روزهای سال وقتی به سوی پاییز می روند دانه های روغنی آفتابگردان در گلستان برداشت شده اند و بسیاری از این محصول در حال فرآروی برای مصرف است.

به گزارش خبرنگاران گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان ؛ بخشی از آفتابگردان های کشت شده در گلستان به صورت تخمه و بخشی نیز به صورت روغن مصرف می شود. اما هنگامی که از گیاه آفتابگردان سخن به میان می آید معمولا تخم آفتابگردان در ذهن تداعی می شود زیرا که همه ما با تخم آن آشنایی داریم اما جالب است بدانید تمام قسمت های این گیاه آفتاب پرست از ریشه و ساقه و شاخه و گل آن گرفته تا مغز ساقه آن دارای خواص بسیاری است .
پایان برداشت دانه های پرفایده آفتابگردان در گلستان
تخمه آفتابگردان بسیار مقوی است دارای 24% مواد پروتئینی ، 47% روغن ، 20% مواد هیداروکربن ، 8% فسفر ، 9% پتاسیم و به غیر از این مواد دارای ویتامین های A و  B نیز می باشد . روغن تخم آفتابگردان دارای 70% اسید لینوئیک و مقداری ویتامین E  می باشد بهمین دلیل چربی خون را پائین آورده و کلسترول را تنظیم می کند.
پایان برداشت دانه های پرفایده آفتابگردان در گلستان
تخمه آفتابگردان ترکیبات ساختاری شبیه به کلسترول دارد و با کلسترول بد خون  (LDL)  مقابله می‌کنند. در واقع ترکیبات تخمه‌ی آفتابگردان داخل روده با کلسترول وارد نبرد شده و باعث کاهش جذب آن می‌شوند. به این ترتیب کلسترول از طریق مدفوع دفع می‌شود.
پایان برداشت دانه های پرفایده آفتابگردان در گلستان
اسانس گل آفتابگردان برای التیام زخم ها و پائین آوردن فشار خون بکار می رود . اسانس برگ های آفاب گردان خاصیت میکروب کشی دارد .در طب قدیم ایران و در طب چینی از تمام قسمت های گیاه آفتاب گردان استفاده می شود.

پایان برداشت دانه های پرفایده آفتابگردان در گلستان

انتهای پیام//
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار