صدها پناهجوی افغان در شهر هامبورگ آلمان با راه اندازی تظاهرات، با امضای توافقنامه دولت افغانستان و آلمان در خصوص بازگشت پناهجویان افغان مخالفت کردند.

افغانستان و آلمان در امضای توافقنامه برای اخراج پناهجویان افغان تجدید نظر کنندبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، صدها پناهجوی افغان در شهر هامبورگ آلمان با راه اندازی تظاهرات، با امضای توافقنامه دولت افغانستان و آلمان در خصوص بازگشت پناهجویان افغان مخالفت کرده و خواستار لغو آن شده اند.

در این تجمع اعتراضی که بیش از 1200 نفر اشتراک کرده بودند، خواستار تجدید نظر در زمینه توافقنامه مذکور شده اند.

صدها هزار پناهجوی افغان  در کشورهای اروپایی به یژه آلمان به سر می برند و دولت آلمان می گوید، اکثر آنها را اخراج خواهند کرد.

اما صلاح الدین ربانی، وزیر خارجه کشور پیشتر گفته بود، اخراج پناهجویان افغان از کشورهای اروپایی را نمی پذیرد و برگشت آنها باید داوطلبانه صورت بگیرد.

در همین حال، پناهجویان معترض افغان در آلمان می گویند که هیچ افغان نباید دوباره به کشورشان بازگردانده شود و توافقنامه حکومت وحدت ملی با کشورهای اروپایی در زمینه، را نمی پذیریم.

شماری از آنها در این تظاهرات گفته اند، در اعتراض به تفاهم‌نامه که بخاطر بازگشت داوطلبانه پناهجویان بین دولت افغانستان و آلمان امضا شده یا قرار است امضا شود، دست به تظاهرات زده اند. آنان از دولت آلمان نیز خواسته اند تا علیه پناهجویان تبعیض آمیز برخورد نکند و نباید آنها به شکل اجباری اخراج شوند.

اما اکنون حفیظ احمدمیا خیل، مشاور مطبوعاتی  وزارت مهاجران و عودت کنندگان در واکنش گفته است که برای بازگشت داوطلبانه مهاجرین کار روی یک سند با اتحادیه اروپا جریان دارد و آن در نشست برکسل  امضا می شود.

وی افزوده است که این سند تا هنوز نهایی نشده و دولت افغانستان با کشورهای آلمان، فنلند و اتحادیه اروپا مصروف کار است و تا جلسه ای برکسل آن نهایی خواهد شد.

این درحالی است که انگلا مرکل، نخست وزیر آلمان گفته است که مهاجرانی که درخواست پناهندگی شان پذیرفته نمی شود، به کشورشان برگردانده خواهد شد. بر اساس آخرین آمار اداره بین‌المللی مهاجرت، در جریان سال 2015 بیش از یک میلیون مهاجر از کشورهای سوریه، افغانستان و عراق وارد آلمان شده اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.