ارومیه؛

پیش‌بینی تولید 40 هزار تن آفتابگردان در آذربایجان غربی / رتبه اول استان در تولید این محصول در کشور

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از پیش‌بینی تولید 40 هزار تن آفتابگردان در این استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، عبداله فتح‌اله ‌ز‌اده با اشاره به کشت آفتاب‌گردان در آذربایجان غربی اظهارکرد: امسال 24 هزار هکتار آفتاب‌گردان در استان کشت شده است.

وی با اشاره به جایگاه تولید آفتاب‌گردان در استان، ادامه داد: استان از نظر تولید آفتاب‌گردان رتبه اول کشوری را به خود اختصاص داده است.

این مسئول اعلام کرد: بزرگترین مرکز خرید و فروش تخمه آفتابگردان در شهرستان خوی قرار دارد که از طریق این شهرستان به سایر استان‌های کشور ارسال می‌شود.

فتح‌اله ‌زاده به اشاره به برداشت آفتابگردان در آذربایجان غربی، افزود: برداشت آفتابگردان از اوایل شهریور ماه در آذربایجان غربی آغاز شده و تا 15 مهر ماه برداشت این محصول ادامه دارد که تا این تاریخ 75 درصد از مزارع این استان آفتابگردان برداشت شده است.

وی با اشاره به ارقام و عنوان آفتابگردان در این استان، خاطرنشان کرد: ارقام تولید شده آفتابگردان در این منطقه شامل آفتابگردان قلمی، پسته‌ای، دور سفید، بادامی و سایر ارقام محلی است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به ارقام بذرهای مورد استفاده در استان، یادآور شد: برای اولین بار جهت افزایش عملکرد مزارع چهار رقم بذر هیبرید خارجی از کشور صربستان به استان وارد شده و این ارقام در شهرستان‌های خوی، پیرانشهر و پلدشت کشت شده است.

وی با اشاره به شهرستان‌های تولیدکننده آفتابگردان در آذربایجان غربی، اضافه کرد: شهرستان‌های خوی، ارومیه، سلماس، شوط و چایپاره از عمده کشت کنندگان و تولید‌کنندگان آفتابگردان در استان هستند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه آفتابگردان آجیلی دارای قیمت خرید تضمینی نیست، تصریح کرد: بحث عرضه و تقاضا قیمت آفتابگردان را تعیین می‌کند که در حال حاضر قیمت آن در بازار آزاد میانگین سه هزار و 500 تومان تا چهار هزار تومان است.

این مسئول با بیان اینکه آفتابگردان روغنی قیمت خرید تضمینی دارد، اذعان داشت: امسال قیمت آفتابگردان روغنی به ازاء هر کیلو 24 هزار و 510 ریال تعیین شده است.

فتح‌اله ‌ز‌اده با اشاره به مراکز خرید تضمینی آفتابگردان روغنی در آذربایجان غربی، اعلام کرد: سازمان تعاون روستایی به عنوان مباشر خرید این محصول را خریداری می‌کند.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.