پزشک هماهنگ کننده سل مرکز بهداشت استان گفت: کرمانشاه به خاطر مجاورت با کشور عراق، تا حدودی از استان های در معرض خطر شیوع بیماری سل محسوب می شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ؛شعله رضایی با بیان این که سل بیماری با عامل میکروبی شناخته شده و از بیماری های بازپدید است افزود: دو سوم مردم جهان به عفونت سلی مبتلا هستند و در صورت ضعف سیستم ایمنی بدن، این عفونت می تواند به بیماری سل فعال تبدیل شود.

 وی گفت:عفونت سلی در بدن هر کسی ممکن است وجود داشته باشد اما وقتی به بیماری فعال تبدیل می شود که فرد نقص سیستم ایمنی پیدا کند یا مثلاً به سوءتغذیه یا بیماری های زمینه ای مانند دیابت و نارسایی کلیه دچار شود و یا به سرطان مبتلا گردد و داروهای شیمی درمانی دریافت کند.

 رضایی در خصوص آمار مبتلایان به سل در کشور و استان کرمانشاه گفت: در کشور 10هزار نفر بیمار مسلول داریم و در کرمانشاه این تعداد حدود 250 مورد است. می توان گفت ایران نسبت به کشورهای همسایه وضعیت خوبی دارد.

وی ادامه داد: بیماری سل به دو نوع ریوی و خارج ریوی تقیسم می شود گفت: در نوع سل ریوی، ریه درگیر می شود و مشخص ترین علامت آن سرفه همراه خلط است. افرادی که با وجود مصرف آنتی بیوتیک، سرفه و خلط بیش از دو هفته دارند، باید آزمایش سل را انجام دهند.
سرفه های طولانی مدت به آلرژی و گرد و غبار ربط داشته باشند، اما همین هم باید بررسی شود زیرا آسم و مصرف داروهای کورتون دار که نقص سیستم ایمنی را در پی دارند زمینه بروز سل را فراهم می آورند.

کاهش وزن، بی اشتهایی، بی حالی، درد عضلات، تعریق شبانه و درد عضو مبتلا را، از علائم این نوع سل است . سل خارج ریوی قابل انتقال نیست و در موارد نادری ممکن از واگیر باشد. اما سل ریوی در افرادی که نمونه خلطشان اسمیر مثبت بوده به راحتی از طریق سرفه قابل انتقال است.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.