مدتی است که اهداکنندگان خون در تربت جام با درب بسته این مرکز مواجه شده اند که باعث گله‌مندی مردم، خیرین و دوستداران سلامت این شهرستان شده است.


به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،مردم تربت‌جام، صالح‌آباد، باخرز و شهرهای تابعه، هفته‌ای دو روز می‌توانستند در مرکز اهدای خون واقع در بیمارستان طالقانی تربت‌جام، خون بدهند و هستند افرادی که به‌طور منظم و مداوم برنامه خون‌ده‌ی را در زندگی خود نهادینه کرده و با این عمل خیرخواهانه، باعث نجات جان هم‌وطنان و هم نوعان خود شوند.

اما مدتی است که اهداکنندگان خون با درب بسته این مرکز مواجه شدند که باعث گله‌مندی مردم، خیرین و دوستداران سلامت شهرستان شده است.

م.حسینی از دیگر شهروندان دراین‌باره گفت: در وضعیتی که کشور نیاز مبرم به خون دارد و باید مردم را به این امر خداپسندانه تشویق کنیم بابی برنامه‌ای، باعث سردرگمی مراجعین شده است.

خانم س.غلامی با اشاره به زمانی که این مرکز در منطقه نبود گفت: در مناسبت‌هایی توسط سازمان‌های مرتبط، واحدهای سیار اهدای خون، سالی یک بار به این شهر می‌آمد و مردم این منطقه از چند روز قبل مشتاقانه منتظر ورود این واحدهای سیار بودند. از سالی که این مرکز به‌طور ثابت راه‌اندازی شده تا حدودی جوابگوی این عمل بشردوستانه مردم هست ولی کافی نبوده و در هفته دو روز و آن‌هم به تعداد محدود پاسخگو نیست.

مدیرعامل مجمع خیرین سلامت تربت‌جام گفت: مرکز اهدای خون تربت‌جام با سال‌ها تلاش و پیگیری خیرین شهرستان در سال 91 به سرانجام رسید و این ساختمانی در بیمارستان طالقانی به این مرکز اختصاص دادند و در سال گذشته با حضور مدیرکل سازمان انتقال خون استان مکانی را برای احداث پایگاه اهدای خون تربت‌جام، کلنگ زنی کردند و در آینده، این مرکز صاحب مکان ثابتی خواهد شد.

محمود جامی با اشاره به تصمیم جابجایی مکان این مرکز، به محل جدید گفت: این تصمیم‌گیری و جابجایی بدون هماهنگی و رضایت مجمع خیرین تربت‌جام بوده و انتظار داشتیم با احترام به جامعه خیرین، این اتفاق با هماهنگی و رضایت این بخش صورت می‌گرفت. پنج‌شنبه هفته گذشته در مشهد، جلسه‌ای به همین منظور در سازمان انتقال خون استان تشکیل دادیدم ولی رئیس دانشکده علوم پزشکی تربت‌جام در آخرین لحظه حضور نیافتند.


بلاتکلیفی مرکز اهدای خون تربت جام






وی با اشاره به اینکه مرکز اهدای خون، یک مرکز مردمی است گفت: تمامی تجهیزات چه تخصصی و چه مصرفی، همه توسط مردم و خیرین تأمین‌شده و نباید بدون اطلاع نماینده‌ای از خیرین مکان مرکز اهدای خون را تعطیل و تجهیزات آن را به مکان دیگری منتقل می‌کردند.
جامی افزود: با تأکید سازمان انتقال خون استان، باید این جابجایی زمانی اتفاق می‌افتاد که مکان جدید تائید و آماده جابجایی می‌شد و فاصله زمانی خالی‌ای دراین‌بین نمی‌افتاد تا مراجعین دچار سردرگمی شوند.
جامی با اشاره به پیشنهادها و نظرات مردمی مبنی برافزایش روزهای اهدای خون در تربت‌جام گفت: مدتی است که ما پیگیر موافقت افزایش نیرو برای افزودن روزهای کاری این مرکز هستیم و با 4 تخت و دو روز کار در هفته پاسخگوی نیاز مردم نیستیم و پیشنهاد 4 روز در هفته را داشتیم که تا حدودی پاسخگوی مردم باشد.
این منتخب خیرین منطقه گفت: مردم این منطقه حس خیرخواهانه و خون‌دهی بالایی دارند که با ایجاد فضا و امکانات کافی می‌توانند کل خون موردنیاز استان را تأمین نمایند.

مدیر بیمارستان طالقانی تربت‌جام دراین‌باره  گفت: بیمارستان طالقانی تربت‌جام که درگذشته به‌عنوان تنها بیمارستان ژنرال این منطقه بوده از سال 1380 با راه‌اندازی بیمارستان سجادیه، تعطیل شد و با توجه به نیاز این منطقه به تخت‌های بیشتر و فضاهای بستری، از سال 1384 شروع به بازسازی شد که تا سال 94 روند کندی داشت و از آن به بعد شتاب خوبی گرفت که با اجرای نظام طرح تحول سلامت و کمک در تجهیز این بیمارستان در هفته دولت امسال در بخش‌های دیالیز، داخلی، سونوگرافی و رادیولوژی و همچنین درمانگاه تخصصی به بهره‌برداری مجدد رسید و بخش‌های ICU، اورژانس داخلی، داروخانه، آزمایشگاه را هم ازنظر زیرساخت‌ها آماده بهره‌برداری داریم و با تأمین نیروی انسانی در آینده‌ای نزدیک راه‌اندازی خواهد شد.

عبدالقادر سرافرازی افزود: در سال 91 با راه‌اندازی مرکز اهدای خون توسط مجمع خیرین سلامت، ساختمان قدیمی آزمایشگاه این بیمارستان را به این مهم اختصاص یافت و با توجه به استانداردهای سازمان، فضای داخلی را مناسب‌سازی کردند، اما در این اواخر که نیاز آزمایشگاه در بیمارستان به‌صورت مبرم احساس می‌شد، تصمیم گرفته شد تا قسمت دیگری از این بیمارستان به آنان تحویل شود و این ساختمان به آزمایشگاه بیمارستان اختصاص یابد.

وی ادامه داد: دانشکده علوم پزشکی تربت‌جام مکاتبات خود را با سازمان انتقال خون استان از اردیبهشت‌ماه سال جاری آغاز کرده بود و طی بازدید کارشناسان این سازمان نواقصی و ایرادهایی بر مکان جدید این مرکز اهدای خون گرفتند که با برطرف کردن این نواقص و انتقال لوازم و تجهیزات مرکز اهدای خون به محل جدید، منتظر بازدید کارشناسان سازمان استانی انتقال خون هستیم تا بعد از تائید مراحل استانی و کشوری مجوز فعالیت مجدد این مرکز را صادر نمایند.


انتهای پیام//س.ج
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.