گزارش/

برجام و روایت "بدعهدی‎های دنباله‎دار آمریکا"

با گذشت یک سال از توافق هسته‎ای، هنوز ایالات متحده به تعهدات خود عمل نکرده و اکنون ماجرا به قول دادن آنها رسیده است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با گذشت یک سال از گذشت توافق هسته‎ای میان جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 موسوم به برجام، هنوز ایالات متحده به تعهدات خود عمل نکرده است و همه چیز روی کاغذ باقی مانده است. این در حالی است که طرف ایرانی به تمامی تعهدات خود عمل کرده و مهمتر از آن به مفاد برجام به جد پایبند بوده است.

اما در آخرین واکنش مقامات کشورمان بر ادامه بدعهدی‎های طرف آمریکایی، حسن روحانی  رئیس جمهوری اسلامی ایران در هفتاد و یکمین مجمع عمومی سالانه سازمان ملل متحد تاکید کرد: هر گونه بدعهدی در اجرای برجام، به بی اعتباری بیشتر ایالات متحده در سطح جهان می‎انجامد.

برجام و روایت

 ایالات متحده، به خوبی می‎داند که برجام ، اکنون یک سند پذیرفته شده چندجانبه است و اهمال نسبت به اجرای آن از سوی امریکا، تخلفی بین‎المللی تلقی خواهد شد و اعتراض جامعۀ جهانی را برخواهد انگیخت.

وی گفت : تعلل ایالات متحده در اجرای تعهدات قانونی‎اش در ماه های گذشته اشتباهی راهبردی است که باید فوراً جبران شود. متاسفانه اینگونه اقدامات غیرقانونی مسبوق به سابقه است و آخرین نمونه آن رای دیوان عالی امریکا در تایید دست اندازی به میلیاردها دلار اموال ملت ایران در سالهای گذشته است. 

این تجربه به دنیا نشان داد که گروه های فشار صهیونیستی می توانند از طریق مصوبات غیرقابل دفاع کنگره، حتی عالی ترین نهاد حقوقی و قضایی آمریکا را به نقض بدیهی ترین اصول آمره حقوق بین الملل عرفی و قراردادی وادارند.

در این میان باید گفت امروز قاطبه ناظران سیاسی و نیز دولتمردان کشورمان نسبت به بدعهدی  و نقض برجام دولت واشنگتن واقف هستند و این موضوع خدشه‎بردار نیست. متاسفانه خوی استکبارگری  و پیشینه تاریک دولت آمریکا به این کشور اجازه نمی دهد به تعهدات خود در قبال جامعه بین الملل پایبند باشد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اثبات «غیرقابل اعتماد بودن آمریکا» را تجربه یک ساله برجام دانست. علاءالدین بروجردی در سالروز یک سالگی برجام (تیرماه سال جاری) به بدعهدی‌های آمریکایی‌ها اشاره کرد و در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، افزود: فکر می کنم با بدعهدی ها‌ی آمریکا دو موضوع کاملاً روشن شد و شفافیت بیشتری پیدا کرد یکی اینکه جمهوری اسلامی ایران در جغرافیای سیاسی امروز جهان، کشوری است که پیوسته به تعهدات خودش پایبند است و ما در برجام این موضوع را مجدد به نمایش گذاشتیم. 

برجام و روایت

وی گفت: تعبیری که رهبر معظم انقلاب در واکنش به اظهارات یکی از نامزدهای انتخاباتی امریکا مبنی بر پاره کردن توافق فرمودند و اینکه ما هم آن را به آتش خواهیم کشید نشان دهنده موضع قاطع جمهوری اسلامی ایران است. بازی زمانی به هم خواهد خورد که آنان بازی را به هم بزنند.

پیگیری اجرای درست برجام و تعهدات طرف غربی در نیویورک

 ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در نیویورک همچنان پیگیر اجرایی شدن کامل برجام از سوی طرفهای غربی بویژه آمریکاست. به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، دیدارهای دوجانبه با وزرای خارجه دیگر کشورها ،  شرکت در نشست پنج بعلاوه یک و نشست وزرای خارجه اکو  ازجمله برنامه های محمد جواد ظریف در نیویورک بوده است.

ظریف ، وزیر امور خارجه در اندیشکده روابط خارجی آمریکا تاکید کرد با وجود انجام شدن تعهدات ایران ، آمریکا به تعهدات خود عمل نکرده و بانکهای اروپایی حاضر به معامله با ایران نیستند. 

وزیر امور خارجه می گوید در جلسه ای که با وزرای خارجه پنج به علاوه یک یعنی طرفهای اصلی ایران در توافق برجام و در حاشیه آن با طرف آمریکایی داشته تاکید کرده که پیام های غلط از طرف خزانه داری امریکا نباید به دنیا داده شود.

برجام و روایت

محمد جواد ظریف این مطالبه را در نشست اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا  هم  در پاسخ به پرششهایی که می شد به عباراتی دیگر بیان کرد و گفت ایران به تمام تعهدات خود عمل نموده اما هنوز بانک های اصلی اروپا حاضر به تعامل با ایران نیستند.

وی تاکید کرد: " هیچیک از بانک های اصلی اروپایی پس از گذشت هشت ماه از توافق هنوز نمی خواهد معامله ای با ایران داشته باشد. به بانکهای اروپایی میگویند اشکالی ندارد با ایران معامله کنید ، اما پنج صفحه اما و اگرهایی گذاشتند که نهایتا بانک ها می گویند اصلا ایران را فراموش میکنیم. ارقام جریمه بانک های اروپایی آنقدر زیاده که گفتن آنها دشوار است. برای مثال حدود هشت تا نه میلیارد دلار جریمه برای پریبا و چندین هزار میلیارد دلار جریمه برای اچ بی سی ، موجب ترس و وحشت بانکها شده است."

وزیرامورخارجه در پاسخ به سوال فرید ذکریا کارشناس و تحلیلگر امریکایی که می گفت توافق برجام چندان در ایران محبوبیت ندارد و مردم ایران معتقدند برجام بدلیل موانع ایجاد شده از سوی امریکا هنوز نتوانسته وضع اقتصادی را تغییر دهد به نوعی این سخن را تایید کرد.  

 ظریف گفت بی اعتمادی ایرانیان به آمریکا افزایش یافته است.

وی گفت: " اکثر ایرانیان امروز به آمریکا نسبت به زمان قبل از توافق، اطمینان ندارند، اکنون اکثریت ایرانیان فکر می کنند آمریکا در انجام تعهداتش شکست خورده. بسیاری از آمریکایی ها به اروپا می روند و بانکها و شرکت ها را از معامله با ایران باز می دارند. این همان چیزی است که ایرانیان می ببینند و باعث میشود به آمریکا بی اعتماد باشند."

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، آزمایش موشکی ایران، نقض برجام نیست.

 فدریکا موگرینی پس از اولین نشست پسابرجامی وزیران خارجه ایران و گروه 1+5 در نیویورک به خبرنگاران گفت: در این نشست درباره موشک‌های بالستیک ایران صحبت نشد آزمایش‌های موشکی ایران ارتباطی با برجام ندارد و نقض برجام نیست.

این در حالی است که کنگره آمریکا متاثر از لابی صهیونیستی با دستاویز قرار دادن آزمایشهای اخیر موشکی ایران، دست به موارد متعدد نقض برجام زد و به بهانه چرایی آزمایشات موشکی ایران  مواضع ضد ایرانی فراوانی اتخاذ نمود.

اذعان رسانه های خارجی به بدعهدی آمریکا در برجام

"در تیرماه سال جاری بود" که روزنامه پر فروش آمریکایی نیویورک تایمز در گزارشی نوشت که؛ بوئینگ و ایران ایر، قراردادی 25 میلیارد دلاری برای فروش 80 هواپیما به ایران و همچنین لیزینگ 29 هواپیمای دیگر با طرف ایرانی امضاء کردند اما این قرارداد با مخالفت شدید بویژه جمهوریخواهان مواجه شده است.

جمهوریخواهان آمریکایی که اکثریت کنگره را در اختیار دارند، طرح ممنوعیت فروش هواپیما توسط بوئینگ به ایران را تصویب کردند. این اظهارات و اقدامات ضد ایرانی کنگره آمریکا در حالی انجام شده است که یکی از بندهای مربوط به تعهدات طرف مقابل در برجام، تعهد مبنی بر فروش هواپیما و قطعات به ایران است.

نیویورک تایمز در ادعایی بی اساس مطرح کرد: «با توجه به رویه پیشین ایران ایر برای انتقال جنگجو و تسلیحات در مناطق مختلف خاورمیانه، دلایلی برای نگرانی وجود دارد اما همه هواپیماها و موتورهای آنها، دارای شماره شناسایی ویژه هستند و مقامات آمریکایی اطمینان دارند آنها و بوئینگ می‌توانند هواپیماها را ردیابی کنند». در پایان سرمقاله باز هم ادعاهای واهی غربی‌ها و آمریکایی‌ها درباره رفتار ایران به ویژه برنامه دفاعی موشکی این کشور تکرار شده است.

تشدید اقدامات خصمانه واشنگتن در پسابرجام

رسانه‌های آمریکایی از ارائه دو طرح تازه ضدایرانی در کنگره آمریکا خبر دادند. در ادامه تقابل قانونگذاران آمریکایی با ایران در مسائل مختلف مربوط به این کشور از برجام گرفته تا ادعای منسوخ و تکراری آنها در خصوص حمایت از تروریسم، اکنون رسانه‌ها از ارائه دو طرح جدید ضد ایرانی به کنگره آمریکا خبر می‌دهند.

«واشنگتن فری بیکن» که از رسانه‌های نزدیک به کنگره آمریکا است در گزارشی که در شهریور ماه سال جاری منتشر کرد، از ارائه دو طرح ضد ایرانی با موضوع ممنوعیت «باج دادن به ایران» و ممنوعیت فروش هواپیما و قطعات به این کشور خبر داد.

در این گزارش با تاکید بر دستیابی به کپی یک طرح پیشنهادی قانونگذاران برای ارائه به کنگره آمریکا آمده است: «کنگره در آستانه بررسی یک طرح جدید است که دولت اوباما را از دادن پول مالیات‌دهندگان آمریکایی منع خواهد کرد؛ اقدامی که بسیاری در آمریکا معتقدند پرداخت باج است.»

به گزارش واشنگتن فری بیکن، «این طرح پیشنهادی جدید همه پرداخت‌ها به ایران را برای دولت اوباما ممنوع خواهد کرد و همچنین ایران را مجبور خواهد کرد میلیاردها دلاری را که کاخ سفید به تهران داده، بازگرداند.» طرحی هم در مجلس نمایندگان آمریکا توسط «مایک پمپئو» عضو جمهوریخواه این مجلس آمریکایی ارائه شده که براساس آن «ایران باید حدود 53 میلیارد دلار غرامت به آمریکایی‌های قربانی تروریسم بپردازد.»

این طرح‌ها در حالی مطرح شده که قانونگذاران آمریکایی به ویژه جمهوریخواهان که اکثریت کنگره را در اختیار دارند، از چندی قبل دولت اوباما را به «دادن باج به ایران» متهم کرده‌اند؛ اتهامی که کاخ سفید به شدت آن را رد کرده است. مارکو روبیو که یکی از نامزدهای ناکام‌ جمهوریخواهان در انتخابات ریاست جمهوری 2016 است، ادعای آمریکایی‌ها درباره باج‌دهی به ایران در موضوع آزادی زندانیان آمریکایی و همچنین حمایت تهران از تروریسم را تکرار کرده است.

برجام و روایت

طرح پیشنهادی جدید این سناتور آمریکایی با موافقت و امضای پنج سناتور دیگر جمهوریخواه مجلس سنا همراه شده است. پمپئو، عضو جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا هم گفت: «کنگره آمریکا در حال اتخاذ یک موضع روشن است و آن درخواست از ایران برای بازگرداندن بیش از یک میلیارد دلار پولی است که دولت اوباما به غلط به آنها داد و همچنین کنگره خواهان توقف هرگونه انتقال پولی در آینده توسط این دولت یا هر دولتی که بخواهد در آینده به دولتهای حامی تروریسم از قبیل ایران پول بدهد، است.»

از سوی دیگر از مجلس سنای آمریکا هم خبر رسیده که روبیو سناتور جمهوریخواه این کشور، یک طرح دیگر این بار برای ممنوعیت فروش هواپیما به ایران ارائه داده است. واشنگتن فری بیکن نوشته است: «روبیو روز سه شنبه همچنین طرح پیشنهادی دیگری را ارائه کرده که دولت اوباما را از دادن اجازه به شرکت‌ها و بانک‌های آمریکایی برای فروش هواپیما و قطعات به ایران منع خواهد کرد.»
 
و اما پس از هشت ماه، آمریکا قول داد!؟

رئیس جمهور پس از بازگشت از قاره آمریکا به تهران با حضور در جمع خبرنگاران با اشاره به اعتراض خود به بدعهدی‌های آمریکا در عمل به تعهداتش، گفت:  در جلسه کمیسیون مشترک برجام همه با قاطعیت به آمریکا گفتند این مواردی که شما انجام می‌دهید با برجام منطبق نیست و باید کار خود را اصلاح کنید و آمریکا هم قول داد روند را اصلاح کند.

وی ادامه داد: در ملاقات‌هایی که با فیدل کاسترو و رائول کاسترو رئیس‌جمهور کوبا داشتیم هر دو این مسئله را تشریح می‌کردند که تقابل ما با آمریکا به این زودی‌ها از بین نخواهد رفت. مشکلاتی که با آمریکا داریم به ویژه در بخش تحریم و اقتصادی همچنان خواهیم داشت.

برجام و روایت

رئیس جمهور گفت: در خصوص 2 میلیارد اموال ایران به صراحت گفته شد که ما نخواهیم گذاشت این پول که از اموال ملت ایران است را آمریکایی‌ها ببلعند. ما در دادگاه بین‌المللی ایستادگی خواهیم کرد و پول را از آنها پس خواهیم گرفت.

همانطور که می‎دانیم، شاید برجسته‎ترین و وقیح‎ترین اقدام آمریکایی‎ها در نقض برجام، دستبرد آشکار به اموال مردم ایران بود که تنها به فاصله کوتاهی از امضای قرار داد برجام با جمهوری اسلامی ایران 2 میلیارد از اموال ایران عملا به غارت آمریکایی رفت. این در حالی که مقامات کاخ سفید در راستای بد عهدی های خود که به بخش کوچکی از آن اشاره شد پس از هشت ماه تازه دم از قول دادن می زنند.

 از آن جایی که سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر تامل است باید منتظر ماند دید که آیا باز هم واشنگتن در آزمون وفای به عهد مردود خواهد شد یاخیر؟
 
به هرجهت ناظران سیاسی بر این باورند که دغدغه‌های موجود در کشور که در 8 ماه گذشته به دلیل بدعهدی آمریکایی‌ها افزایش پیدا کرده، باید به صورت فنی، حقوقی و سیاسی از جانب طرف ایرانی به نمایندگان 1+5 با صراحت گوشزد شود. واقعیت موضوع آن است که؛ دولت آمریکا عادت به زور گویی کرده و به هیچ عنوان خود را در مقابل معاهدات و توافقاتی که با سایر دول به امضا رسانده ملزم نمی‎بیند.

انتهای پیام/
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۲۱:۱۴ ۰۷ مرداد ۱۳۹۶
با تلاش و زحمات ستودنی 3 ساله و با هزینه دانش هسته ای دولتمردان ایران به کشف بزرگ و بی نظیری دست یافتند و با افتخار انرا اعلام میکنند وان بد عهدی امریکاست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۰۴ ۰۵ مهر ۱۳۹۵
اگه من ایرانی اختیارداشتم توافق را قبل ازترامپ پاره میکردم وچرخ هسته ای را باشدت تمام ادامه میدادم تاطرف مقابل به غلط کردن بیفتد
آخرین اخبار