همدان؛

همدان قطب اهداء عضو می‌شود

مسئولان استان از افزایش آمار پیوند عضو و افزایش دریافت‌‌کنندگان کارت اهدای عضو در همدان خبر می‌دهند.

همدان قطب اهدای عضو می‌شودبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ آمار مرگ و میر ناشی از تصادفات جاده‌ای در کشور نگران‌کننده است، تنها در نوروز امسال 935 مورد مرگ در جاده‌های کشور رخ داده است و این در حالی است که مصدومان پنج برابر این میزان هستند.
بسیاری از افراد متوفی در این حوادث، دچار مرگ مغزی می‌شوند و اعضای سالم بدن آنها به زیر خروارها خاک می‌رود که می‌توانند با بخشش اعضای سالم بدن خود به مصدومان همان حوادث جاده‌ای یا دیگر بیماران، جان انسان‌های زیادی را نجات دهند.
خوشبختانه پس از پیروزی انقلاب، انجام عمل پیوند بویژه کلیه، قلب، پانکراس و... در کشور آغاز شده و از پیشرفت خوبی برخوردار است و ایران از پیشروترین کشورها در زمینه اهدا و پیوند عضو بشمار می‌رود.
در استان همدان، عمل پیوند با پیوند کلیه آغاز شد و مسئولان استان امیدوار هستند در آینده نزدیک به سمت پیوند کبد و دیگر اعضا حرکت کنند.

 

استقبال خوب همدانی‌ها

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به استقبال خوب مردم استان از طرح اهدای عضو پس از مرگ، می‌گوید: در استان همدان بیش از 10هزار نفر کارت اهدای عضو از سوی انجمن اهدای عضو همدان صادر شده است که حاکی از نهادینه شدن تدریجی این فرهنگ انساندوستانه است.

دکتر سید حبیب‎اله موسوی‎بهار با اشاره به اینکه از سال 80 تا 90 در استان 11 مورد اهدای عضو داشتیم که تقریبا سالی یک مورد بوده است، می‌افزاید: بتدریج این میزان افزایش یافته است، طوری که در سال 93، شش مورد اهدای عضو داشتیم که آمار امسال نیز با افزایش چند برابری مواجه است و فقط در دو ماه گذشته یعنی ماه‌های تیر و مرداد، 7 مورد اهدا و پیوند عضو به ثبت رسیده است.

وی، برگزاری همایش‌های متعدد برای اطلاع‌رسانی و فرهنگسازی در زمینه اهدای عضو را یکی از برنامه‌های دانشگاه برای نهادینه کردن فرهنگ اهدای عضو عنوان و تصریح می‌کند که برنامه‌های این دانشگاه که با همکاری مجمع خیرین سلامت اجرا می‌شود، از پشتوانه حمایتی مسئولان استان برخوردار است.

 

قطب پیوند کبد، گام بعدی

دکتر موسوی‌بهار با بیان اینکه همدان به‌عنوان قطب پیوند عضو از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هدفگذاری شده و وظیفه اداره چند استان در غرب کشور را  به‌عهده دارد، خاطرنشان می‌کند: هم‌اینک همدان یکی از قطب‌های پیوند کلیه در کشور است و ایجاد قطب پیوند کبد، گام بعدی ما در استان است.

 

 ترویج فرهنگ اهدای عضو

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان هم از صدور 3 هزار کارت اهدای عضو توسط دانشگاه در امسال خبر داده و می‌گوید: فرهنگسازی اهدای عضو حرکتی زمانبر است و یک‌روزه جواب نمی‌دهد، گرچه این فرهنگ بسرعت در حال نهادینه شدن است و آمار هم گواه این ادعاست؛ زیرا تا پیش از سال 93 در مجموع 500 کارت اهدای عضو در استان همدان صادر شده بود که این میزان فقط در سال گذشته به 1500 تا 2 هزار کارت رسید.

دکتر محمدرضا عبادیان همچنین به آمار اهدای عضو 19 بیمار همدانی مرگ مغزی شده در سال گذشته که نسبت به سال پیش از آن، افزایش سه برابری داشته، اشاره و تأکید می‌کند: رسانه‌ها از جمله صداوسیما نقش بسزایی در ترویج فرهنگ اهدای عضو در سال‌های اخیر داشته و دارند.

 

فعالیت‌های خیرین

مدیر انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی استان همدان به جام‌جم می‌گوید: براساس تحقیقات انجام شده، سالانه بین 18 تا 20 درصد به تعداد بیماران کلیوی در کل کشور افزوده می‌شود و در استان همدان هم بیش از 1200 بیمار پیوند کلیه و دیالیزی وجود دارد که در هشت مرکز دیالیز و یک بخش پیوند کلیه به آنها خدمات ارائه می‌شود.

ابوالفتح میرزایی با اظهار خوشحالی از اینکه اکنون مشکل حادی در ارتباط با دیالیز در همدان وجود ندارد، می‌افزاید: شهرستان‌های بهار و فامنین بخش دیالیز ندارند که امیدواریم این مشکل در آینده نزدیک با همت مسئولان رفع شود.

وی با اشاره به اینکه به‌طور میانگین 30 درصد پیوندهای انجام شده در استان همدان از افراد مرگ مغزی شده و 70 درصد از افراد زنده است، می‌گوید: 51 مورد عمل پیوند در همدان داشتیم که 9 مورد آن از افراد مرگ مغزی شده و 42 مورد از افراد زنده بوده است. امسال و در پنج ماه گذشته تاکنون 26 مورد عمل پیوند صورت گرفته که هفت پیوند از افراد مرگ مغزی شده و بقیه از افراد زنده بوده که بیشترین آمار را در کشور و در کنار استان تهران به خود اختصاص داده است.

میرزایی با بیان اینکه این انجمن در زمینه صدور کارت اهدای عضو هم فعال است، تصریح می‌کند: تاکنون در این زمینه بالغ بر 10 هزار نفر عضوگیری شده و این خیلی خوشحال‌کننده است که مردم آگاهانه با این موضوع برخورد می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی همدان صددرصد مردمی است و توسط خیرین اداره می‌شود، از مردم نیکوکار می‌خواهد این انجمن را همچون گذشته یاری دهند؛ زیرا این انجمن هیچ منبع مالی غیر از منابع خیرین ندارد و پیشرفت و اعتلای فرهنگ اهدای عضو و نجات جان هموطنان را منوط به یاری سبز مردم می‌داند.

انتهای پیام/ د
برچسب ها: اهدا عضو ، همدان ، قطب کشور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار