با درز اطلاعات بیش از 500 میلیون کاربر یاهو، این شرکت با مشکلات بسیاری مواجه شده است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از نیویورک تایمز؛ شش سال پیش سامانه های اطلاعاتی یاهو و حساب کاربری مشتریان آن از سوی هکرهای نظامی چینی هک شد. گوگل و تعداد دیگری از شرکت های فناوری نیز مورد حمله قرار گرفتند.

سرگئی برین، یکی از بنیانگذاران گوگل، حمله به سامانه های شرکتش را موضوعی مهم خواند و بهبود وضع امنیتی شرکت را به اولویتی برای گوگل تبدیل کرد. گوگل در همین راستا صدها مهندس امنیتی استخدام کرد و صدها میلیون دلار نیز در زمینه ایجاد زیرساخت های امنیتی هزینه کرد.

از سوی دیگر، یاهو در زمینه بهبود سامانه امنیتی خود بسیار آهسته عمل کرد. هنگامی که ماریسا مایر در سال 2012 به عنوان مدیرعامل یاهو منصوب شد، مشکلات امنیتی یکی از بزرگترین موانعی بود که این شرکت با آن مواجه شد. او با توجه به سطح بالای رقابت در فضای مجازی، تصمیم گرفت تا تمرکز شرکت را بر بهبود سرویس های مختلف، همانند ایمیل، قرار دهد.

مسئولان امنیتی یاهو در زمینه بهبود امنیت سرویس های این شرکت دائما با سایر بخش ها به مشکل برخورد کرده و بسیاری از نیازهای آن ها به دلیل کمبود بودجه و یا محدودیت های احتمالی ایجاد شده برای کاربران کنار گذاشته می شد.

اما روش یاهو، عواقب منفی بسیاری به همراه داشت. این شرکت در چهار سال گذشته با مشکلات امنیتی بسیاری رو به رو شد و هفته پیش نیز در گزارشی اعلام کرد اطلاعات 500 میلیون نفر از کاربرانش در حمله ای که دو سال پیش رخ داده و تاکنون مخفی مانده بوده، به سرقت رفته است.

با این که شرکت های بسیاری تاکنون تحت حملات سرقت اطلاعاتی قرارگرفته اند؛ اما یاهو یکی از شرکت هایی است که سهم بسیاری را در میان آن ها به خود اختصاص داده است. در بسیاری از مواقع، بهبود امنیت به معنای دشوار کردن دسترسی به امکانات سایت است. مساله ای که یاهو حاضر به قبول کردن آن نیست. 

یکی از مسئولان شرکت یاهو در دفاع از این شرکت اظهار کرد: یاهو در سال 2014 بودجه امنیتی خود را به 10 میلیون دلار افزایش داد و قرار بود این رقم در سال 2016 نیز 60 درصد افزایش یابد.

با این حال یاهو در مقایسه با بسیاری از شرکت های فعال در زمینه فناوری اطلاعات عملکرد ضعیفی از خود نشان داد. به عنوان مثال گوگل در سال 2010 اعلام کرد به هکرهایی که بتوانند مشکلات سایت را گزارش دهند، جوایز نقدی پرداخت خواهد کرد. یاهو سه سال پس از گوگل تصمیم گرفت تا این روش را مورد استفاده قرار دهد.

سرقت اطلاعاتی اخیر یاهو، با این که بر اساس گزارش های این شرکت شامل اطلاعات چندان حساسی نبوده، ضرر بسیاری برای این شرکت به همراه داشته است. چندین سناتور آمریکایی پس از انتشار خبر این هک از شرکت یاهو خواستند تا اطلاعات دقیق و تکمیلی در این باره منتشر کنند و بسیاری از کاربران این سایت نیز به شکایت از آن پرداختند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار