این بنا متعلق به خانواده رجبی (كلانتر وقت سمنان) بوده و در گذشته به‌ عنوان دارالحکومه سمنان بنا شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان ،  هانی رستگاران نماینده و ناظر استانی صندوق احیاء و بهره‌برداری از اماکن فرهنگی و تاریخی در استان سمنان گفت: این خانه تاریخی اردیبهشت ماه سال‌جاری پس از طی تشریفات قانونی و انتشار آگهی مزایده به سرمایه‌گذار واجد شرایط بخش خصوصی واگذار شد و در حال مرمت است.

 وی اظهار داشت: تاکنون 25 درصد از عملیات مرمت و ساماندهی خانه كلانتر انجام شده و کالبد بنا از شرایط اضطرار خارج شده است.

رستگاران افزود: مرمت استحفاظی، تعویض تیرهای چوبی سقف‌ها در فضاهای شرقی و نارجستان، ساخت و تعویض کلیه درها و ترمیم بخش‌ اعظم پشت‌بام بنا از جمله فعالیت‌هایی است که تاکنون در راستای ساماندهی خانه کلانتر انجام شده است.

وی ابراز امیدواری كرد: با ادامه این روند، فاز اول خانه كلانتر تا پایان سال‌جاری آماده بهره‌برداری شده و سفره‌خانه و رستوران آن افتتاح شود.

وی گفت: بر اساس اسناد و مفاد قرارداد، کاربری پیشنهادی این خانه، مجموعه پذیرایی و رستوران سنتی است که با اتمام عملیات مرمتی و عمرانی در حال انجام، امکان بهره‌برداری موقت و پس از تجهیز کامل، زمینه بهره‌برداری كامل از این بنا فراهم می شود.

خانه كلانتر در اواسط دوره قاجار بنا شده و در قسمت جنوبی سمنان در محله اسفنجان و در نبش میدان ابوذر (پاچنار) واقع است.
این بنا متعلق به خانواده رجبی (كلانتر وقت سمنان ) بوده است و بنا دارای یك حیاط مركزی و باغچه و فضاهایی از جمله راهرو، اتاق‌های تابستانی و زمستانی، بادگیر و .... است.

این بنا به شماره 1787 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است و خانه رجبی (کلانتر) در گذشته به‌عنوان دارالحکومه سمنان بنا شده است.

انتهای پیام/ ه

برچسب ها: مرمت ، خانه ، کلانتر ، سمنان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار