دشمنان با شناخت از نقش ارزشمند مساجد در زمینه آموزش جوانان و نوجوانان همگام با فرهنگ متعالی اسلامی و آگاهی بخشی به آنان، همواره درصدد تخریب مساجد هستند.



به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان؛در جوامع اسلامی نیازها و خلق و خوی افراد نسبت به جوامع غربی متفاوت است و می توان نیازهای معنوی، عبادی، اقتصادی، فرهنگی و آموزشی را سبب این نفاوت ها دانست.

در شهرهایی مانند آبادان و خرمشهر که نقش ریش سفیدان و بزرگان فامیل و طایفه بسیار پر رنگ و با اهمیت است؛ جوانان و نوجوانان برای رفع نیازهای مختلف خود به مساجد و اماکن وابسته به این مراکز مراجعه می کنند.

بنابراین می توان انتظار داشت مساجد در زمان حاضر و با توجه به تغییرات ایجاد شده در چهارچوب جامعه ایرانی_ اسلامی تغییر کرده و همسو با موضوعات روز جامعه و نیاز جوانان و نوجوانان و دغدغه های ائمه جماعت حرکت کنند.

مرکز درمانی، کتابخانه های عمومی، کانون های فرهنگی و هنری، مرکز خیریه و کانون های قرآن و عترت از جمله شاخصه هایی هستند که باید به شاخه اصلی یعنی مسجد گره بخورند.

از طرفی بنا بر فرمایشات مقام معظم رهبری مسجد باید پایگاه انسان سازی، بصریت افزایی و زمینه ساز ایجاد تمدن اسلامی باشد که این فرمایشات نقش مساجد و ائمه جمعه را برای جامعه امروز ایران و مقابله با هجمه های غربی پر رنگ تر می کند.

شهرستان آبادان نیز با داشتن بیش از 200 مسجد جز شهرهایی است که در زمینه ساخت مسجد و توجه به نقش این مرکز مهم فرهنگی و دینی، رتبه بالایی را به خود اختصاص داده است.

با توجه به تعداد مساجد شهرستان باید انتظار داشت این مراکز نقش و جایگاه ویژه ای در فعالیت های اجتماعی، مذهبی و فرهنگی جوانان و نوجوانان آبادانی داشته باشند.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آبادان با توجه به نیاز نوجوانان آبادانی به حضور در کلاس های فوق برنامه و پایان تابستان گفت: امسال نیز مانند سال های گذشته اجرای طرح غنی‌سازی اوقات فراغت در مساجد این شهرستان برگزار شد.

فرهاد پورغراوی علوانی اظهار کرد: خانواده ها و فرزندانشان در فصل تابستان با توجه به فراغت بیشتر استقبال بهتری از کلاس های مختلف آموزشی دارند و تنوع دوره‌های آموزشی در رشته‌های مختلف افزایش داشته است.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آبادان از اجرای طرح غنی‌سازی اوقات فراغت در مساجد شهرستان خبر داد و افزود: در فصل تابستان و فراغت دانش‌آموزان، کانون‌های فرهنگی مساجد سطح شهر کلاس‌های فوق‌برنامه برگزار کردند.

وی از آموزش قرآن، نقاشی، بازیگری، داستان‌نویسی و غیره به عنوان برخی فعالیت‌های قابل اجرا در سطح مساجد نام برد.

یکی از نوجوانان شرکت کننده در کلاس روخوانی و ترتیل قرآن مسجد قائم(عج) درخصوص دایره فعالیت مساجد شهرستان و کیفیت این فعالیت ها گفت: در زمان حاضر بین شهروندان و مساجد رابطه معنوی خوبی برقرار شده و و این پایگاه ها سعی دارند با افزایش فعالیت های مختلف و به روز شدن، جوانان شهرستان را با تربیت های اسلامی متناسب با جامعه ایرانی آشنا کنند.

احمد ادامه داد: از اساتید و مربیان برجسته و کارآمد در مساجد استفاده می شود تا دانش آموزان بهره کافی را داشته باشند و ضمن آشنایی با مهارت های مختلف هنری و فرهنگی برای ورود به سال تحصیلی جدید آماده شوند.

نقش مساجد به همین جا خلاصه نمی شود بلکه بسیاری از مساجد شهرستان آبادان تلاش دارند با استفاده از کمک های خیرین و ائمه جماعت جوانان را به سوی ازدواج آسان و رفع موانع موجود برای تشکیل زندگی مشترک سوق دهند.

مریم و احمد یک زوج جوان هستند که بیش از شش ماه است از تشکیل زندگی مشترک آنان می گذرد؛ این زوج تصمیم گرفتند مراسم عقد خود را در یکی از مساجد محل زندگیشان برگزار کنند که با کمک امام جماعت این مسجد و خیرین توانستند زندگی مشترک خود را آغاز کنند.

مریم درخصوص این تصمیم گفت: بعد از مشورت و کسب اجازه از خانواده ها، با برگزاری یک مراسم ساده و آسان در مسجد محل زندگیمان قدم در راه اشتراک گذاشته و در پناه خداوند زندگی مشترکمان را تشکیل دادیم.

وی هدف از این کار را تشویق جوانان به ازدواج آسان و مدد گرفتن از خداوند متعال در زندگی بیان داشت و گفت: زوج ها می توانند بهترین روز زندگیشان را در جوار خانه خدا و با حفظ حرمت های دینی برگزار کنند.

یکی از خیرین اروندکناری نیز با اشاره به نقش مساجد در کمک رسانی به شهروندان نیازمند گفت: با توجه به اینکه مسجد خانه خداست و افرادی که در این خانه رفت و آمد دارند معتمد و قابل اعتماد شهروندان هستند؛ بسیاری از خیرین کمک های نقدی و غیر نقدی خود را از این طریق به دست نیازمندان می رسانند.

وی افزود: این نقش مساجد از جمله اموری است که سال های سال در کشور رواج داشته و توانسته با ایجاد صندوق های مختلف قرض الحسنه و کمک های خیرین مشکلی از مشکلات شهروندان را کم کند.

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج آبادان در خصوص نقش مساجد در شهرستان گفت: مساجد پایگاهی برای نشر اسلام و بستر سازی برای ظهور امام زمان(عج) است.

عادل عساکره تصریح کرد: خوشبختانه تعامل گروه‌های فعال در مساجد با یکدیگر همراه با بکارگیری ابزارهای موجود زمینه گسترش فعالیت‌ها و ارائه خدمات ارزنده به مردم به ویژه نسل جوان را سبب شده است.

وی با بیان اینکه در اندک موارد دیده شده که تعامل خوبی در میان فعالان مساجد وجود ندارد یادآور شد: این مسئله بیشتر مربوط به اختلاف سلیقه میان افراد است و این مسئله نباید در انجام فعالیت‌ها اختلال ایجاد کند.

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج آبادان با اشاره بهجایگاه رفیع مساجد از صدر اسلام تاکنون گفت: در زمان پیامبر اکرم(ص)، ‌مسجد مرکز ثقل حکومت،‌ محلی برای اتخاذ تصمیمات مهم کشور و عزل و نصب‌ها بود.

عساکره ادامه داد: ‌در دوران هشت سال دفاع مقدس نیز مساجد نقش نخست را بر عهده داشتند،‌ گروه‌های مردمی در این مساجد ساماندهی شده و برای مقابله با دشمن بعث به میدان نبرد می‌رفتند.

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج آبادان با تاکید بر اینکه دین از سیاست جدا نیست تصریح کرد: از این‌رو ائمه جماعت در مساجد، مسائل سیاسی روز را با مردم در میان می‌گذارند.

وی در ادامه گفت: توصیه به فرماندهان پایگاه‌ها و حوزه‌های بسیج در مساجد آن است که هماهنگی لازم را با ائمه جماعات مساجد داشته باشند تا در مساجد به طور یکدست، یک‌دل و به صورت هم‌افزایی کارها شکل گیرد.

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج آبادان در پایان با اشاره به ظرفیت بالا و نقش ارزشمند بانوان در جامعه و خانواده عنوان کرد: باید شرایط لازم برای فعالیت‌های سیاسی، ‌اجتماعی، ‌فرهنگی، اخلاقی و تربیتی بانوان در مساجد مهیا شود.

بنابراین می توان انتظار داشت هر روز نقش مساجد در راهنمایی و ارشاد جوانان و نوجوانان بیشتر باشد تا آنان راه های مناسب را برای مقابله با هجمه های مختلف فرهنگی غرب به دست آورده و این اصول را برای تربیت نسل های بعدی از ایران اسلامی به کار بگیرند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.