شیخ زکزاکی یک شخصیت شناخته شده در نیجریه است که مورد هجمه جریان های تکفیری سعودی قرار گرفته است.

"الکساندر آزادگان" استاد مدیریت استراتژی جهانی و اقتصاد سیاسی بین‌الملل و تحلیلگر ارشد اندیشکده کاتهون روسیه در گفت و گو با  خبرنگار دفاعی امنیتی  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره ویژگی های "شیخ زکزاکی" می گوید: شیخ زکزاکی یک شخصیت شناخته شده در نیجریه است که مورد هجمه جریان های تکفیری سعودی قرار گرفته است.

وی افزود: در نیجریه میلیون ها مسلمان وجود دارد که بخشی از آن ها شیعه هستند و شیخ ابراهیم زکزاکی در این مسیر نقش مهمی را ایفا می کند.

تحلیلگر ارشد اندیشکده کاتهون روسیه تاکید کرد: رژیم نیجریه با همه توان سعی می کند که در مقابل رهبر مظلوم شیعیان نیجریه باایستد.


شیخ ابراهیم یعقوب زکزاکی رهبر شیعیان نیجریه است که در پنجم ماه ۱۹۵۳ میلادی در شهر زاریا در ایالت کادونا، شمالِ غربی نیجریه به دنیا آمد. وی دانش‌آموخته رشته‌ی اقتصاد از دانشگاه احمد بلو است.

زکزاکی از بدو ورود به دانشگاه فعالیت سیاسی را آغاز کرد. سال‌های ۱۹۷۷ و ۱۹۷۸ میلادی دبیرکل انجمن دانشجویان مسلمان نیجریه در پردیس اصلی دانشگاه احمدو بود. سال ۱۹۷۹، معاون امور بین‌الملل کمیته ملی همین انجمن شد. چیزی به پایان دوران دانشجویی‌اش نمانده بود که در ایران انقلاب اسلامی به پیروزی رسید و وی شیفته امام خمینی (ره) شد.

زکزاکی معتقد بود که استقرار یک جمهوری در میان خطوط مذهبی مشابه در نیجریه امکان‌پذیر خواهد بود. او چندین مرتبه به دلیل اتهام نافرمانی مدنی در رژیم‌های نظامی نیجریه در خلال دهه 1980 و دهه 1990 دستگیر شد.

اخیرا محمد زکزاکی پسر این روحانی شیعه اخیرا در نامه‌ای سرگشاده، به تشریح وضعیت ناگوار پدرش و ظلمی که به رهبر شیعیان نیجریه می‌رود، پرداخت و نوشت: من از همه کسانی که به حق انسان برای برخورداری از عدالت و کرامت معتقدند می‌خواهم برای انجام تلاشی مضاعف به من بپیوندند.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۷ ۱۵ مهر ۱۳۹۵
اهای اونایی که دم ار حقوق بشر در ایران میزنید
پس چرا حرفی از ظلم های روا داشته به شیخ زکزاکی نمیزنید
چرا خفه خون گرفتید.
آخرین اخبار