وزیر آموزش و پرورش گفت: طی سه سال گذشته بیش از 4 میلیون و 700 هزار مترمربع فضای آموزشی تحویل شده است که از این میزان 30 درصد توسط خیران مدسه‌ساز ساخته شده است.

تحویل بیش از 4.7 میلیون مترمربع فضای آموزشی طی 3 سال گذشته/ ساخت 578 مدرسه توسط بنیاد برکتبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش صبح امروز در مراسم افتتاح همزمان 200 مدرسه جدید برکت در مناطق محروم سراسر کشور به صورت متمرکز از طریق ویدیو‌کنفرانس در شهرک خانه رباط کریم برگزار شد، اظهار کرد: بیش از 13 میلیون و 500 هزار دانش‌آموزان در 107 هزار مدرسه تحصیل می‌کنند و 950 هزار معلم وظیفه تعلیم و تربیت این تعداد دانش‌آموز را برعهده دارند.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: برای بازگشایی مدارس بازرسانی اعزام شدند تا ملزومات لازم برای این امر را فراهم کنند و شرایط مناسب فراهم شود.

وی تصریح کرد: طی سه سال گذشته بیش از 4 میلیون و 700 هزار مترمربع فضای آموزشی تحویل شده است که از این میزان 30 درصد توسط خیران مدسه‌ساز ساخته شده است اما هنوز با کمبود امکانات و فضای آموزشی مواجه هستیم.

فانی ابراز داشت: باید به هر هزینه که در آموزش و پرورش صرف می‌شود به عنوان یک سرمایه‌گذاری نگریست، چراکه این نهاد مهمترین رکن آموزشی کشور است.

وی گفت: امروز با بیش از 13.5 میلیون دانش‌آموز بالاترین سرمایه کشور را در مدارس شاهد هستیم، چراکه آنها آینده‌سازان ایران اسلامی هستند.

وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: آموزش و پرورش به عنوان نهادی تعیین‌کننده نیروی انسانی مورد نیاز کشور را پرورش می‌‌دهد، چراکه مدیران و کارگزاران آینده کشور هم‌اکنون دانش‌آموزان هستند.

فانی بیان کرد: حدود یک سوم مدارس کشور از استاندارد لازم برخوردار نیست که امیدواریم تا پایان برنامه ششم توسعه بتوانیم این مدارس را ایمن کرده و به شاخصه‌های استاندارد برسانیم.

وی تصریح کرد: توسعه مشارکت جزء سیاست‌های اصلی آموزش و پرورش محسوب می‌شود و از این طریق امکانات مختلفی را از طریق دستگاه‌ها و نهادها به سمت آموزش و پرورش هدایت کردیم.

وزیر آموزش و پرورش در پایان متذکر شد: تا پایان سال گذشته بالغ بر 578 مدرسه توسط بنیاد برکت ساخته شدهپ است و امروز نیز شاهد افتتاح همزمان 200 پروژه با یک هزار و 257 کلاس درس هستیم.

کشور نیازمند دانشمندان متدین است
در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام محمد محمدی‌گلپایگانی با بیان اینکه خدمات بنیاد برکت در عرصه مدرسه‌سازی در کشور بی‌نظیر و مثال‌زدنی است، اظهار کرد: از مخبر رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) تشکر می‌کنم که زحماتی بسیاری را با همکاران خود برای نهضت مدرسه‌سازی در سطح کشور کشیده‌اند و کار امروز یک هزارم فعالیت‌های آنها نیز نیست.

رییس دفتر مقام معظم رهبری بیان کرد: باید واقف باشیم که غدیر غریب واقع شده و واقعاً به تمام معنا غریب است، در صورتی که هویت و شناسنامه ما از غدیر گرفته شده و هرچه داریم از این رویداد فرخنده است.

وی تصریح کرد: در دوران دفاع مقدس همه جهان استکبار جلوی ما ایستاد و تمام حکام مرتجع منطقه نیز هر آنچه داشتند و توانستند به کار بردند تا چراغ پرفروغ انقلاب اسلامی را خاموش کنند.

محمدی‌گلپایگانی با اشاره به پیروزی ایران اسلامی در هشت سال دفاع مقدس خاطرنشان کرد: به برکت غدیر و جوانان و مردم شجاع ایران اسلامی دشمنان به خواسته شوم خود نرسیدند و دیدید در نهایت که کار به کجا رسید.

رئیس دفتر مقام معظم رهبری گفت: در دوران هشت سال دفاع مقدس مستکبران حتی از فروش سیم خاردار نیز به ما خودداری می‌کردند اما در عوض به صدام ملعون موشک‌های مختلف می‌فروختند، یادمان نرفته است که رژیم بعث در دزفول و دیگر نقاط کشور با این موشک‌ها مرتکب چه جنایت‌هایی که نشدند.

وی اظهار کرد: در دوران هشت سال دفاع مقدس شعاع تجاوز دشمن بعثی فقط منحصر به مرزها نبود و با همین موشک‌های اهدایی استکبار، مردم در تهران، قم و دیگر نقاط کشور را هدف قرار می‌دادند.

محمدی‌گلپایگانی بیان کرد: دفاع ما تاریخی بود و مردم به استکبار گفتند که اهل تسلیم شدن نیستیم، امام شهدا با رهبری‌شان ایستادند و چنان مقاومت کردند که سازمان ملل تسلیم خواسته‌های به حق ایران اسلامی شده و مجبور شد رژیم صدام را به عنوان متجاوز اعلام کند و این گونه جنگ خاتمه یافت.

رئیس دفتر مقام معظم رهبری تصریح کرد: امروز وضع متفاوت است و دیگر کسی جرأت تجاوز به ایران اسلامی را ندارد، باید تصاویری را که رزمندگان ما در هنگام به اسارت گرفتن تفنگ‌داران آمریکایی در خلیج فارس آفریدند دوباره ببینیم تا به این گفته پی ببریم.

وی خاطرنشان کرد: امام ما حضرت علی (ع) هستند، برخی فکر می‌کنند اگر بخواهند شیعه را تبلیغ کنند باید به مقدسات دیگران اهانت کنند اما این کار تشییع انگلیسی بوده و ضد وحدت اسلامی است.

محمدی‌گلپایگانی گفت: این مفتیان بی‌خرد وهابی ما را مجوس می‌خوانند و می‌گویند که شیعیان مسلمان نیستند، شیعیانی که پیرو بهترین خلق خدا هستند، شما خود فرزندان دوران جهالت بوده و فرزندان ابوجهل هستید و شما کسانی هستید که دندان پیامبر اسلام (ص) را شکستید و آن بلاها را سر ایشان و اصحابشان آوردید.

رئیس دفتر مقام معظم رهبری اظهار کرد: شما مفتیان بی‌خرد وهابی پیروان کسانی هستید که در طول تاریخ فرزندان پیامبر خدا را کشتند و آواره و اسیر کردند، اگر ما مجوس بودیم دین اسلام را یک هزار و 400 سال پیش به درستی نمی‌گرفتیم و از آن پیروزی نمی‌کردیم اما شما هنوز بر سر جاهلیت خود باقی مانده‌اید.

وی بیان کرد: حجه‌الوداع مقدمه اعلام ولایت حضرت علی (ع) بود، من از همین جا به وزیر آموزش و پرورش و مسؤولان این وزاتخانه توصیه می‌کنم که خطبه‌های امیرالمؤمنین علی (ع) را به صورت خواندنی و نوشتنی و هر روش دیگری در دروس مدارس ترویج کنند.

محمدی‌گلپایگانی تصریح کرد: به وزیر آموزش و پرورش که در اینجا حضور دارند توصیه می‌کنم راه حضرت علی (ع) را برای دانش‌آموزان روشن کنند تا این مسیر ادامه یابد.

رئیس دفتر مقام معظم رهبری خاطرنشان کرد: شهیدان رجایی و باهنر کسانی بودند که راه حضرت علی (ع) را پیروی و تبلیغ می‌کردند.

وی گفت: کاسه به کوزه‌ای خورده و ما به مسؤولیت رسیده‌ایم و باید بدانیم که این مسؤولیت‌ها همیشه در دسترس ما نیست و باید قدر این فرصت‌ها را بدانیم.

محمدی‌گلپایگانی اظهار کرد: آموزش و پرورش باید انسان‌های مؤمن و دانشمند پرورش داده و تحویل جامعه دهد  تا شاهد جامعه‌ای بالنده باشیم.

وی در پایان متذکر شد: نظام مقدس جمهوری اسلامی فامیلی نیست و این کشور نیازمند دانشمندان متدین است.

افتتاح 200 مدرسه با 13 هزار کلاس درس برکت در مناطق محروم کشور
در ادامه این مراسم محمد مخبر رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) افزود: اگر بخواهیم محصول این مدارس نیروهای مناسب نظام اسلامی تربیت شوند باید در همه کارها شهدا را سرلوحه قرار دهیم. چه خوب است هر کلاس حتی با یک تابلوی 10 در 10 شهیدی را معرفی کند. این امر بسیار در وجه تربیت موثر خواهد بود.  ما نیاز داریم محصولات آموزش و پرورش افرادی انقلابی با همان تعابیری که مقام معظم رهبری در رابطه با انقلابی بودن تعریف کردند باشند. با سرلوحه قرار دادن شهدا باید بتوانیم مسائل را در جان دانش آموزان حک کنیم.

وی با تاکید بر اینکه در ستاد اجرایی هیچ کاری که در جهت رفع محرومیت از مناطق کمتر توسعه یافته نباشد انجام نمی‌گیرد، ادامه داد: ما امروز همه طرح‌های بزرگ را از مناطق برخوردار خارج و به مناطق محروم منتقل کرده‌ایم. امروز اگر نیروگاه می‌خواهیم بسازیم در خارک می‌سازیم. اگر پالایشگاه می‌سازیم در جاسک می‌سازیم، اگر نفت استخراج می‌کنیم در نقطه صفر مرزی در هورالهویزه این کار را انجام می‌دهیم. ما امروز این توفیق را داریم همه کارهایمان برای محرومین در مناطق محروم است.

به گفته رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، در ستاد هیچ کاری که منطبق بر اقتصاد مقاومتی نباشد انجام نمی‌شود. با قاطعیت می‌گویم بیش از 85 درصد فعالیت‌های ستاد منطبق با اقتصاد مقاومتی است و این نقطه عطفی بود که بعد از ابلاغ مقام معظم رهبری این چرخش در ستاد اتفاق افتاد.

مردمی کردن اقتصاد از دیگر موضوعات مورد اهتمام ستاد اجرایی است که مخبر به آن اشاره کرد که از طریق واگذار کردن کارهای ستاد، جلب مشارکت در احداث و تاسیس موسسات و واگذاری مدیریت این موسسات به مردم انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: در بنیاد 265 طرح سامان داریم که همه اینها بر عهده مردم است. بیش از چهار میلیارد در بخش اقتصادی بنیاد کار مشارکتی با مردم انجام دادیم و 300 تقاضا نیز در نوبت مشارکت با بنیاد است. بعضی از بنگاه‌هایی که با مردم فعال کردیم در اوج تحریم بود اما هم تامین تجهیزات و هم انتقال پول‌ها به راحتی انجام شد و کسی گله‌ای نکرد.

وی با بیان اینکه محور اصلی کارهای ستاد اشتغال زایی است، گفت: بیش از 300 هزار شغل مستقیم و غیر مستقیم توسط ستاد ایجاد شده و بیش از 300 هزار شغل دیگر نیز ظرف سه چهار سال آینده ایجاد می‌شود.  همه کارهای ما در چهارچوب نظام است. هیچ پروژه‌ای را خارج از قانون نگرفته‌ایم و انجام نمی دهیم. مثل یک بخش خصوصی مالیات می‌دهیم. با بخش خصوصی مشارکت می‌کنیم نه رقابت.

رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)  اضافه کرد: ما با دولت هم هیچ رقابتی نداریم و عمده کارهایمان، کارهایی است که دولت از ما خواسته است، دولت از ما خواسته است نفت استخراج کنیم ،پالایشگاه بزنیم البته همه اینها در جهت فرامین مقام معظم رهبری و جلوگیری از خام فروشی است. به عنوان مثال در یکی از میدان‌هایی که خارجی‌ها کنار ما کار می‌کنند و عمده متخصصین‌شان خارجی است، از 365 شرکتی که با ما کار می‌کنند به جز سه مشاور همه از متخصصین داخلی هستند. با این کار نزدیک 15 درصد قیمت تمام شده پایین آمده است و تنها پروژه‌ای هستیم که در زمان جلو هستیم. در کیفیت هم از همه رقبا بهتریم. در هورالهویزه چند کیلومتر حفاری افقی کردیم. چند وقت پیش در روسیه بودم، افتخارشان این بود که 2000 متر حفاری افقی کردند در حالی که ما در بعضی جاها 4000 متر حفاری افقی توسط متخصصین داخلی انجام دادیم.

