تمهیدات سازمان دامپزشکی برای قربانی کردن دام در ایام عزا داری

مدیرکل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی گفت: گروه های نظارتی برای قربانی کردن دام در روزهای تاسوعا و عاشورا در سراسر کشور فعالیت می کنند.

عباس عباسی مدیر کل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص اقدامات این سازمان برای قربانی کردن دام ها در ایام عزاداری بیان کرد: سازمان دامپزشکی هرسال طرح نظارت بهداشتی و شرعی بر دام های قربانی در روزهای تاسوعا و عاشورا را اجرا می کند.

وی تصریح کرد: اجرای این طرح در مساجد، بقاع متبرکه، حسینیه ها و سایر هیات های عزاداری که معمولا دام در آنها قربانی می شود، به منظور کنترل، نظارت بهداشتی و شرعی صورت می پذیرد.

مدیرکل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی دامپزشکی با اشاره به اینکه گروه ها به نظارت بهداشتی قبل و بعد از قربانی کردن می پردازند، گفت: اتومبیل های مجهز به سردخانه برای سالم نگهداشتن گوشت قربانی در مسیر انتقال در نظر گرفته شده است.

وی افزود: این اقدام با همکاری و هماهنگی استانداری‌ها، فرمانداری‌ها، شهرداری‌ها، سازمان جهادکشاورزی استان ها، دفاتر نمایندگی ولی فقیه در دامپزشکی استان ها، کارگروه سلامت و امنیت غذایی، مرکز بهداشت استان ها، کمیته های امداد امام خمینی، ائمه جمعه، جماعت و هیات امنا و متولیان مساجد و بقاع متبرکه انجام می شود.

عباسی عنوان کرد: تمهیدات و برنامه های سازمان دامپزشکی در خصوص قربانی کردن دام در ایام عزاداری توسط جراید، مرکز صدا وسیمای استان ها، مساجد و بنرها در سطح شهرها اطلاع رسانی می شود.

وی با بیان اینکه گروه‌های نظارتی شامل دامپزشکان، کارشناسان و کاردانان بهداشت و روحانیان ناظر بر ذبح شرعی است، اظهار داشت: درسال گذشته 668 گروه نظارتی ثابت و 825 گروه سیار در کل کشور وجود داشته که در آنها هزار و 917 نفر که شامل 647 دامپزشک، هزار و 270 بازرس گوشت و 417 نفر روحانی ناظر شرعی بوده، فعالیت داشته اند.

مدیر کل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی اشاره کرد: گروه های ناظر شرعی و بهداشتی درسال گذشته 66 هزار و 672 راس دام که شامل گسفند، بز، گاو، گاومیش و شتر بوده است را در روز عاشورا قربانی کرده اند.

وی تاکید کرد: گروه های نظارتی هم مانند سال های گذشته در سراسر کشور در روزهای تاسوعا و عاشورا از ساعت 7 صبح تا 21 فعالیت خواهند کرد و امید است که امسال خدمات بهتری به عزارداران حسینی ارائه شود.

عباسی یادآور شد: درسال گذشته استان خوزستان بیشترین گروه های نظارتی را دارا بوده و بعد از آن استان های فارس و مازندران در رتبه های بعدی قرار داشتند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار