مردم اصفهان با استشمام ریزگردهای آلوده دچار انواع بیماری ها و حتی مرگ تدریجی شده اند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،هواي پاك يكي از نعمت های الهي است كه براي ادامه حيات بشر، نباتات، حيوانات و جريان زندگي در اين كره خاكي ضروري است و بروز هر نوع آسیب وآلودگی در آن، چرخه طبیعی زندگی را با مشکلات جدی مواجه می کند.

مردم جهان هر ساله حتي بيشتر از حوادث رانندگي جان خود را بر اثر آلودگي هوا از دست مي دهند، پديده گرد و خاك سبب بروزانواع بيماريهاي ريوي نظير آسم، برونشيت هاي مزمن و فيبروز دهنده هاي ريه، آلرژی های حساس، ایجاد مشکل در تنفس بیماران قلبی و عروقی می شود.

این پدیده علاوه بر مسائل بهداشتی، خسارات اقتصادي فراواني از جمله كاهش ميزان ديد در معابر، فرسايش شديد ابنيه و تاسيسات صنعتي، اختلال درسفرهاي زميني و هوايي، كاهش سطح برداشت محصولات به ‌دليل پوشش گرد و غبار بر روي سطوح گياهان و اراضي كشاورزي و تبعات اجتماعي نظير افزايش مهاجرت را در دارد.

خشكسالي، تخريب اراضي در جنگ‌های منطقه ای، احداث سد بر روي رودخانه‌ها، كشت غيراصولي و كاهش پوشش گياهي منطقه، از جمله دلایل اصلي تشكيل پديده گرد و غبار است. وقتي كه منطقه‌اي در يك دوره زماني مشخص با كم بارشي مواجه شده و مورد استفاده ناصحيح و غيراصولي قرار گيرد و در واقع فعاليت‌ها روي اين اراضي بدون نگرش به توسعه پايدار انجام شود، آن قسمت از زمين آسيب ديده و ناپايدار مي‌شود.

بر اثر این پدیده عرصه بر رفت و آمدها و فعاليت هاي عادي مردم تنگ شده است. گاهي شعاع ديد به كمتر از ده متر رسيده و بارها مدارس و حتي ادارات به تعطيلي كشيده شده است. اين پديده بر زندگي ميليون ها نفر از ساكنان مهمترين قطب هاي كشاورزي، صنعتي و نفتي كشور سايه افكنده و علاوه بر سخت كردن زندگي روزمره مردم، بسياري از فعاليت ها و پروژه هاي اقتصادي، توليدي و خدماتي را با مشكل روبرو كرده است.

فشار ریزگردها بر گلوی اصفهان

در سالیان اخیر استان اصفهان هم در معرض این پدیده آسیب رسان قرار گرفته بطوریکه این موضوع به یکی از بحران های جدی استان تبدیل شده است.

در حال حاضر مهمترین منابع تولید ریزگردها برای شهر اصفهان دشت سجزی و تالاب گاوخونی است. دشت سجزی در گذشته‌ نه‌چندان دور دارای مرغزار و چمنزارهای طبیعی بوده ولی خشکسالی، برداشت بی‌رویه از سفره‌های آب‌های زیرزمینی، شور شدن آب‌های سطحی و زیرزمینی، بهره‌برداری غیر اصولی از اراضی گچی و رهاسازی معادن، از بین رفتن سنگفرش حفاظتی سطح خاک، این دشت را در مدت زمان کوتاهی به یکی از کانون‌های اصلی تولید ریزگردها تبدیل نموده است.

مطالعاتی که تاکنون در تالاب گاوخونی انجام‌شده بیانگر این واقعیت است که تقریباً همه بخش‌های سطحی تالاب خشک‌شده و تنها در بعضی از قسمت‌ها، سفره آب زیرزمینی هنوز وجود دارد که با این وجود تالاب در وضعیت بحرانی به سر می‌برد و اگر روند خشک‌شدن رودخانه همین‌طور ادامه داشته باشد و حق آبه تالاب به آن تخصیص پیدا ننماید، در آینده نه چندان دور تالاب گاوخونی نیز می‌تواند به عنوان منشاء اصلی تولید ریزگردهای استان اصفهان و حتی استان‌های دیگر تبدیل شود.

رئیس کمیسیون امور اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه با وجود ریزگردها، شهر اصفهان به اتاق گاز تبدیل شده است، گفت: در حقیقت در شهر نوعی آسیب رسانی دسته جمعی و خاموش در حال رخ دادن است که به صورت خاموش می تواند جان هزاران نفر را تهدید کند و مردم با استشمام ریزگردهای آلوده در تابستان و هوای آلوده در زمستان دچار انواع بیماری ها و حتی مرگ تدریجی شده اند.

فتح الله معین با بیان اینکه اصفهان در تابستان ها با پدیده ریزگردها و در هوای سرد و زمستان ها با پدیده وارونگی و آلودگی هوا دست و پنجه نرم می کند، اظهار کرد: در تابستان ها با هجوم ریزگردها از ۲ کانون از داخل و خارج استان یعنی شرق و شمال شرق اصفهان مانند منطقه تالاب خشک شده گاوخونی و سگزی، بعد از فرودگاه شهید بهشتی و کانون دوم که ریزگردها با منشأ خارجی که از سمت عراق و سوریه و عربستان وارد استان می شوند مواجه هستیم.

وی با تاکید بر اینکه خشکسالی زاینده رود و در پی آن خشک شدن تالاب بین المللی گاوخونی شرایط را برای هجوم ریزگردهای اطراف اصفهان به داخل شهر فراهم کرده است، ادامه داد: متأسفانه با وجود برگزاری جلسات متعدد و وجود مصوبات کافی و دستور صریح رئیس جمهور تاکنون اقدامی برای احیای مجدد زاینده رود به عمل نیامده است.

معین تاکید کرد: برداشت ها و بارگذاری های متعدد بر روی رودخانه ادامه دارد و مردم اصفهان را همچنان از برخورداری از حق شرعی، تاریخی و قانونی خود در استفاده از حق آبه های زاینده رود محروم و پدیده هجوم ریزگردهای شرق اصفهان به شهر را به شدت تشدید می کنند.

فشار ریزگردها بر گلوی اصفهان

رئیس کمیسیون امور اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه این ریزگردها وقتی وارد شهر اصفهان می شوند با ریزگردهای خطرناکتری که منشأ صنعتی دارند ترکیب می شود و معجون خطرناکی را برای سلامتی انسان و محیط زیست شهری به وجود می آورند گفت: برای حل چنین معضلی باید هر سه عامل تعیین کننده در مدیریت بحران های شهری یعنی دستگاه های دولتی و اداره کننده گان شهر، نهادهای مدنی غیردولتی وNGOها و ساکنان شهر همکاری داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه از سویی بخش عمده ای از آلودگی هوا مرتبط با تردد زیاد خودروهای شخصی و ناوگان حمل و نقل عمومی است، بیان کرد: در این مجموعه عمده ترین عامل آلودگی به تردد خودروهای فرسوده و خودروهای کاربراتوری مرتبط است که تقریباً با وجود دهها هزار خودروی فرسوده و با فن آوری منسوخ شده موجب نیمی از آلودگی ناشی از حمل و نقل شهری را شده است.

معین با اشاره به اینکه انجام دقیق معاینه فنی و فرهنگ سازی برای پرهیز از استفاده از خودروهای تک سرنشین و همچنین استفاده از حمل و نقل عمومی به جای خودروهای شخصی و به ویژه دوچرخه نقش مهمی در کاهش آلودگی هوا دارد، افزود: نقش NGOها و رسانه های جمعی در فرهنگ سازی استفاده از حمل و نقل پاک مهم ترین ابزار برای مدیریت بحران آلودگی هوا در شهر است.

رئیس کمیسیون امور اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: وی معتقد بود که مردم از ساده ترین تفریحات خود مانند پیاده روی در خیابان، نشستن دور هم در فضاهای عمومی محروم شده اند، با توجه به این موضوع سیاست های جامعی برای محدود کردن تردد خودروها و تمرکز بر سیستم حمل و نقل به کار برد و آن را توسعه داد و با وجود چنین سیستم حمل و نقل قوی مردم کمتر با خودروهای شخصی تردد می کردند.

معین تصریح کرد: متاسفانه در طول چند دهه گذشته یکی از اشتباهات بزرگ مدیریتی در اصفهان اختصاص منابع زیادی در استقرار واحدهای صنعتی در فاصله های نزدیک به شهر اصفهان بدون توجه به ظرفیت های استان خصوصا منابع محدود آب آن بوده است.

وی با تاکید بر اینکه بسیاری از مشکلات محیط زیستی و آلودگی های موجود شهر اصفهان به فعالیت های واحدهای صنعتی باز می گردد که اکثر آنها نیز از استاندارد لازم برای کاهش آلاینده ها برخوردار نیستند گفت: در واحدهای بزرگ صنعتی و شهرک های صنعتی ما حتی نمایشگرهای الکترونیکی برای نشان دادن لاینده ها پیش بینی و تعبیه نشده است.

فشار ریزگردها بر گلوی اصفهان

رئیس کمیسیون امور اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان در پایان افزود: توجه به صنایع دستی که جز لاینفک گردشگری و از سرمایه های مهم شهر اصفهان است، می تواند اشتغالی پاک و پویا را در اصفهان ایجاد کرده که با حمایت و تشویق جوانان برای پیوستن به این عرصه می تواند در رونق بخشیدن به سرمایه اصلی شهر و جذب سرمایه های خارجی عملکرد بهتری داشته و شهر را از گرفتاری های بیشتر زیست محیطی و صنعت زدگی نجات دهد.

گزارش از سولماز محمدی



انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار