رئیس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به اینکه در حال حاضر حبس محوریت مجازات ها در سیستم قضایی است گفت: باید استفاده از مجازات های جایگزین حبس در دستور کار قضات قرار گیرد.

مجازات های جایگزین حبس در دستور کار قضات کرمانبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان و بنابراعلام روابط عمومی دادگستری کرمان ، یدالله موحد در نشست بررسی دستورالعمل ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس افزود: یکی از سیاست های کلی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به ویژه قوه قضائیه بر مبنای کاهش جمعیت کیفری زندان ها قرار گرفته است.

وی خاطر نشان کرد : در گذشته مجازات های بدنی شدید در حق مجرمین اعمال می شد که با رشد اندیشه های بشردوستانه و با کم رنگ شدن انتقام جویی جامعه و گرایش جوامع به اصلاح و تربیت و بازپروری و پیشگیری کیفری آمیخته به بازسازی شخصیت محکومان و از بین بردن روحیه جامعه ستیزی مجرمان و سازش بین جامعه ستیزان و جامعه قوت گرفت و از اهداف مجازات تعریف و مجازات حبس محوریت پیدا کرد وعدالت کیفری حبس محور شد.

موحد گفت: از قرن هجدهم به بعد زندانها برای رعایت کرامت انسانی تاسیس و توسعه پیدا کردند و به داشتن زندان و محبوس نمودن مجرمان برای بازپروری آنها افتخار می کردند و مایه مباهات جوامع بود.

وی با بیان اینکه از آن جایی که هر کیفری در نظام قضایی اهداف مهمی از جمله تامین نظم و امنیت جامعه را تعقیب می کندگفت: : برای مجازات زندان هم اهداف مهمی مانند ارعاب، اصلاح و درمان شخص بزهکار و جدا کردن مجرمین از جامعه مشخص شده است.

رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت : تجربیات همه کشورها نشان می دهد که مجازات حبس کارآمدی لازم را برای تامین اهدافش ندارد و افزایش جمعیت کیفری و تبعات سوء ناشی از آن نه تنها مجرمین در محیط زندان اصلاح نمی شوند و بازپروری مورد نظر تحقق پیدا نمی کند بلکه علاوه بر اینکه مجازات زندان هزینه های هنگفتی را به کشور تحمیل می کند.

رئیس شورای قضایی استان کرمان افزود : اگر این ارزیابی درست باشد که روزانه 50 هزار تومان برای نگهداری هر زندانی هزینه می شود سالانه 18 میلیون تومان هزینه را هر زندانی به بیت المال تحمیل می کند.

وی با اشاره به اینکه در بسیاری از موارد گروه های مجرمانه سازمان یافته در زندان ها شکل می گیرند افزود: بنابراین باید تلاش کنیم کمتر افراد جامعه روانه زندان شوند و استفاده بی رویه از مجازات زندان بسیار خطرناک است.
انتهای پیام/ ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.