گزارش/

آغاز ثبت نام از نمایندگان در گروه‌های دوستی پارلمانی/ قرعه‌کشی، اختتامیه استقبال از برخی کشورها

آغاز ثبت نام از نمایندگان در گروه‌های دوستی پارلمانی/ قرعه‌کشی، اختتامیه استقبال از برخی کشورهاتشکیل گروه‌های دوستی پارلمانی در ابتدای هر دوره مجلس براساس معیارهای مشخص تشکیل می‌شود.

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، امروز (سه‌شنبه 6 مهر) با پایان جلسه علنی مجلس اجتماع نمایندگان اطراف میزی پوشیده شده از چندین پرونده در راهروی مقابل درب خروجی صحن کنجکاوی‌ها را برمی‌انگیخت.

با نزدیک شدن به میز پرونده‌های منقش به اسامی چندین کشور که به طور منظم و به نحوی که اسامی کشورها به راحتی قابل مشاهده بود، بر روی هم چیده شده بودند.

با کمی پرس و جو مشخص شد این پرونده‌ها مربوط به ثبت نام نمایندگان برای حضور در گروه‌های دوستی پارلمانی میان کشورهاست. این کشورها براساس رابطه سیاسی با جمهوری اسلامی ایران و چهار شاخص دیگر تقسیم‌بندی می‌شوند.

اصولا گروه دوستی پارلمانی که در برخی مجالس با عنوان "گروه‌های دوستی بین‌المجالس" و یا "گروه‌های دوستی و همکاری" یا می‌شوند به گروه‌هایی اطلاق می‌شوند که قانون‌گذاران یک کشور برحسب تخصص خود به منظور توسعه روابط بین‌المجالسی با سایر کشورها تشکیل می‌دهند.

ساختار و ماهیت گروه‌های دوستی در پارلمان‌های مختلف، متفاوت است که این امر ضرورت مطالعات پارلمانی تطبیقی را افزایش می‌دهد. آنچه مسلم است امروزه گروه‌های دوستی یکی از عناصر مهم توسعه دیپلماسی پارلمانی و معاضدت به دیپلماسی رسمی محسوب می‌شوند.

طی جلسه روز چهارشنبه(فردا) ثبت نام نمایندگان به پایان می‌رسد و تا هفنه آینده این اسامی بررسی و اعلام می‌شود. در هر گروه دوستی حداقل 7 و حداکثر دوازده نماینده باید حضور داشته باشند و در صورت وجود بیش از 12 نفر در یک گروه دوستی کار به قرعه‌کشی خواهد رسید.

بعد از نهایی شدن لیست اسامی نمایندگان در گروه‌های دوستی، انتخابات برای تعیین هیئت رئیسه انجام خواهد شد. این گروه‌های دوستی پارلمانی در ابتدای هر دوره از مجلس مشخص و با پایان دوره به کارشان خاتمه می‌دهند.

با مشاهده برخی پرونده‌ها استقبال متفاوت نمایندگان از لیست کشورها کاملا مشخص بود، در برخی پرونده طی ثبت نام در روز اول تنها سه اسم و در پرونده‌ای دیگر 15 نام از نمایندگان ثبت شده بود. شاید بتوان گفت کشورهایی نظیر اندونزی و مالزی بیشتر مورد استقبال قرار گرفته بود.

البته باید گفت کشورهایی مانند عربستان سعودی امسال در این لیست قرار ندارند. در کنار تشکیل گروه‌های دوستی پارلمانی، گروه‌های کاری هم میان کشورها تشکیل می‌شود و بحرین در این دوره به عنوان یک کشور جدید در این لیست قرار گرفته است.

قرار است؛ طی هفته آینده اسامی نهایی نمایندگان در گروه‌های دوستی پارلمانی اعلام شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.