مخبر با بیان اینکه سرمایه فقط نفت و معدن نیست، اظهار کرد: این نیروی انسانی است که خلق ثروت می‌کند. این نکته را نیز باید بگویم  از شفافیت کامل برخوردار هستیم. تنها تشکیلاتی هستیم که با این طول و عرض دو بار در سال به فاصله زمانی شش ماه کل ستاد را حسابرسی می‌کنیم.

وی بااشاره به دیدار با مقام معظم رهبری و تاکید ایشان برای ساخت 1000 مدرسه و آبادانی 1000 نقطه در کشور توسط ستاد، گفت: امروز بیش از 975 مدرسه ساخته شده یا در حال ساخت است و انشالله تا آخر امسال 1000 مدرسه را تحویل خواهیم داد. امروز 4000 روستا با 4 میلیون و 200 هزار نفر جمعیت از 30 تا 100 درصد مشکلاتشان را حل کردیم و در حدود 700، 800 روستا هم هیچ کاری روی زمین نمانده. ما به 1000 نقطه که 100 درصد همه مسائلشان را حل کنیم رسیده‌ایم. و انشالله تا پایان سال 96 به 4000 نقطه که از 30 تا 70 درصد مسائلشان حل شده باشد خواهیم رسید. امروز 200 مدرسه با 13 هزار کلاس درس و 126 میلیارد هدیه مقام معظم رهبری تقدیم به دانش آموزان محروم می‌شود.

رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) با بیان اینکه ما هیچ کاری جز در مناطق محروم نمی‌کنیم. حتی یک مسجد هم در نقطه برخوردار نساختیم، تاکید کرد: تمام کارهای زیربنایی ما در مناطق محروم بوده است. 700 مجموعه فرهنگی که 486 واحد آن مسجد بوده است را ساخته‌ایم. 175 میلیارد وام قرض الحسنه دادیم. 7630 واحد مسکونی برای محرومین ساختیم که 2532 عدد آن تحویل داده شده است. 204 هزار بیمه نامه در بخش‌های مختلف صادر کردیم. 20 هزار یتیم ماهانه 1000 دست جهیزیه بلاعوض دادیم.

وی بااشاره به خدمات ستاد در بخش درمان نیز گفت:  حدود 130 مرکز بهداشت ساخته و 95 مرکز در حال ساخت است. نسخه 40 هزار مریض سرطانی تامین شده است.

مخبر بااشاره به اعطای کمک هزینه درمانی به زوج‌های نابارور ادامه داد: الحمدالله 2600 زوج شناسایی و 1100 زوج درمانشان شروع شده است و این خبر خوب را هم خدمتتان عرض کنم که درمان 110 زوج موفق بوده و 24 کودک به دنیا آمده است و 94 کودک هم انشالله پا به عرصه حیات خواهند گذاشت. 11 بیمارستان را با همکاری وزارت بهداشت در مناطق محروم تکمیل کردیم. بعضی از اینها بعد از 24 سال نیمه تمام ماندن ظرف 9 روز تکمیل شد. در مناطق محروم 12 هزار ملک به ارزش 364 میلیارد رایگان به افراد فقیر در مناطق محروم داده شده است.

مخبر با اشاره به فعالیت‌های محیط زیستی ستاد نیز گفت:  1000 هکتار از زمین‌های اطراف تهران را به جنگل تبدیل کردیم به عنوان مثال در مسگرآباد زمین لم یزرع را تبدیل به جنگل کردیم. برنامه داریم 1000 هکتار دیگر در مناطقی که آلودگی هوا دارند جنگل کاری کنیم.

وی در خاتمه با بیان اینکه ما در بخش دارو نیز فعال هستیم، اضافه کرد:  95 درصد داروی کشور تولید داخل است و 5 درصدش وارد می‌شود که 45 درصد قیمت تمام شده دارویی کشور است. ما در دو مورد که داروهای ضد سرطان تولید کردیم ظرف یک ماه اخیر 70 میلیارد تومان به بیماران کمک کردیم، یعنی دارویی که سه میلیون تومان خریداری می‌شد 300 یا 400 هزار تومان خریداری شد. خدار را شکر می‌کنم و امیدوارم با توجه حضرت ولیعصر این کارها را وسیعتر انجام دهیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار