این روزها پژوهش خیلی مد شده است و کم نیستند افرادی که با نوشتن یک پایان نامه عنوان پژوهشگر را هم به ادامه اسم خود اضافه می کنند، اما واقعا تا حالا فکر کرده اید در زمینی که حدود 8 میلیارد نفر زندگی می کنند، واقعا چه تعداد پژوهشگر وجود دارد؟

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،پاسخ این پرسش را موسسه تامسون رویترز تا پایان سال 2015 ، عددی حدود 9 میلیون نفر اعلام کرده است، یعنی از 8 میلیارد نفر در زمین 9 میلیون در حال پژوهش هستند.

آن طور که سایت شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور نوشته است جلسه 51 کمیسیون نخبگان و آینده نگاری علم و نوآوری این شورا با موضوع "تاثیر گذارترین مغزهای جهان در حوزه های علمی مختلف" برگزار شد.

در این جلسه مطرح شد که براساس گزارش موسسه تامسون رویترز در سال 2015 که با هدف بررسی وضعیت پژوهش در جهان در 21 حوزه کلان علمی در بازه زمانی ده ساله (2003- 2013) تهیه شده، در حال حاضر حدود 9 میلیون پژوهشگر در جهان مشغول فعالیت علمی هستند که سالانه بیش از 2 میلیون مقاله علمی تولید و منتشر می کنند، همچنین بر اساس آمار اعلام شده، حدود 3 هزار و 200 نفر از این پژوهشگران در زمره پژوهشگران پر استناد قرار دارند، که حدود 1500 نفر از این پژوهشگران در ایالات متحده آمریکا ساکن هستند و بعد از این کشور به ترتیب کشورهای انگلیس، آلمان و چین در رتبه های بعدی قرار می گیرند.

در بخش دیگری از این گزارش و در دسته بندی حوزه های پراستناد علمی، اعلام شد حوزه زیست فناوری و پزشکی در صدر این دسته بندی قرار دارند و دانشگاه جامع کالیفرنیا با بیش از 160 پژوهشگر پراستناد رتبه اول در جهان را به خود اختصاص داده و پس از این دانشگاه انستیتوی فناوری ماساچوست در رتبه بعدی قرار دارد.

در ادامه این گزارش نیز اعلام شد کشورمان در حوزه مهندسی 4 پژوهشگر و در حوزه ریاضی 3 پژوهشگر پراستناد دارد.

در انتهای جلسه همچنین بر اساس آمار تهیه شده توسط کمیسیون نخبگان، تعداد پژوهشگران پر استناد ترکیه، عربستان، مالزی و پاکستان مورد مقایسه قرار گرفت.

منبع: جام جم

انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار