات اوليه اطفاي حريق، اختصاص 7 دستگاه خودروي مجهز به امكانات مهار آتش در شهرستان‌هاي با وضعيت بحراني از مهمترين اقدامات يگان حفاظت منابع طبيعي استان همدان در سال 95 براي پيشگيري، جلوگيري و مقابله با حريق در عرصه‌هاي منابع طبيعي است.

سرهنگ رسولي در ادامه با اشاره به نقش مؤثر و ستودني مردم بومي مناطق بحراني در مهار آتش جنگل‌ها و مراتع، گفت: در سال 94 طرح جامعي با عنوان تشکل‌هاي مردمي پيشگيري و اطفا حريق توسط سازمان جنگل‌ها به همه استان‌ها ابلاغ شد كه اين تشكل‌ها همكاري خوب و مؤثري با منابع طبيعي در كاهش آتش‌سوزي داشته‌اند.

وي از همکاري و مشاركت مناسب و نقش ارزنده اين گروه‌ها در مهار آتش سخن گفت و خاطرنشان کرد: به دنبال راهکارهايي براي تخصيص اعتبار و مجهزتر کردن اين گروه‌ها به تجهيزات مهار آتش، فرهنگ‌سازي و آموزش‌هاي لازم هستيم تا ايجاد حريق در منابع طبيعي به حداقل برسد.

وي از مردم استان خواست در صورت مشاهده هرگونه آتش‌سوزي در جنگل‌ها و مراتع، تخريب و تجاوز به منابع ملي با كد 1504 امداد جنگل و مراتع تماس بگيرند

انتهای پیام/د.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.