چند روزی است که دانشگاهها به جای برگزاری آیین ورودی های جدید، سرگرم شکایت دانشجویان به قانون سنوات تحصیلی هستند و کار به شکایت نزد رییس جمهور نیز رسیده است.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ تاکنون عموما مدت تحصیل برای رشته کارشناسی هشت ترم و برای ارشد چهار ترم است که دانشجویان بر اساس واحدهای منتخب هر ترم، برنامه درسی خود را چنان تنظیم می کنند که با پایان ترمهای مربوطه بتوانند با در دست داشتن مدرک دانشگاهی برای آینده خود برنامه ریزی کنند. 

شریفی ها در پیچ و خم جاده سنوات/ صدای شکایت دانشجویان به رییس جمهور رسید

اما دراین بین هستند دانشجویانی که به دلایل مختلف قادر به پذیرفته شدن تمام واحدها در پایان هشت ترم نبوده و برخی اوقات از ترمهای اضافه استفاده می کنند بعنوان مثال برخی پسران برای به تاخیر انداختن موعد سربازی و کسب آمادگی لازم برای ادامه تحصیل معمولا با طولانی کردن ترمها، واحدهای درسی خود را در دوره مشخص به پایان نمی رسانند.

از آنجا که در دانشگاهها آیین نامه های مختلفی وجود دارد که معمولا دانشجویان از آنها بی خبر هستند اکنون بحث آیین نامه سنوات تحصیلی بسیار داغ شده است به این صورت که متولیان آموزش عالی برای تحصیل دانشجویان دانشگاههای دولتی که راس موعد مقرر نتوانستند واحدهای خود را بگذرانند و مدرک بگیرند اعلام کردند که تعداد واحدهای باقیمانده را باید بصورت غیردولتی و آزاد ادامه دهند. 

لذا دانشجویان دانشگاههای مختلف سراسر کشور مشمول این قانون که بنا به هردلیلی نتوانسته اند برنامه مناسبی را برای تحصیل داشته باشند و خواستار تغییر یا حتی حذف این قانون هستند.

هر 15 روز تحصیل اضافه 125 هزارتومان آب می خورد
یکی از دانشگاههای درگیر این موضوع دانشگاه امیرکبیراست که دانشجویان با این پاسخ رییس خود روبه روشدند.

سید احمد معتمدی، رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر بیان کرد: در حال حاضر هنوز سنوات را اعمال نکرده‌ایم و برای مقطع کارشناسی در ترم 9 شهریه‌ای دریافت نمی‌کنیم. 

معتمدی افزود: طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مقطع کارشناسی چهار سال، کارشناسی ارشد دو سال و دکتری هم دو سال است و زمانی که می‌گوییم دانشجو می‌تواند 10 ترم در دانشگاه بماند؛ یعنی دانشجو را اخراج نمی‌کنیم. با این حال گرچه دانشگاه برای ترم های اضافی دانشجو طبق قانون مجاز به دریافت شهریه است اما از ترم  10 چنین قانونی را اجرا می کند (یعنی ترم نهم کارشناسی هم شهریه از دانشجویان نمی گیرد.

وی ادامه داد: اگر دانشجویی تا آخر مهر از پایان‌نامه خود دفاع کند، هزینه‌ای از وی دریافت نخواهیم کرد؛ ولی اگر از موعد مقرر بگذرد، به ازای هر 15 روز 125 هزار تومان از آنها دریافت می‌شود. بنابراین اگر کسی در آبان‌ماه از پایان‌نامه خود دفاع کند، 250 هزار تومان و اگر تا پایان ترم ادامه دهد، این رقم به 750 هزار تومان خواهد رسید. البته برای کسانی که پروژه‌ آنها ساخت باشد، هزینه‌ای دریافت نمی‌شود.

هزینه دانشگاههای دولتی را دانشجویان تامین می کنند؟
دریافت هزینه این چنینی از دانشجویانی که بنا برهر دلیلی ممکن است ترم های متوالی تحصیلشان ادامه پیدا کند این ذهنیت را ایجاد می کند که دانشگاه از این راه به دنبال درآمدزایی است و به گونه ای می خواهد کمبود اعتبار و بودجه اش را از جیب دانشجویان جبران کند.

هرچند که رییس دانشگاه امیرکبیر خلاف این موضوع را بیان می کند و معتقد است: ما قصد درآمدزایی از دانشجویان را نداریم و بحث تشویق آنها مطرح است تا با تخلیه زودتر خوابگاه، برای ورودی‌های جدید هم جایی باشد. 

به گفته وی، با این حال دانشجویی اخراج نشده و به جای آن هزینه‌هایی برای دانشجویانی که مدت زمان معین تحصیلشان گذشته، اندکی افزایش یافته مثلا صرفا برای دانشجویان ترم نهم کارشناسی، هزینه خوابگاه و تغذیه حدود یک‌ونیم تا دو برابر شده است.

درواقع اگر از دید مسئولان آموزشی به این قانون نگاه شود چندان بیراه هم نیست چرا که اگر واقعا به منظور تشویق دانشجویان به پایان تحصیل در بازه زمانی مشخص باشد کاری بسیار مفید است چون سبب بهره مندی دانشجویان بیشتر از خدمات دانشگاههای برتر می شود و اینگونه دیگر امکانات خوب در اختیار عده ای محدود نیست که هروقت بخواهند تصمیم به اتمام درسشان بگیرند (البته چه عمد و چه غیر عمد).

پرداخت شهریه برای ترم نهم شرط دارد 
محمد رضا ایروانی مشاور رئیس و دبیر هیات رئیسه دانشگاه اصفهان گفت: قانون سنوات از سال 94 به بعد با تصویب هیات رئیسه دانشگاه، دچار تغییراتی شد که بر این اساس دانشجویان مقطع کارشناسی باید در طول 8 نیم سال تحصیلی دوره آموزشی خود را به اتمام رسانده و چنانچه به دلایلی همچون امکانات کم آموزشی دانشگاه، تحصیلشان 9 ترم زمان ببرد، از آنها شهریه دریافت نمی شود.

ایروانی با بیان اینکه طبق تصویب هیات رئیسه، قانون سنوات تحصیلی از بهمن‌ماه در این دانشگاه اجرایی می‌شود، عنوان کرد: سنوات تحصیلی پس از اتمام 5 نیم سال برای دانشجویان کارشناسی ارشد و اتمام 9 نیم سال برای دانشجویان دوره دکتری قابل اجرا بوده که براین اساس ادامه تحصیل دانشجویان در ترمهای اضافی منوط به پرداخت هزینه است.

دانشجویان دست به دامن رییس جمهور شدند
جمعی از دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف برای سومین روز پیاپی به اجرای قانون سنوات اعتراض کردند.

باد شکایت و گل مندی از قانون سنوات، دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف را در دوسه روز اخیر وارد میدان کرده است چرا که آنها اجرای این قانون را منشا مشکلات متعدد برای خود می دانند و معتقدند هزینه های سنگینی را باید بابت آن متقبل شوند. 

از این رو ضمن امضای طوماری خطاب به رییس جمهور، در این زمینه بیانیه ای را قرائت کردند که شکایت از دانشگاه به روحانی می برد.

درواقع دانشجویان این دانشگاه وقتی شکایات خود را بعد از چند روز پی در پی بی نتیجه می بینند و هیچ مسئولی برای رسیدگی به درخواست شان مراجعه نمی کند تصمیم به ثبت بیانیه و ارسال آن به رییس جمهور می کنند تا شاید بدین صورت بتوانند مطالبه خود را دریافت یا حتی با توضیحاتی منطقی به شیوه پیش رو قانع شوند.

طولانی شدن ترم تقصیر کیست،استاد یا دانشجو؟ 
مجتبی شریعتی نیاسر، معاون آموزشی وزارت علوم، نامه ای درخصوص دانشجویان سنواتی به دانشگاه ها ارسال کرده و در این نامه تاکید شد اگر دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه ها به دلایلی مجبور به ادامه تحصیل در ترم پنجم شوند پرونده دانشجو باید به کمیسیون موارد خاص ارجاع شود.

به گفته شریعتی، درواقع : آئین‌نامه‌های آموزشی در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری از سال گذشته تا الان در سه نوبت به دانشگاه‌ها ابلاغ شده و ملاک نیز همین است.

آنچه در مقطع کارشناسی ارشد ابلاغ شده، منحصرا برای دانشجویان سال 94 به بعد و آنچه که برای مقطع دکتری ابلاغ شده، منحصرا برای ورودی‌های 95 به بعد است و عطف به ما سبق (مشمول دانشجویان غیر از ورودیهای ذکر شده) هم نمی‌شود، وی دراین باره اعلام کرد: اگر طولانی شدن تحصیل در اختیار دانشجو نباشد و عواملی مانند استاد راهنما دخیل باشد نباید از دانشجو هزینه ای گرفت اما در غیر این صورت هزینه تحصیل باید توسط دانشجو پرداخت شود.

شریعتی افزود: در مقطع کارشناسی پیش بینی شده که دانشجو در شرایط خاص با تصویب شورای دانشگاه تا دو ترم اضافه سنوات داشته باشد و تعیین هزینه دو ترم بر عهده هیات امنای دانشگاه است.

بی طرفانه قضاوت کنید
بنابراین باید موضوعات این چنینی از هر دونگاه مسئولان و دانشجویان بررسی شود تا بتوان بی طرفانه به قضاوت و داوری پرداخت. از طرفی مسئولان حق دارند تا طبق اصول و مقررات تحصیلی، تمام جوانان کشور را از خدمات یکسان بهره مند کنند و از طرفی پرداخت هزینه های تحصیلی آن هم برای دانشجویی که با تلاش شبانه روزی در دوره روزانه دانشگاهی پذیرفته شده سنگین و طاقت فرسا است، اما در این بین این موضوع را هم نباید فراموش کرد که مسئولان دانشگاهی باید قوانینی که ممکن است چنین شرایطی را برای دانشجویان فراهم کند از همان ابتدا روشن و دانشجویان هم با پایبندی به قوانین جای شکایت برنامه های درسی خود را منظم و دقیق تر اجرا کنند.

گزارش از محیامعصومی

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۳ ۱۴ مرداد ۱۳۹۷
آخرش چی؟
آخرین اخبار