نخستین جشنواره سراسری عکس سال ارسباران در شهرستان اهر برگزار می شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛محرمی معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی گفت: این جشنواره با هدف شناسائی استعداد های بالقوه در رشته هنر عکاسی و معرفی هنرمندان برجسته و زمینه سازی برای شکوفائی هنرمندان فعال در منطقه، مشارکت دادن نهادهای غیر دولتی (مردم نهاد) و ارگان های ذیربط در انجام فعالیت هنری و ثبت زیبائی های ارسباران در زمینه های آثار و ابنیه تاریخی و باستانی، طبیعت بکر و زندگی روستائی و عشایری برگزار خواهد شد.

وی، توجه به نقش تولید و اقتصاد مقاومتی در مشاغل سنتی که بیشتر روستائیان و عشایر، توجه به گسترش گردشگری و شناساندن منطقه در جذب گردشگر، توجه به محیط زیست و حفاظت از جنگل های زیبا و بکر ارسباران، تشریح و تبیین فرهنگ و سنن و آداب و رسوم منطقه، توجه به نقش مراکز آموزش عالی در رشد و توسعه ارسباران، نقش منطقه ارسباران در مناسبت های ملی و مذهبی و دفاع مقدس و نقش منطقه ارسباران در نشر و گسترش اسلام ناب محمدی(ص) را از دیگر اهداف برگزاری این جشنواره برشمرد.

محرمی، موضوعات جشنواره یاد شده را شامل سه بخش عنوان کرد و گفت: در بخش مستند اجتماعی، مشاغل سنتی در ارسباران از جمله ورنی بافی، فرشبافی، مشاغل خانگی زنان روستائی و عشایری و همچنین مشاغل سنتی در بازار و راسته های قدیمی مدنظر است.

وی افزود: توجه به تولیدات داخلی در منطقه ارسباران به عنوان محور توسعه در اقتصاد محلی و توجه به سوغات ارسباران از جمله سیب و فرش و ورنی و عسل، جلوه های زیبای زندگی روستائی و عشایری بخصوص در حوزه های دامپروری وکشاورزی، توجه به فرهنگ و آداب و رسوم بومی و محلی شامل عروسی ها محلی، موسیقی عاشیقی، ورزش های بومی محلی از جمله اسب سواری و طناب کشی و کشتی محلی، مناسبت های ملی و مذهبی شامل راهپیمائی ها و عزاداری ها و جلوه هائی از ایثار و شهادت در ارسباران و نقش موثر مردم در صحنه های مختلف انقلاب و دفاع مقدس نیز از دیگر بخش های مستند اجتماعی است.

وی افزود: در بخش معماری و طبیعت نیز زیبائی های بکر و ناب ارسباران، طبیعت زیبا و ویژگی های منحصر بفرد آن، جنگل های زیبای ارسباران، قلعه ها و کوه ها و دشت های زیبای منطقه، آثار و ابنیه و عمارت های تاریخی و دیدنی در ارسباران مد نظر است.

محرمی گفت: در بخش ویژه نیز با توجه به اینکه شیرینی اهری از دوران گذشته به عنوان سوغات ویژه اهر مورد توجه مردم، بویژه میهمانان و گردشگران بوده و در مناسبت های مختلف به عنوان پذیرائی اصلی و گاهی اوقات به عنوان نذری از آن استفاده شده است، به تصویر کشیدن ابعاد مختلف این شیرینی از مراحل تولید و کاربرد آن در زندگی مردم مد نظرمی باشد.

معاون هنری اداره کل اضافه کرد: عکس های ارسالی باید در منطقه جغرافیائی ارسباران ثبت شده باشد و این محدوده در آذربایجان شرقی شهرستان های اهر، هریس، ورزقان، کلیبر، هوراند و خداآفرین را شامل می شود.

محرمی افزود: این مسابقه فقط به صورت تک عکس برگزار خواهد شد و مجموعه عکس پذیرش نمی شود و هر عکاس می تواند 5 اثر در بخش مستند اجتماعی و 5 اثر در بخش معماری و طبیعت و 5 اثر نیز در بخش ویژه به صورت رنگی یا سیاه و سفید به دبیرخانه جشنواره واقع در شهرستان اهر، خیابان رسالت، جنب سالن ورزشی کوثر، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اهر، دفتر انجمن هنر عکاسی شهرستان اهر ارسال کند.

آخرین مهلت ارسال آثار به این جشنواره 20 آذرماه سالجاری تعیین شده است.


انتهای پیام/ش


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.