در این نوع عزاداری یک زن به عنوان تک‌خوان چارقد‌هایشان را پشت شانه‌ها می‌انداختند و به جلو می‌آوردند.

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛فریدون داوری، پیشکسوت شعرای استان کهگیلویه و بویراحمد گفت‌: آداب و رسوم کهن مردم این استان را در آستانه ماه محرم تشریح کرد.

وی با بیان اینکه ایلات و عشایر این استان دو تا سه روز مانده به حلول ماه محرم انتخاب محل عزاداری و تمیز کردن آن را فراهم می‌کردند، افزود: درست کردن علم‌ها که معمولا با شرایط خاص استفاده از پایه علم که چوبی محکم از درخت گردو و بلوط بوده، زنگوله‌ها و دراها را با پارچه‌های سیاه، بنفش و سبز آماده می‌کردند.

شیوه عزاداری بانوان کهگیلویه وبویراحمد در ماه محرم

داوری شباهت عزاداری خانم‌ها و آقایان در قدیم را حلقه‌زدن عزاداری برشمرد و با بیان اینکه در این میدان حلقوی، خانم‌ها دست در گردن همدیگر می‌انداختند و آقایان کمربند همدیگر را می‌گرفتند را تفاوت شاخص اینگونه عزاداری‌ها اعلام کرد.

وی کتل‌خوانی را نوع عزاداری خانم‌ها ذکر کرد و گفت: در این نوع عزاداری یک زن به عنوان تک‌خوان چارقد‌هایشان را پشت شانه‌ها می‌انداختند و به جلو می‌آوردند که به رقص طول چپ(عزار) معروف بود و شروه‌های زیر را زمزمه می‌کردند:


ای ماه محرم اومیه شادی رفته غم اومیه


او من حرم کم اومیه شادی رهته غم اومیه


آخی و دشت کربلا آخی و دشت کربلا


مهلش ندا تا صبح ورا کردش و نوک نیزه ها


شمر کلو ولد زنا ای وای حسین من چی شد


در کربلاشهید شد آتش زین و خیمه ها


شفق زیو عزاشد ماتم کربلا شد

این پژوهشگر فرهنگ عامه استان کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: این زنان عمدتا اسبی را نمادین با پارچه‌های رنگین تزئین می‌کردند که به یاد ذوالجناح امام حسین(ع) بود و بعد شعرهایی را شبیه شروه‌های محلی می‌خواندند.

داوری دیگر این کارها را آتش برافروختن که هم باعث روشنایی و هم گرمابخش بود، عنوان کرد و یادآور شد: هر عزاداری وقتی که به آن میدان می‌آمد یک شاخه هیزم را همراه خویش می‌آورد.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.