گندم 11 و نیم میلیون نفر در کشور معادل 15 درصد جمعیت کشور توسط استان خوزستان تامین می شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، کیخسرو چنگلوایی مدیرکل جهاد کشاورزی خوزستان اظهار کرد: محور وضعیت کشاورزی استان خوزستان با توجه به تنوع نوع اقلیم استان زیرساخت‌های انتقال آب، عملیات درون منطقه، زهکشی و... است.

وی با بیان اینکه خوزستان مهم‌ترین قطب کشاورزی در کشور است، بیان داشت: سالانه میزان تولیدات باغی، زراعی، دامی و شیلات استان 14و نیم میلیون تن است.

چنگلوایی با اشاره به توانایی افزایش ظرفیت محصولات در استان گفت: 12 درصد محصولات کشاورزان کشور و 17/6 محصولات زراعی کشور در استان خوزستان تولید می‌شود.

مدیرکل جهاد کشاورزی استان خوزستان تصریح کرد: با خرید تضمینی که در زمینه گندم داشتیم به مدت 5 سال پیاپی عنوان اولین تولیدکننده گندم در کشور را کسب کردیم.

وی اذعان داشت: استان خوزستان گندم 11 و نیم میلیون نفر در کشور معادل 15 درصد جمعیت کشور را تامین می‌کند.

چنگلوایی با اشاره به تولید20 درصدی کلزا در استان خاطرنشان کرد: این میزان تولید به آنچه مورد انتظار ما است بسیار فاصله دارد.

این مقام مسئول با بیان اینکه استان خوزستان در تولید سبزی، صیفی‌جات، گل رز و نرگس مقام دوم را در کشور را دارد، توضیح داد: زمین‌های کشاورزی در استان خوزستان 3 بار در سال قابلیت کشت محصولات مختلف را دارند.

وی اظهار کرد: مجموع سطح زیر کشت باغات خرما اعم از بارور، نهال و غیر بارور69 هزار هکتار، مجموع تولیدات باغی 304 هزار تن که از نظر سطح 2/3 باغات کشور و از نظر تولید 1/8 کشور است.

کیخسرو چنگلوایی افزود: این آمارها زنگ هشداری است تا از طریق کارهای پژوهشی، مدیریت اجرایی کارهایی را در زمینه بالا بردن تولید در واحد سطح انجام دهیم، هرچند الگوی کشت متفاوت است.

وی با بیان اینکه در رابطه با تولید خرما 42 تا 43 هزار هکتار سطح زیر کشت بوده که از این میزان 35 هزار هکتار بارور است، ادامه داد: نخیلات 62 درصد باغات استان را شامل می‌شود که تولیدات آن از 185 تا 190 هزار تن متغییر است.

چنگلوایی تصریح کرد: بر اساس آمار سال 93 تقریبا 13/8 درصد خرمای کشور در استان تولید می‌شود و خوزستان بعد از کرمان و سیستان و بلوچستان مقام سوم کشور را دارد.

وی با اشاره به 40 تا 50 درصد صادرات خرما از استان خوزستان خاطرنشان کرد: صادرات خرما نقش مهمی در صادرات محصولات غیرنفتی و ارزآوری دارد.

مدیرکل جهاد کشاورزی استان خوزستان با اشاره به پیش‌بینی خرما در برنامه 6 و 7 توسعه کشور گفت: پیش‌بینی می‌شود سطح باغات خرما از 69 هزار هکتار به 115 هزار هکتار افزایش پیدا کند.

چنگلوایی لزوم اجرایی برنامه‌های ششم و هفتم توسعه در بخش خرما اصلاح باغات، بهبود وضعیت اجرایی و افزایش عملکرد در واحد سطح عنوان کرد و افزود: یکی از پروژه‌های شاخص در ارتباط با خرما شبکه آبیاری 32 هزار هکتاری خرمشهر و آبادان است.

وی با بیان اینکه برخی مشکلات صنعت خرما خاص استان است و برخی عمومیت دارد، توضیح داد: 30 درصد نخیلات فرسوده و سن بالایی دارند که نیاز به اصلاح و بازسازی دارند.

این مقام مسئول با ابراز تاسف از اینکه بخش عمده‌ای از نخیلات خرمشهر و آبادان در اثر جنگ از بین رفت، گفت: متاسفانه علاوه بر جنگ، مهاجرت و از بین رفتن فرهنگ نخل‌داری سبب از بین رفتن این محصول شده است.

کیخسرو چنگلوایی ادامه داد: در شهرهای آبادان و خرمشهر اشتغال و فرهنگ نخل‌داری متوقف شده و رابطه استاد و شاگردی کار نخل‌داری به دلیل مهاجرت از بین رفت.

وی ریزگردها را عاملی عنوان کرد که بر کیفیت و کمیت خرما در استان تاثیر گذاشت و سبب شد خسارت زیادی متوجه این محصول شود.

چنگلوایی با بیان اینکه قیمت تضمینی خرید خرما با هزینه‌های تولید همخوانی ندارد، توضیح داد: با کارهایی که در این زمینه انجام شد، منتظر قیمت تضمینی نماندیم و با یک قیمت توافقی که حدود 30 الی 40 درصد بیشتر از قیمت تضمینی است، خریداری کردیم.

وی در پایان با اشاره به مشکلات نخیلات در شهرهای استان و تاثیر 56 درصدی نخیلات از سد گتوند، گفت: نخیلات شادگان به دلیل آب و نخیلات خرمشهر و آبادان به دلیل بالا رفتن EC آب دچار مشکلاتی زیادی شده‌اند، به‌طوری که حجم تولید خرما را کاهش داد.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار