موضع FATF نسبت به ایران سیاسی است

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: موضعی که امروز FATF نسبت به جمهوری اسلامی دارد کاملا سیاسی است و ارتباطی با حوزه شفافیت‌های اقتصادی ما ندارد.

////////// به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی در صحن علنی مجلس در واکنش به صحبت‌های طیب‌نیا وزیر اقتصاد دارایی گفت: با حضور مسئولین ارشد وزارت اقتصاد و دارایی بانک مرکزی و سایردستگاه‌های مرتبط موضوع FATF دردستور کار کمیسیون مجلس قرار گرفته است.

وی درادامه افزود: 3 ماه است که تیم تخصصی مرتبط با کمیسیون اقتصادی در مرکز پژوهش‌ها و مجموعه‌های مرتبط با بانک مرکزی و سایر موارد کار کارشناسی خود را در بخش‌های مختلف شروع کرده‌ و با توجه به اینکه امروز از وزیر درخواست کردیم که گزارش خود را اعلام کنند قرار است امروز گزارش رسمی کمیسیون صحن علنی ارائه بشود که با زمان‌بندی این گزارش‌ را ارائه خواهیم کرد.

رئیس کمیسیون اقتصادی با اشاره به اینکه در خصوص FATF جمع‌بندی‌های اولیه‌ای که انجام دادیم، تصریح کرد: ما در راستای بحث شفافیت اطلاعات اقتصادی، این موضوع را از موضوعات مهم و اساسی مملکت هم برای بحث توانمندی‌های اقتصادی داخلی  و هم برای تحولات خارجی می‌دانیم.

پورابراهیمی اظهارداشت: موضوع تصویب قوانین مهمی همانند قانون مبارزه با پولشویی، قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم و بحث الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با فساد نمونه‌ها و مصادیقی از جایگاه جمهوری اسلامی ایران در عرصه حوزه بحث و افشای اطلاعات و توانمندی و سلامت اقتصاد کشور و ما با این رویکرد با دنیا صحبت می‌کنیم که این مسائل کاملا واضح و شفاف است.

وی بیان کرد: بحث تأمین مالی تروریسم امروز در کشور ما قانون مهم در بحث شفاف سازی اطلاعات است. موضعی که امروز FATF نسبت به جمهوری اسلامی دارد کاملا سیاسی است و ارتباطی با حوزه شفافیت‌های اقتصادی ما ندارد.

پورابراهیمی تصریح کرد: ما قانونی تصویب کردیم که در چند وقت پیش صحن علنی اصلاحیه الزامات اطلاعات اقتصادی را در صحن آوردیم و این قانون که از افتخارات جمهوری اسلامی است می‌گوید هیچ بنگاه اقتصادی درکشور نمی‌تواند وجود داشته باشد مگر اینکه صورت‌های مالی‌اش را مشخص کند و الزامات آن را هم امروز در مجلس آوردیم و الزامات آن این است که اگر کسی شفافیت اطلاعات اقتصادی نداشت باید از گردونه فعالیت‌های اقتصادی خارج شود متعلق به هردستگاهی در حاکمیت است و این در کشور رسماً مصوب شده است.

رئیس کمیسیون اقتصادی گفت: امروز در رویکرد دوگانه می‌بینیم که کشورهایی مانند ترکیه، عربستان و کشورهایی دیگر رسماً پوشش و ساختار حمایتی تروریسم را انجام می‌دهند و این نکته اول ما به دولت که آقای روحانی وطیب‌نیا ما به حسن نظر شما در اینکه ما تعاملات‌مان را اصلاح کنیم اعتقاد داریم، اما باید بدانید که این رفتار آنها رفتار دوگانه سیاسی است.

وی در ادامه بیان کرد: نکته دوم بحث مهمی همانند الزامات و تعهدات نظام جمهوری اسلامی در مقابل طرف‌های خارجی آیا نباید از مسیر مجلس یا حداقل با مشورت مجلس باشد ما این روز را در روز ارجا دادیم به مرکز پژوهش‌ها که شما بررسی کنید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.