پرونده "موشک‌های بالستیک ایران"/5

با قاتل ناوهای آمریکایی بیشتر آشنا شوید/ وحشت آمریکایی‌ها از "خلیج فارس"+ تصاویر

"خلیج فارس"؛ موشک بالستیک ایرانی، خواب راحت را از چشم دشمنان خلیج‌نشین ربوده است.

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ به دنبال رسانه‌ای شدن توليد انبوه موشک بالستيک دريايی "خليج فارس"، ايران به عنوان دومين کشور دارنده اين نوع سلاح معرفی شد تا اين بار هم صاحبان ناوهای هواپيمابر با ابهامی جديد در قدرت دفاعی ايران مواجه شوند. موشک های بالستيک گونه ای از موشک های سطح به سطح هستند که از پيشرانه راکتی برخوردار بوده و اغلب به صورت عمودی پرتاب می‌شوند و پس از اتمام سوخت موتور، وارد قوس نزولی شده و مطابق قوانين علم بالستيک، تا نقطه هدف، حرکت می‌کنند. براي درک بهتر مسير حرکت اين نوع موشک‌ها، بخش اول پرواز تا نقطه اوج را می‌توان مشابه يک ربع دايره و بخش دوم را به يک ربع بيضی تشبيه کرد و موشک در هنگام شيرجه روی هدف، با استفاده از جاذبه زمين و جرم خود، به سرعت بيشتری دست می ‌یابد که موجب افزايش انرژی جنبشی موشک نيز می‌شود. پس از اينکه استفاده ازموشک های بالستيک در دکترين نظامی کشورهای قدرتمند جا باز کرد و روشهای مقابله با آنها نيز در دستور کار دانشمندان موشکی قرار گرفت.

ناوهای هواپيمابر آمریکایی به تنهايی به مأموريت اعزام نمی‌شوند و در کنار آنها چندين فروند ناوشکن موشک انداز، ناوهای لجستيکی و حتی زيردريايی وجود دارد. ناوهای هواپيمابر به تنهايی ارزشی در حدود 6 ميليارد دلار دارند و هزينه نگهداری آنها در سال بالغ بر 200 ميليون دلار است و به آنها می‌بایست ارزش ده ها فروند هواگرد، سوخت و تسليحات و مهمات موجود را نيز اضافه نمود. خدمه آموزش ديده و با تجربه نيز عملاً قابل قيمت گذاری نيستند. اما اين پايگاه هوايی بزرگ و متحرک که روزگاري تهديد عظيمی به حساب می‌آمد، امروز به سادگی مورد تهديد موشک های بالستيک پرسرعت تاکتيکي و ميانبرد قرار گرفته است.


قاتل ناوهای آمریکایی بیشتر آشنا شوید/ وحشت آمریکایی‌ها از



** قفل موشک خلیج فارس بر روی هدف

موشک های بالستيک ضد کشتی، با استفاده از پرتابگرهای متحرک، با خروج از مخفيگاه‌های خود و شليک چندين فروند موشک به ناوگروه مهاجم، يورش خواهند می‌برند و با شليک تعداد بالايی از اين موشک های سوخت جامد که در زمانی کمتر از يک دقيقه آماده پرتاب می شوند و با شتاب بالای خود، به سوی هدف حرکت می‌کنند و امکان واکنش از سوی ناوگروه دشمن، بسيار ناچيز خواهد شد. با توجه برخورداری کشورمان از سواحل طولانی در جنوب و جزاير متعدد، امکان شليک از سمت های مختلف به ناوگروه دشمن این امکان را به وجود آورده است و توان انهدام اين موشک‌ها عملاً ناممکن می گردد.

به گفته فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ايران، موشک خلیج فارس در مرحله نهايی خود، بر روی هدف قفل می‌کند و گویای اين است که موشک خایج فارس از سامانه شناسايی و تشخيص هدف برخوردار است که می تواند از هريک از انواع اپتيکی، فروسرخ، راداری يا ليزری باشد که عدم اعلام اين نوع هدايت، براي ناشناخته ماندن ماهيت عملکرد سامانه و سخت تر شدن مقابله با آن لازم به نظر می رسد. این سامانه قابليت عمل قفل کردن بر روی هدف را داشته و به پردازشگر هوشمند(دارای هوش مصنوعی) مجهز باشد که توان تعقيب اهداف متحرک را دارا است. بنا به اعلام  فرماندهان نظامی، هم اکنون تمام سطح و زيرسطح خليج فارس و دريای عمان توسط سامانه های مختلف به صورت 24ساعته مورد پايش قرار دارد.



"موشک خلیج فارس" با سرعت بالای خود که حدود 3 برابر سرعت صوت (تقريباً 1020 متر بر ثانيه) دارای انرژی جنبشی بالايی است که با وجود حرکت شيرجه ای بر روی هدف، در مرحله نهايی پرواز، به انرژی آن افزوده می‌شود که اثر تخريبی بسيار بالايی دارد و امکان واکنش را نيز از هدف خود سلب می کند.

مجهز بودن "خليج فارس" به يک کلاهک 650 کيلوگرمی که تنها 65 کيلوگرم کمتر از کل جرم يک موشک کروز ضدکشتی نور است، قدرت تخريبی باورنکردنی برای اين سلاح ضد کشتی ايجاد می کند و شايد تنها اصابت يک فروند از اين موشک براي آسيب رسانی بسيار جدی به يک ناوشکن و يا خارج کردن يک ناوهواپيمابر از رده عملياتی کافی باشد.

"موشک خليج فارس" با برد 300 کیلومتری، تقريباً تمام خليج هميشه فارس و دريای عمان را پوشش می دهد که به معنی از بين رفتن امکان اجراي امن عمليات در اين گستره براي نيروهای فرامنطقه ای است. ترکيب موشکهای ضد شناور رعد، نور، کوثر، نصر، حوت و اکنون خليج فارس، قطعا سطح بازدارندگی و پاسخگويی نيروهای مسلح کشورمان را به نحو چشمگيری افزايش داده تا حتی اگر دشمنان علاقه ای به امنيت اين منطقه مهم ندارند، مجبور به اطاعت از دستورالعمل جمهوری اسلامی ايران باشند.


قاتل ناوهای آمریکایی بیشتر آشنا شوید/ وحشت آمریکایی‌ها از

** "خلیج فارس" قتل‌گاه ناوهای آمریکایی

یک کارشناس مسائل نظامی در خصوص موشک خلیج فارس معتقد است: موشک خلیج فارس معادلات قدرت در منطقه خلیج فارس را تغییر داده و می‌تواند اهداف ناوهای جنگی و هواپیمابر در تنگه هرمز را هدف قرار دهد. استرات‍ژی دریایی در خلیج‌فارس با گسیل نیروهای فرامنطقه‌ای یک راهبرد تهدید محور است که در آن آمریکا سعی در ناامن‌سازی خلیج‌فارس دارد و این پدیده باعث ایجاد خطرات جدی در خلیج فارس می‌گردد. جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک قدرت منطقه‌ای همواره به دنبال ایجاد یک آرامش پایدار در خلیج فارس و دریای عمان است و به همین جهت با افزایش توان نظامی خود به دنبال افزایش هر چه بیشتر امنیت در این منطقه استراتژیک است. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان حافظ منطقه خلیج‌فارس به دنبال راهبردهایی است که علاوه بر تامین امنیت منطقه، باعث کنترل و مبارزه با سلطه‌پذیری آمریکا در خلیج فارس گردد. 

موشک "خليج‌فارس " به صورت هدايت تركيبی عمل كرده به طوری كه جستجوگر آن در فاز نهايی بر روي هدف قفل می‌كند و در اين حالت هرگونه شناور دشمن هيچ راه گريزی از اصابت اين موشک كه كلاهكی با حدود 650 كيلوگرم مواد منفجره دارد، نخواهد داشت. موشک بالستيک و هوشمند خليج‌فارس با سرعتی مافوق صوت، می‌تواند انواع ناوها و شناورهای دشمن را مورد اصابت قرار دهد.

سردار سرلشكر محمدعلی جعفری فرمانده كل سپاه پاسداران در بهمن 1389 در نشست خبری از توليد انبوه جديدترين موشک بالستيک و هوشمند سپاه ضد اهداف دريايی خبر داد و گفت: دشمن توانايی ردگيری و خنثی‌كردن اين موشک را نخواهد داشت.


قاتل ناوهای آمریکایی بیشتر آشنا شوید/ وحشت آمریکایی‌ها از


** بسته شدن راه گریز با "خلیج فارس"

 در همین راستا سردار اميرعلی حاجی‌زاده فرمانده نيروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: موشک هوشمند و بالستيک "خليج‌ فارس" يک موشک مافوق صوت و كشتی‌زن بوده و تفاوت آن با موشک‌های قبلی اين است كه ديگر موشک‌ها عمدتاً با سرعتی زير‌صوت و به صورت كروز عمل می‌كردند اما "خليج فارس" با سرعتی مافوق صوت و به صورت بالستيک از سطح زمين شليک شده و به صورت عمودی از ارتفاع بالا می‌تواند هرگونه ناو و يا شناور دشمن را مورد هدف قرار دهد.موشک "خلیج فارس" یک موشک مهم مافوق صوت است که دقت بسیار بالایی دارد و می‌تواند وظیفه خود را در مقابل اهداف مختلف دریایی انجام دهد.

"موشک خلیج فارس"دارای دقت 10 متر است که البته در بار اولی که پرتاب شده است دقت آن 30 متر بوده است و زمانی که گزارش این کار خدمت حضرت آقا رسید، ایشان فرمودند اینکه دقت آن را به 30 متر رسانده‌اید، عالی است ولی خواسته من این است که دقت این موشک را بالا ببرید و به زیر 10 تا 15 متر برسانید.  به گفته فرمانده نیروی هوا و فضای سپاه پس از این موضوع، کمتر از 6 ماه کارشناسان ما دقت این موشک را به 8.5 متر رساندند. موشک خلیج فارس یک موشک راهبردی است که اولین بار در رزمایش "پیامبر اعظم 3" در سال 2008 آزمایش شده است.

ایران در سال 2011 یک موشک بالستیک مافوق صوت را آزمایش کرد که سرجنگی حدودی 500 کیلوگرم را می‌تواند حمل کند و تا فاصله 300 کیلومتری منتقل کند و این موشک ارتقا یافته فاتح 110 است.

سایت Armyrecognition به نقل از  امیرعلی حاجی‌زاده  فرمانده هوافضای سپاه گفت: ژنرال حسن تهرانی‌مقدم نقش مهم و تاثیر‌گذاری در پروسه طراحی و ساخت موشک خلیج فارس داشت.و با تلاش‌های متخصصان هوا و فضا و محققین سپاه پاسداران دقت موشک خلیج فارس به 8.5 متر رسیده است.

در مقاله‌ای با عنوان موشک‌های ضد کشتی ایران " یک عامل کلیدی در تنگه هرمز" نوشت: سپاه پاسداران موشک‌های ضد کشتی را آزمایش کرده است که حدود 3 ماخ و می‌تواند اهدافی را در فاصله 186 مایلی هدف قرار دهند که به کمک متخصصان خود آن را طراحی و ساخته‌اند. این موشک سرجنگی به وزن 1433 پوند را می‌تواند حمل کند و توسط سپاه پاسداران به منظور شارژ توان موشکی ایران ساخته شده است. ایران به دنبال توسعه موشک‌های زمین به زمینی است که قابلیت استفاده در مقابل اهداف دریایی را دارد.

ایران به کمک موشک خلیج فارس می‌تواند تانکرهای ذخیره سوخت را هدف قرار داده و همچنین مسیر کشتی‌رانی را مختل کند.ایران در حال گسترش سیستم "قاتل ناوها" است که در آن می‌تواند به سیستم‌های دفاعی نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا و ناوهای آن‌ها آسیب وارد کند و این موشک با بردی معادل 185 مایل قادر است در عرض چند دقیقه به هر هدفی در تنگه هرمز حمله کند. 

دریادار تام مارفیاک یکی از فرماندهان ارشد بازنشسته آمریکا در این خصوص معتقد است: با وجود اینکه امریکا در مقابل موشک‌ها بسیار مجهز است اما موشک خلیج فارس توانایی این را دارد که با دریافت یک مختصات از یک پهپاد به سوی هدف شلیک شود.

سایت Defence.pk با اذعان به راه‌اندازی و قدرت برخورد موشک خلیج فارس با هدف اضافه کرد: موشک خلیج فارس که در فوریه 2011 رونمایی شده است که دارای زمینه سبز و یک بینی گرد بوده که مربوط به بخش هدایت این موشک در فاز نهایی است و این  موشک خلیج فارس سوالات زیادی را در خصوص ایمنی کشتی‌های جنگی آمریکا در خلیج فارس و دریای عمان مطرح می‌کند.

سایت Foxtrot Alpha در مقاله‌ای با عنوان "ایران در حال ساخت یک ناو هواپیمابر عظیم از روی یک مدل آمریکایی است" به قلم تایلر راگوی نوشت: ایران به دنبال توسعه موشک‌های ضد کشتی برد کوتاه (Anti-ship Short Range Missile) خود است و در این زمینه موشک خلیج فارس مطرح شده است.

سایت Information Diseminition در خصوص توان موشک خلیج فارس نوشت: موشک خلیج فارس یک موشک کوتاه برد با قابلیت‌های ویژه است که حدود 250 تا 300 کیلومتر برد داشته و توانسته شناوری را در خلیج فارس با موفقیت هدف قرار دهد و موشک خلیج فارس با دقت بالا و هدایت الکترواپتیکی و اینرسی،  به خوبی اهداف را در تیررس خود دارد و راهبرد ایران در زمینه تاثیرپذیری هر چه بیشتر موشک‌های کوتاه برد خود است.



قاتل ناوهای آمریکایی بیشتر آشنا شوید/ وحشت آمریکایی‌ها از

** تغییر موازنه خلیج فارس با موشک‌های بالستیک ایران
 
مجله «جینز» در جدیدترین تحلیل خود که به قلم جرمی بینی و دنیل واسربلی نوشته شده به بررسی گزارش منتشرشده از سوی وزارت دفاع آمریکا درباره ایران توان نظامی ایران پرداخته است. در این گزارش که از سوی وزارت دفاع آمریکا به کنگره ارائه شده، اشاره شده که ایران موشک‌های بالستیک ضدکشتی مدل «خلیج فارس» خود را وارد مرحله عملیاتی کرده است. نویسنده این گزارش در ابتدا جزئیاتی را در مورد موشک جدید ضد کشتی ایران ذکر می‌کند و عنوان می‌کند که بر طبق گزارش‌های موجود مراحل آزمایشی این موشک با موفقیت سپری شده و در حال حاضر نیز این مدل به تولید انبوه رسیده و در اختیار نیروهای نظامی جمهوری اسلامی ایران قرار دارد. وی در پایان اشاره می‌کند که گمانه‌زنی‌های بسیاری از سوی کارشناسان و تحلیلگران غربی در مورد موشک‌های جدید ایران به وجود آمده است و آنها بر این باورند در صورتی که ایران توانسته باشد به این سطح از پیچیدگی، هدایت، دقت عملیاتی و پیشرفت موشکی برسد، می‌تواند موازنه نظامی منطقه خلیج فارس را به کلی تغییر دهند.

گزارش از مهدی شهرودی

انتهای پیام/
برچسب ها: خلیج فارس ، بالستیک ، موشک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار