استاندار خراسان رضوی گفت: از جمله ضروریات در اصلاح نظام اداری، ارزیابی و ارزشیابی عملکردها به صورت مستمر است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛ علی‌رضا رشیدیان در نوزدهمین یادواره شهید رجایی استان، اظهار کرد: همواره همه دولت ها به دنبال اصلاح نظام اداری بوده اند، اما این موضوع در میان گرفتاری های اداری و روزمرگی ها موجب شده تا رسیدن به نظام ایده ال اداری فاصله زیادی داشته باشیم.

وی افزود: توجه به اهداف شکل گیری سازمان ها و دستگاه ها از جمله مباحثی است که باید توجه شود، زیرا در سیر زمان این اهداف به فراموشی سپرده شد و امروز باید این وظایف دوباره یادآوری شود و در راستای ارائه خدمات صحیح و سریع به مردم و بخش های مربوطه اقدام کنیم.

استاندار خراسان رضوی ادامه داد: در این راستا نیازمند یک حرکت نظام‌مند و مستمر هستیم که ارزیابی و ارزشیابی عملکرد از جمله این اقدامات است و در دولت یازدهم هم تلاش های قابل توجهی در حوزه های مختلف آغاز شد.

رشیدیان عنوان کرد: از جمله این اقدامات ، بازسازی نیروی انسانی و استخدام کارکنان جدید طی دو مرحله در قالب برگزاری آزمون فراگیر در سه سال گذشته بود و مرحله سوم این استخدام ها یازدهم مهرماه با ثبت نام از متقاضیان برای استخدام 19 هزار و 251 نفر در دستگاه های مختلف در کشور انجام می شود.

وی سهم خراسان رضوی از این استخدامی ها را یک هزار و 800 نفر عنوان و ذکر کرد : بعد از این مرحله وزارت آموزش و پرورش هم از طریق جذب 10 هزار نفر به صورت استخدام پیمانی اقدام می کند که بخشی از آن سهمیه خراسان رضوی است.

استاندار تصریح کرد: در بحث سهمیه استخدامی دستگاه های استان از ایثارگران و خانواده ها شهدا هم از پارسال تا کنون 72 نفر جذب شده اند.

وی ادامه داد: از دیگر اقدامات در حوزه اصلاح نظام اداری در دولت دکتر روحانی اصلاح وضعیت حقوق و مزایای پرسنل بود که تا حدی بهبود یافت؛ ضمن آنکه در حوزه بازنشستگان هم به طور متوسط پارسال 16 درصد حقوق بازنشستگان در استان افزایش یافت.

رشیدیان با اشاره به اینکه در زمینه حقوق معلمان و فرهنگیان هم موضوع اصلاح نظام رتبه بندی معلمان و پرداخت های آن ها آغاز شده است، گفت: امسال این امر با تامین منابع اعتباری به سرانجام برسد .

وی با بیان اینکه دولت موضوع پرداختی ها و حقوق کارکنان را با هدف ایجاد عدالت در این حوزه با جدیت پیگیری می کند ، اظهار کرد : حرکتی که در موضوع برگزاری جشنواره شهید رجایی انجام می شود مقدمه ای برای اجرایی شدن سیاست های اصلاح نظام اداری ابلاغیه مقام معظم رهبری است.

وی تصریح کرد: دولت خود را ملزم به اجرا و تحقق این سیاست های می داند و مدیران هم باید به سیاست ها بویژه تحول اداری توجه ویژه ای داشته باشند.

وی در موضوع انتخاب دستگاه ها و کارمندان نمونه و برتر هم گفت: از دیدگاه ما تمامی کارمندان و افرادی که با تمام توان و ظرفیت برای گره گشایی از امور مردم و انجام وظایف و ماموریت ها تلاش می کنند اعم از پزشک ، پرستار ، معلم ، نیروهای فنی ، ترویجی و غیره که عمده آنها هم گمنام هستند ، نمونه اند.

رشیدیان ادامه داد: کارمندان نمونه واقعی چه بسیار افرادی هستند که گمنام بوده و در جای جای این کشور به ویژه خراسان رضوی خدمت می کنند و آنچه که در این جشنواره بعنوان افراد و دستگاه های برتر معرفی می شوند بر اساس اطلاعات کسب شده و محدود انجام گرفته اما قدردان زحمات همه این نیروها و کارکنان هستیم.

