حارث بن امرء القیس کندی مردی عابد شجاع و دلیربود که با سپاه عمربن سعد به کربلا آمده بود اما هنگامی که مخالفت عمر بن سعد با شرط‌های امام حسین علیه السلام را دید به امام حسین علیه السلام پیوست.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ به نقل از کتاب ابصار العین فی انصار الحسین(ع) نوشته شیخ محمد سماوی، حارث بن امرء القیس کندی یکی دیگر از یاران با وفای امام حسین (ع) است. نام کامل وی حارث بن امرء القیس بن عابس بن منذر بن امرءالقیس بن عمرو بن معاویة بن اکرمین کندی است که البته برخی معتقدند که نام وی حرث بن امری القیس است. درباره اینکه آیا وی جزء شیعیان بوده یا اهل سنت نظری داده نشده ولی آنچه که مسلم است هیچ شیعه‌ای برای کشتن امام خود، عمر سعد را همراهی نکرده است البته عده‌ای برای پیوستن به امام حسین علیه السلام ابتدا وارد سپاه عمر سعد شدند و هنگامی که فرصت مناسبی پیدا کردند به لشگر امام حسین پیوستند ولی از آنجایی که در احوالات حارث بن امرء القیس آورده‌اند که وی تحت تاثیر سخنان امام حسین علیه السلام قرار گرفت و بعد به یاران امام حسین علیه السلام ملحق شد شاید بتوان گفت که وی از شیعیان امیر المومنین نبوده است.
 پدرش امرء القیس کندی از جنگجویان مشهوری بود که درجنگ‌های زیادی برای اسلام شرکت کرده بود و از شهرتی پرآوازه برخوردار بود.
خود حارث نیز از شجاعان و اهل عبادت به شمار می‌رفت، لذا در کتب جنگ آوران از وی یاد شده است.
حارث بن امرء القیس که ابتدا جزو لشگر عمر ابن سعد بود از کوفه به کربلا آمد و روز نهم محرم در کربلا وقتی متوجه شد که عمرابن سعد و فرماندهان لشگرش پیشنهاد امام حسین (ع) را مبنی بر اینکه اجازه دهند از‌‌ همان راه که آمده‌اند برگردند، قبول نکردند و تصمیم به ریختن خون امام دارند ، چون وجدانش بیدار بود به سوی خیمهٔ امام حسین علیه السلام رفت و وفاداری خود را به او اعلام کرد و با بقیهٔ افراد قبیله کندی که ظاهرا چهار نفر بودند به سپاه امام پیوست.
 صبح روز عاشورا، حارث در اولین حمله همه جانبهٔ لشگر عمر سعد، در دفاع از امام حسین علیه السلام دلیرانه جنگید و پس از نبردی سخت به شهادت رسید.
انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
زهرا عسکری
۱۹:۵۵ ۲۳ مهر ۱۳۹۶
منبع این مقاله چیست؟
آخرین اخبار