کارگاه آموزشی خودمراقبتی برای بانوان شاغل تکاب برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگارن جوان از ارومیه ؛حامدی کاردان بهداشت خانواده با اشاره به ارتباط بین سن و ناباروری و ارتباط بین شیوه زندگی و ناباروری اشاره کرد و گفت: سن مادر یکی از مهمترین عوامل باروری سالم بوده و با افزایش سن بخصوص بعد از 35 سالگی علاوه بر کاهش قدرت باروری موفق و کاهش تخمک گذاری احتمال مشکلات سلامت مادر و جنین و مشکلات دوران بارداری در هنگام زایمان افزایش خواهد یافت هر چند امروزه با استفاده از روش های کمک باروری میتوان به بسیاری از زوجین برای فرزند دار شدن کمک کرد.

 ولی هنوز هم بسیاری از خانم ها از میزان موفقیت و محدودیت های روش های کمک باروری و افزایش خطرات ناشی از تاخیر در فرزند آوری آگاهی ندارند که برخی از این عوارض مانند چند قلویی ، زایمان زود رس، مرده زایی و سزارین را می توان نام برد.

حامدی در مورد شیوه زندگی بعنوان عامل تاثیر گذار در ناباروری گفت: عوامل متعددی وجود دارد که باروری زوجین را تحت تاثیر قرار می دهد که میتوان به برخی از این عوامل مانند سن و سیگار ، فشار روحی ، وزن، ورزش سنگین، الکل، تعداد تخمک های موجود در تخمدان ها و شرایط زمینه ای اشاره کرد.

وی در مورد وزن قبل از بارداری نیز افزود: بالا بودن وزن و کمبود وزن زنان در ناباروری موثر است پس لازم می باشد قبل از اقدام به بارداری باید 5 الی 10 درصد وزن بدن کاهش و یا افزایش یابد.

امدادی کارشناس بهداشت خانواده مرکز بهداشت نیز در ادامه در مورد خود آزمایی Breast و ارتباط آن با تشخیص زودرس سرطان پستان اشاره و در مورد راههای پیشگیری از آن گفت: معاینات دوره ای توسط خود فرد، معاینات سالانه توسط فرد متخصص ، انجام سونوگرافی قبل از 40 سال و انجام ماموگرافی در صورت لزوم پس از 40سال می تواند از راههای پیشگیری از سرطان پستان باشد.

امدادی همچنین در ادامه مطالب خود به مراقبت های پیش از بارداری از قبیل مصرف قرص اسید فولیک به مدت سه ماه قبل از بارداری و انجام آزمایشات لازم و تزریق واکسن کزاز و اهمیت آن در بارداری و پس از زایمان آموزشهای لازم را ارائه نمود.

دراین کارگاه اموزشی بیانیه مقام معظم رهبری در خصوص افزایش نرخ باروری قرائت و به راهکارهای تحقق این هدف شامل ازدواج به موقع ، فرزند آوری بموقع اشاره شد و در پایان به پرسشهای مطرح شده توسط حاضرین در کارگاه پاسخ داده شد.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.