وی تصریح کرد : حل مشکلات مردم و خدمت به آنان نعمت و فرصتی است در اختیار ما که باید از آن در این راستا بهره برد .

استاندار خراسان رضوی در ادامه با اشاره به شخصیت شهیدان رجایی و باهنر به عنوان دو الگوی خدمت گفت: این افراد چهره هایی فرهنگی بودند و در گسترش ارزش های دینی و اسلامی گام های بزرگی برداشتند و امروز ادارات هم در این حوزه و فرهنگ سازی در بخش های مختلف نقش محوری دارند که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی از جمله این حوزه ها را ترویج و فرهنگ سازی در قوانینی چون عفاف و حجاب ، حقوق شهروندی و دستورالعمل هایی چون تکریم ارباب رجوع و مانند آن قابل توجه خواند و گفت : باید این مباحث با جدیت از سوی دستگاه ها پیگیری شود.

رییس سازمان برنامه و بودجه خراسان رضوی نیز در این مراسم با اشاره به اینکه دبیری جشنواره شهید را این سازمان عهده دار است، اظهار کرد: اهداف اصلی این جشنواره تحقق منویات مقام معظم رهبری در تکریم ارباب رجوع، اصلاح فرآیند اداری و پیشگیری و برخورد با تخلفات است.

رضا جمشیدی همچنین حصول اطمینان از انطباق عملکرد دستگاه های ارزیابی شونده با برنامه ها، سیاست ها، قوانین، بخشنامه ها، دستورالعمل ها، استانداردها و سایر مستندات تعیین شده و مرتبط، مقایسه عملکرد و رتبه بندی دستگاه های ارزیابی شونده به منظور تعیین الگوهای مناسب و تشویق دستگاه ها به استفاده از تجارب موفق و مقایسه روند عملکرد دستگاه ارزیابی شونده در دوره های متوالی به منظور تشخیص ظرفیت ها، توانایی ها و زمینه های بهبود و تعالی آن ها را از دیگر اهداف برگزاری این جشنواره عنوان کرد.

وی تغییر رویکرد ارزیابی عملکرد از دیدگاه «نظارتی و کنترلی» به «راهنمایی و ارشادی»، انجام ارزیابی حضوری در دستگاه های اجرایی و بررسی خود ارزیابی دستگاه های استانی از سوی وزارتخانه و واحدهای ستادی مربوطه را از مهمترین تغییرات صورت گرفته در ارزیابی علکرد دستگاه های اجرایی استان در سال 94 عنوان کرد.

جمشیدی همچنین در خصوص اقدامات صورت گرفته در جریان ارزیابی عملکرد سال 94 دستگاه های اجرایی استان، عنوان کرد: این فرآیند با برگزاری دوره توجیهی – آموزشی برای دستگاه های اجرایی آغاز و در ادامه ورود گزارش خود ارزیابی دستگاه ها اجرایی از ابتدای اسفندماه سال گذشته الی 15 فروردین ماه امسال به سامانه مربوطه، بررسی عملکرد واحدهای استانی از سوی ستاد دستگاه های اجرایی از 16 فروردین ماه لغایت 15 اردیبهشت ماه امسال و ارزیابی عملکرد واحدهای استانی از سوی ارزیابان از ابتدا خردادماه لغایت انتهای مردادماه صورت گرفته است.

وی افزود: همچنین ارزیابی حضوری 51 دستگاه اجرایی، تایید نتایج ارزیابی عملکرد استانی از سوی ستاد جشنواره شهید رجایی استان از دیگر اقدامات انجام شده در این فرآیند بوده است.

در پایان این مراسم از 9 دستگاه برتر استانی به شرح زیر تقدیر شد: دستگاه برتر در مجموع شاخص های عمومی و اختصاصی: شرکت آب و فاضلاب استان خراسان رضوی، رتبه دوم در مجموع شاخص های عمومی و اختصاصی: اداره کل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی، رتبه سوم در مجموع شاخص های عمومی و اختصاصی: اداره کل راه آهن خراسان.

رتبه نخست در شاخص های اختصاصی: سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی، رتبه دوم در شاخص های اختصاصی: اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی، رتبه سوم در شاخص های اختصاصی: شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان رضوی.

رتبه نخست در شاخص های عمومی: شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی، رتبه دوم در شاخص های عمومی: اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی، رتبه سوم در شاخص های عمومی: اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی.

انتهای پیام//ف.ض

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.