نماینده مشهد گفت: در حال حاضر آمریکا به شرکت‌ها و بانک‌ها می‌گوید با ایران همکاری کنید ولی عملا 5 صفحه اما و اگر برای آنها می‌گذارد.

برجام با اما و اگر اجرایی نمی شود/ لزوم مقابله به مثل در برابر نقض برجامبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، جواد کریمی قدوسی نماینده مردم مشهد در واکنش به اظهارات وزیرامورخارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تغییر معاون عربی و آفریقایی وزارت امورخارجه در شرایط حساس منطقه با چه استدلالی صورت پذیرفته است، گفت: آقای سرمدی، معاون آقای ظریف به آقای امیرعبداللهیان می‌گویند ما می‌خواهیم شویی اجرا کنیم تا بدین طریق به منطقه پیغام بدهیم که سیاست‌های ما در منطقه مورد بازنگری واقع می‌شود، این موارد مستند است.


وی افزود: یک شخصیتی چون آقای امیرعبداللهیان را در این زمان جابه جا کردن به لحاظ قانونی جزو اختیارات وزیر است و ما با آن بخش مشکلی نداریم اما در این شرایط برداشتن فردی که در عرصه مقاومت منطقه مؤثر عمل کرده است، به نوعی برداشتن موانع از سر راه برجام 2 تأیید می‌شود.

در ادامه این عضو کمیسیون امنیت ملی در واکنش به اظهارات ظریف در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه علت مخالفت آشکار وزیرامورخارجه در رسانه‌‌های غربی در مخالفت با برگزاری نمایشگاه افسانه هولوکاست چیست؟ تصریح کرد: چه ضرورتی دارد آقای ظریف درباره فعالیت مردمی و خودجوش جمهوری اسلامی در برگزاری نمایشگاه افسانه هولوکاست اظهارنظر می‌کرد؟ چرا که این اقدامات به نفع رژیم صهیونیستی تمام می‌شود و نه برگزاری نمایشگاه افسانه هولوکاست.

این نماینده مجلس در ادامه در واکنش به اظهارات ظریف در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه چرا گزارش قانونی سه ماهه وزارت امورخارجه به کمیسیون امنیت ملی در موضوع اجرای مفاد برجام به دور از واقعیت‌ها تنظیم شده است، تأکید کرد: بنده از تیم مذاکره کننده در جریان مذاکرات تقدیر و تشکر می‌کنم اما باید بگویم براساس مذاکرات لغو تحریم‌ها به روز اجرای برجام موکول شد و دشمنان ملت ایران تهدیدهای دیگری چون برجام 2 و 3 و 4 را در سر دارند.

**انتظار داشتیم موارد نقض عهد طرف غربی بیان شود

وی با اشاره به جزئیات سوال خود از وزیر امورخارجه تأکید کرد: معتقدم در گزارشی که وزارت امورخارجه به کمیسیون امنیت ملی درباره اجرای برجام ارائه کرده است، عمدتا بازخوانی بخش‌هایی از برجام است و انتظار می‌رفت موارد نقض عهد طرف غربی بیان شود.

کریمی قدوسی در ادامه با اشاره به برخی از بدعهدی‌های طرف غربی در مذاکرات بیان داشت: تکلیف تحریم‌ها بعد از اجرای برجام، آزادنشدن دارایی‌های ایران، حل نشدن مشکلات بانکی و پولی از جمله بدعهدی‌های طرف غربی در مذاکرات است که انتظار می‌رفت وزارت امورخارجه این مباحث را در گزارش مذکور درج می‌کرد و در ادامه از مجلس تقاضای کمک داشت.

نماینده مشهد و کلات درادامه با بیان اینکه راهبرد دشمنان در مسیر توافق هسته‌ای راهبرد مقابله با جبهه حق از دروازه برجام بود، بیان داشت: راهبرد آمریکا و رژیم صهیونیستی از طراحی برجام خلق گوساله سامری در این عصر و زمان بود تا جریان توحیدی و انقلابی و مؤثر ملت ایران را دچار انحراف نماید و امید ملت مسلمان و موحد ایران را از نگاه به درگاه الهی به نگاه به دروازه دهکده جهانی که کدخدای آن شیطان بزرگ است معطوف نماید.

وی ادامه داد: راه مبارزه قرآنی با گوساله سامری در عصر حضرت موسی‌(ع) آتش زدن گوساله بود که صدای غیرتوحیدی خود را برای انحراف امت موسی بیان می‌کرد بنابراین راه حل ما هم در این عصر و زمان این است که اقدام مقابله به مثل در برابر نقض برجام واجرای فرامین ولی امر مسلمین و توجه به قانون مجلس داشته باشیم تا اینکه سرانجام اگر طرف مقابل با این شرایط دست به نقض برجام زدند برجام را در روز موعود ملت ایران آن را به آتش بزنند.

وی با طرح سوالی مبنی بر اینکه رمز نرمش قهرمانانه در مذاکرات چه بود، ادامه داد: نرمش قهرمانانه کلید واژه راهبردی شخصیتی در عصر غیبت امام عصر (عج) تعالی شریف بود که ملت مسلمان و قهرمان ایران اسلامی او را به عنوان ولی امر مسلمین جهان می‌شناسند و به او اعتماد دارند که امت خود را از گردنه‌های سخت به سلامت عبور می‌دهد. امام عظیم‌الشان ما فرمودند: «پشتیبان ولایت فقیه باشید تا آسیبی به این مملکت نرسد» امروز با گذشت یک اربعین از عمر پربرکت انقلاب اسلامی کارآمدی ولایت مطلقه فقیه برای ملت ما به ایمان عمومی تبدیل شده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ضمن تأکید به کلید واژه نرمش قهرمانانه در مذاکرات اظهار داشت: راهبرد نرمش قهرمانانه مقابل راهبرد به زانو درآوردن انقلاب اسلامی بود. استراتژی و قهرمان این میدان خالق این کلید واژه بود که فرمود من یک انقلابی هستم و دیپلمات نیستم. او ولی امر مسلمین جهان امام خامنه‌ای است که قهرمان واقعی این امت در عصر غیبت در مقابله با سامری‌های زمانه است.

نماینده مردم مشهد با بیان اینکه این قهرمانان هستند که نرمش قهرمانانه خلق می‌کنند افزود: شیطان بزرگ در این مذاکرات با یک راهبرد و سه استراتژی برای به زانو درآوردن نظام اسلامی، به مقابله از دروازه برجام درآمد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به سه استراتژی شیطان بزرگ در مذاکرات تأکید کرد: 1- تضعیف و گرفتن نفوذ کلام ولایت فقیه که منشأ قدرت و وحدت و مقابله با دشمن می‌باشد. 2- تضعیف و تعطیل کردن جریان و فرهنگ مقاومت در منطقه بود،- اولویت حذف سپاه پاسداران، حذف حزب‌الله که در قالب برجام 2 مطرح کرد، حذف حشدالشعبی در عراق و سوریه و جهاد اسلامی در فلسطین که مطرح کرد. همچنین فراهم کردن مقدمات تعمیرات راهبردی در بازنگری قوانین اساسی جمهوری اسلامی، از جمله سایر استراتژی‌های مدنظر است.

کریمی قدوسی در ادامه با اشاره به فواید اجرای برجام گفت: با اجرای برجام به نوعی دوران بهانه گیری برای این موضوع که تا تحریم است کاری از پیش نمی‌رود، تمام شد پایان دوران پرهزینه و خسته کننده مذاکرات، و افزایش سطح بصیرت و آگاهی ملت در شناخت دقیقتر دشمن از جمله فواید برجام بود.

**با اجرای برجام، صنعت هسته ای ما در حد نمادین باقی ماند

وی ادامه داد: در مقابل این فواید باید گفت که صنعت هسته‌ای ما در حد نمادینش باقی ماند و تولیدات صنعت هسته‌ای ما متوقف شد.

کریمی قدوسی در ادامه با اشاره به وعده‌های وزیر امورخارجه و رئیس جمهور درباره اجرای برجام در کشور بیان داشت: آقای رئیس جمهور زمانی می‌گفتند که باید برجام اجرا شود تا مشکلات مردم حل شود و همچنین آقای ظریف هم بارها می‌گفتند که اتحادیه اروپا کل تحریم‌های اقتصادی و پولی و مالی را از روز اجرای برجام لغو خواهد شد و همچنین می‌گفتند کل تحریم‌های ایالات متحده از روز اجرای برجام متوقف خواهد شد در حالی که ما در این دو گزارشی که آقای ظریف به مجلس ارائه کردند مشاهده نکردیم که به نقض بدعهدی‌ها اشاره شود.

وی با اشاره به اظهارات ظریف در شورای روابط خارجه سنای آمریکا که بیان کردند آمریکا به جز یک امضا زیر برجام کار دیگری نکرده است، گفت: در حال حاضر آمریکا به شرکت‌ها و بانک‌ها می‌گوید با ایران همکاری کنید ولی عملا 5 صفحه اما و اگر برای آنها می‌گذارد که این امر باعث شده تا برجام اجرا نشود.

نماینده مشهد و کلات در واکنش به سه سوال مطروحه در صحن علنی مجلس که با عصبانیت وزیر امور خارجه همراه شد خطاب به هیئت رئیسه مجلس گفت: شما تذکری به آْقای ظریف ندارید! شما رئیس مجلس هستید و حرمت هیئت رئیسه واجب است.

قدوسی در ادامه بیان داشت: من خیلی متاسفم که یک دیپلمات ارشد این گونه و با عصبانیت و در خانه ملت جواب یک نماینده ملت را با الفاظ و جملاتی دور از شان مجلس می‌دهد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس ادامه داد: طبق قانون من نماینده هستم و سوالم را در مجلس مطرح می‌کنم و در پی این سوال یا قانع می‌شوم و یا قانع نمی‌شوم البته دوست دارم در این مقطع به همکارانم بگویم درباره برخی از اظهارات آقای وزیر احساساتی نشوند و دقت عمل داشته باشند چرا که اینجا خانه ملت است و اینها باید بیایند و به سوالات ما پاسخ بدهند لذا روش فعلی که آقای ظریف برای پاسخ به سوالات انتخاب کرد روش فرار از پاسخ‌گویی بود.

**چینش تیم مذاکره کننده ضعیف بود/ دو نفر از اعضای تیم جاسوس و دو تابعیتی بودند

کریمی قدوسی در ادامه با اشاره به مشکلات تحریم‌ها در چندین بند و محور بیان داشت: خطا بود که تیم مذاکره کننده را ضعیف بستند. تیم مذاکره کننده ایران با مسئولیت آقای ظریف ضعیف عمل کرد که بعدا با تذکراتی که داده شد که چند نفر از افراد متخصص به آن اضافه شدند، البته متاسفانه دو نفر از آنها جاسوس و دو تابعیتی بودند، تیم مذاکره کننده باید با نهادهای امنیتی مذاکره می‌کرد.

وی افزود: هر چه در اینجا تیم مذاکره کننده ایران طراحی می‌کرد شبکه‌های نفود نقشه‌های ایران را به دشمن می‌گفت  و تیم مذاکره کننده هسته‌ای در مذاکرات خلع سلاح می‌شدند.

نماینده مشهد و کلات ادامه داد: آقای ظریف شما می‌گفتید تحریم‌های اولیه می‌ماند و نمی‌شود آنها را برداشت، این در حالی بود تحریم‌های دلار جز تحریم‌های اولیه بود، شما می‌دانستید دارایی‌های ایران در بانک‌های خارجی به دلار است و بعد از اجرای برجام نیز همچنان منابع ملی ایران آزاد نشده است البته شما همچنین می‌گفتید ما تپه‌هایی را گرفته‌ایم اما قله‌ها را خیر.

**در مذاکرات هسته‌ای از 12 خط قرمز نظام عبور شد

کریمی قدوسی با بیان اینکه در مذاکرات هسته‌ای از 12 خط قرمز نظام عبور شد، بیان داشت: آقای ظریف اشتباه بود با دشمن قسم‌خورده و با دپیلماسی لبخند و با دیپلماسی تعامل به جای دیپلماسی تقابل استفاده کردید.

این نماینده مردم در مجلس مجددا خطاب به وزیر امور خارجه تصریح کرد: آقای ظریف خطا بود که می‌گفتید بین جریان دموکرات و جمهوری خواهان تفاوت وجود دارد، البته بنده باید بگویم شما اگر می‌توانستید پوست را از استخوان جدا کنید آمریکا را نیز از صهیونیست‌ها جدا کنید ولی شما این تفکیک‌ها را انجام دادید.

کریمی قدوسی در ادامه اظهار داشت: آقای ظریف این خطا بود روی لغو همه تحریم‌ها پافشاری نکردید که این موضوع مورد تاکید مقام معظم رهبری بود لغو همه تحریم‌ها خط قرمز همه ملت ایران و ولی امر مسلمین بود و شما می‌گفتید تحریم‌های اولیه سر جای خود باقی می‌ماند و آمریکا قبول نمی‌کند که تحریم‌های اولیه را لغو کند.

وی افزود: آقای ظریف این یک خطای راهبردی بود که به آمریکایی‌هایی که از ابتدای مذاکره جز میز مذاکره نبودند و با خواهش و تمنا به میز مذاکره کننده پیوستند به آنها آنقدر میدان دهید که سرانجام مذاکرات 5+1 به مذاکرات 1+1 تغییر شکل دهد لذا شما فرصت بیشتری  به آنها دادید و سهم کمتری برای سایر اعضای 5+1 در نظر گرفتید.

وی در ادامه گفت: آقای ظریف شما در مذاکرات ملت مقتدر ایران را در جایگاه محتاج به توافق قرار دادید و پذیرفتید که اول ایران به تعهدات خود عمل کند و دشمنش از خط قرمز اجرای توافق سرباز زند.

کریمی قدوسی در ادامه گفت: آنگاه که دشمن از شما خواست که قلب رآکتور اراک با بتون پر بکنید و اورانیوم غنی‌شده را تسلیم ما کنید باید متوجه می‌َشدیم که دشمن می‌خواهد نقض عهد کند پس نباید همه پل‌ها را پشت سرتان را خراب می‌کردید و دشمن راضی شود.

وی ادامه داد: این خطا بود که همه چیز محرمانه است. ملت، نخبگان و نمایندگان مجلس را نامحرم فرض کردید و آمریکا و انگلیس و نتانیاهو را محرم فرض کردید از ظرفیت دانشمندان ، ایثارگران و رسانه‌های ارزشی شما را حمایت کنند و خطرات را به شما گوش زد کنند که به چاه مذاکرات با دشمن نیافتید استفاده نکردید و به چاه افتادید.

قدوسی در ادامه گفت: خطا بود بعد از اجرایی شدن برجام و انجام تعهدات ملت ایران در جلوی چشم جهانیان آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها نقص عهد داشتند و شما فریاد بر نیاوردید و بر اساس قواعد بین‌المللی به شروط مقام معظم رهبری ضرب‌العجل تعیین نکردید

عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی با بیان اینکه آمریکایی‌ها با 50 مورد به تحریم‌ها در مورد اشخاص اضافه کردند گفت: این در حالی است که شما موظف بودید در مقابل این مسائل مقاومت کنید و در گزارش خود نیز به آنها توجه کنید.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: همچنین آنجا که در پیش‌نیاز برجام (ژنو 1) آمریکایی‌ها قول دادند که قطعه هواپیما بدهند، موتور هواپیما تعمیر کنند و تعهدات دیگری را انجام دهند اما در ازای آن ما تولید اورانیوم 20 درصد را متوقف کنیم. آنها به تعهدشان عمل نکردند. از 120 موتور هواپیمای قابل تعمیر از ژنو 1 تاکنون 12 موتور تعمیر شده با این نقض عهد چطور دوباره پذیرفتید در برجام شما به تعهد عمل کنید و طرف مقابل بعد از آن و چرا ضمانت کتبی نگرفتید.

کریمی قدوسی خاطر نشان کرد: اشتباه بود که بر لغو تحریم‌ها در نتیجه توافق پافشاری نکردید. باز چشم شما به دستکش مخملی روی پنجه شدنی دشمن پر شد. به وعده توخالی تعلیق تحریم‌ها دلخوش کردید و فریاد آمریکا که همه جا داد می‌زد ما ساختار تحریم‌ها را  حفظ خواهیم کرد و تحریم‌ها را تعلیق می‌کنیم و هر وقت اراده کنید آن را بازمی‌گردانیم دارایی‌های ایران را آزاد نمی‌کنیم را نشنیدید و خود را به تغافل زدید.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: آمریکا در جریان مذاکرات 20 نفر از زندانیان و افراد تحت تعقیب را، زندانیان را آزاد و افراد تحت تعقیب را تعقیب نکند. و بانک سپه را از تحریم خارج کرد.

کریمی قدوسی اضافه کرد: تاز مانی که هواپیمای حاوی دلارها در تهران ننشست و اسنادی که در مورد آزادسازی زندانیان به امضای هیات حاکمه نرسیده بود به ایران تحویل داده نشد، جیسون رضاییان آزاد نشد.

وی با بیان اینکه سه تصور از برجام برای ملت ما متصور است، افزود: اولین اینکه تیم مذاکره‌کننده ما در برجام و نقشه راه آنها ضعیف بود، در نتیجه کلاه سرمان رفت.

وی افزود: در مورد قطعنامه (۲۲۳۱) شورای امنیت که آقای ظریف از آن به عنوان دستاورد بزرگ یاد می‌کند، باید بگویم مواردی که در قطعنامه‌های قبلی برای تهدید و تحریم ایران بود، در این قطعنامه تجمیع شد و امروز به نام قطعنامه (۲۲۳۱) معروف است.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اگر اطاعت از ولی امر مسلمین به طور کامل و جامع انجام می‌شد امروز نمی‌آمدید بگویید ما رفتیم مذاکره کنیم که سایه شوم جنگ را از سر کشور دور کنیم و بگویید که ما به دنبال لغو تحریم‌ها نبودیم و به دنبال دور کردن سایه شوم جنگ بودیم.

کریم قدوسی خاطرنشان کرد: چرا باید فردی در این زمان بیاید و در ادامه تهدیدها و فشار قطعنامه (۲۲۳۱)، روی قدرت موشکی جمهوری اسلامی صحبت از محدود شدن قدرت موشکی جمهوری اسلامی و توان دفاعی ملت داشته باشد.

انتهای پیام/



 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار