مجتبی خسرو تاج قائم مقام وزیر صنعت و معدن و تجارت گفت: امسال صادرات 50 میلیارد دلار کالای غیر نفتی از کشور هدف گذاری شده است .

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بندرعباس، وی در ششمین جلسه کارگروه توسعه صادرات غیر نفتی هرمزگان در بندرعباس افزود : از این 50 میلیارد دلار، 38 میلیارد دلار صادرات مواد صنعتی و معدنی ، 5 میلیارد دلار صادرات اقلام کشاورزی و 7 میلیارد دلار صادرات میعانات گازی هدف گذاری شده است .
قائم مقام وزیر صنعت و معدن و تجارت گفت: تحریم مزیت های از جمله توجه به تولید داخلی برای کشور داشت اما نابسامانی در مبالات تجاری کشور از مشکلات تحریم ها بود .
مجتبی خسرو تاج افزود :  یکی از نیازهای اساسی افزایش صادرات و تولید، تعریف وجه تمایز برای کشور و حتی استانها است .
وی گفت : کشوری مانند اسلواکی با 5 میلیون نفر جمعیت ،160 میلیارد دلار صادرات دارد که علت اصلی این حجم صاردات تعریف وجه تمایز، سخت کوشی و تلاش نیروی کار این کشور است و این امر موجب جذب سرمایه های خارجی برای این کشور شده است .
قائم مقام وزیر صنعت و معدن و تجارت گفت:دولت وظیفه ایجاد بستر مناسب برای صادرات را بر عهده دارد و بخش خصوصی نیز باید در این زمینه کار صادرات را انجام دهد .
خسرو تاج یکی از دستاوردهای برجام تسهیل تبادلات تجاری کشور است که موجب رونق صادرات و مراودات تجاری با کشورهای دنیا شده است .
وی افزود: هیچ مسئولی با تامین معیشت مرزنشینان از راه مبادلات مرزی مخالف نسیت بلکه مخالف با قاچاق کالا به شکل کلان و گسترده است .
 خسرو تاج گفت: ما بدنبال ساماندهی مبادلات مرزی در وزارت صنعت معدن وتجارت هستیم و دراین ساماندهی حتماً به مسئله معیشت و شرایط مردم مرزنشین توجه می شود.
قائم مقام وزیر صنعت و معدن و تجارت گفت : کالاهای سرمایه ای مانند لوازم خانگی برای ورود به کشور باید نمایندگی رسمی داشته باشند و علاوه بر این باید تولید در ایران و صادرات بخشی از این تولید نیز، مورد توجه سرمایه گذاران خارجی باشد .
خسرو تاج درباره ارتباط اقتصاد ی هرمزگان و کشور عمان افزود : در این زمینه کارهای بسیار خوبی انجام شده است که این مسئله از مزایای واگذاری اختیار به استانداران و مدیران استانی است .
وی گفت : تعادل اقتصادی استانها با کشورهای خارجی باید هماهنگ و براساس دستور العملهای مورد نیاز باشد .
قائم مقام وزیر صنعت و معدن و تجارت با اشاره به مشکلات و نیازهای بخش خصوصی در زمینه صادرات از هرمزگان افزود : در وزارت صنعت معدن و تجارت مشکلات و نیازها مانند تعرفه های گمرکی ،مسائل مالیاتی ،نیازمندیهای بانکی و مالی ،تسهیلات بخش روادید و برپایی نمایشگاهی مطرح و پیگریی می شود .
خسرو تاج گفت: کشور عمان پارسال در بخش شیرآلات ساختمانی و قطعات اسکلتی ساختمان به ترتیب 220 و 140 میلیون دلار واردات داشت که سهم ایران یک و کمتر از یک میلیون دلار بود.
استاندار هرمزگان هم در این نشست گفت : فعالیتهای اقتصادی امروزه کشور مرهون تلاشهای هشت سال دفاع مقدس است .
جاسم جادری افزود: پس از برجام شاهد حضور سرمایه گذاران خارجی در کشور هستیم و امروز محدودیتی در انتخاب شرکای خارجی نداریم و زمینه همکاری ایران و کشورهای خارجی افزایش یافته است .
وی گفت : روز گذشته سفیر ایتالیا در بازدید از استان هرمزگان این قول راداد که بزودی با هیئت اقتصادی ایتالیایی به هرمزگان سفر کند .
استاندار هرمزگان افزود : هرمزگان نهصد کیلومتر نوار مرزی دارد که بیش از 400 روستا در این نوار مرزی کارشان تجارت با کشورهای حاشیه خلیج فارس است که این تجارت اگر نظارت و راهبری مناسبی نداشته باشد تبدیل به یک مشکل می شود.
جاسم جادری افزود: برای تامین معیشت مردم روستاها در هرمزگان کار چندانی نشده است وآنان برای امرار معاش به ناچار به قاچاق رو می آورند.
وی گفت: امروزه تعاونیهای مرزنشینان نیمه تعطیل و بازارچه های آنان تعطیل است.
استاندار هرمزگان گفت: مبارزه با قاچاق کالا مشکل اساسی همه مردم مرزنشین است.
جادری افزود: نمایشگاهی که پارسال در عمان برپا شد با هزینه بخش خصوصی بود و این از فواید واگذاری اختیارات به مدیران استانی است.
وی از نبود ارتباط سامانه گمرک به پایانه ها ، نبود امکان تبادلات ارزی بصورت ال سی با بانکهای خارجی ، ابلاغ نشدن آیئن نامه تشویق صادرات و بسته حمایت از صادرات غیر نفتی و طولانی بودن فرایند صادرات از گمرک را بخشی از مشکلات صادر کنندگان در هرمزگان عنوان کرد.
انتهای پیام/ف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.