شکستن کمر فرزندتان بهای نشکستن شیشه های خانه شما است/ مشکلات اسکلتی دومین علت مراجعه به پزشک

امروز نشکستن شیشه های خانه بر اثر روی آوردن به بازی های کامپیوتری بهای سنگین شکستن ستون فقرات آنها را در آینده به دنبال دارد.

شکستن کمر فرزندتان بهای نشکستن شیشه های خانه شما است/ مشکلات اسکلتی دومین علت مراجعه به پزشکبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ شیشه شکست! جمله ای آشنا در گذشته ای نه چندان دور که ناشی از شوت توپ توسط بچه هایی بود که در کوچه ها و خیابان ها فوتبال بازی می کردند. با کمی برگشتن به گذشته همگی صحنه های بازی های کودکان در کوچه ها و خیابان ها را به یاد می آوریم که همواره بزرگترهای محل از دست سر و صداهای آنان شاکی بودند. 

حتی شاید خودمان نیز دیروز جز همین کودکان بوده ایم که امروز خود صاحب کودکانی از جنس تکنولوژی شده ایم ولی همگی اذعان داریم که کودکان امروز از لذت های بازی های شیرین کوچه ها، از هفت سنگ و گل کوچیک و دست رشته و لی لی و چندین بازی نسل پیش خود بی بهره اند و سر درگریبان، معتاد بازی های مجازی شده اند. 

امروز دیگر شیشه هیچ خانه ای به خاطر شوت های فوتبال کودکان نمی شکند، دیگر هیچ پیرزنی شاکی از صدای دم ظهر بچه ها نیست ولی این سکوت به مثابه آرامش قبل از طوفان می ماند چراکه با بی تحرکی و حرکات نامناسب گردن و کمر هنگام کار با وسایل بازی و تکنولوژی دنیای ماشینی در آینده ای نه چندان دور باید نظاره گر از کارافتادن این کودکان در سنین بسیار پایین و ابتلا به بسیاری بیماری های عضلانی اسکلتی باشیم. 

اختلالات اسکلتی- عضلانی عرض اندام می کنند

محمد علی محسنی بندپی رییس انجمن فیزیوتراپی اختلالات عضلانی اسکلتی را یکی از شایع ترین اختلالات در تمام جوامع صنعتی و غیرصنعتی خواند و افزود: حدود 50 درصد مردم به یکی از انواع این اختلالات مبتلا بوده به طوری که 40 درصد ویزیت پزشکان عمومی بعد از سردرد مربوط به این بیماری هاست. 

وی 19 درصد بستری های بیمارستانی را مربوط به اختلالات عضلانی اسکلتی دانست و اظهار کرد: در سه دهه اخیر با توجه به سیر صعودی شیوع این اختلالات، هزینه های آنها نیز رشد 14 برابری داشته است. 

منصور رایگانی رییس مرکز تحقیقات طب فیزیکی و توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز در این زمینه گفت: امروزه به دلیل بی حرکتی، افزایش وزن و کمبود فعالیت های ورزشی و فیزیکی شاهد کاهش سن بروز بیماری های اسکلتی عضلانی از جمله آرتروز و پوکی استخوان هستیم.

هزینه بیماری های عضلانی پنج برابر هزینه های HIV
محسنی بندپی با اشاره به هزینه های سنگین ناشی از اختلالات استخوانی، ابراز داشت: هزینه های تحمیلی ناشی از این بیماری ها 5 برابر بیماری HIV و همچنین سه برابر آلزایمر بوده و در مقایسه با سرطان و بیماری های قلبی عروقی نیز اختلاف بسیار کمی دارد. 

رییس انجمن فیزیوتراپی ایران با بیان اینکه مشکلات عضلانی اسکلتی حدود 10 درصد با هزینه های سرطان و حدود 18 درصد با بیماری های قلبی عروقی اختلاف دارد، ادامه داد: با بررسی کلی این هزینه ها می توان به اهمیت اختلالات عضلانی اسکلتی و هزینه های ناشی از آن پی برد که متاسفانه در حال حاضر این بیماری ها نه تنها از دید مسئولین بهداشتی و نظام های بیمه گر بلکه حتی در افکار عمومی نیز مغفول مانده است. 
 
کارمندان این هشدار را جدی بگیرید / نشستن، همان سیگار کشیدن به شیوه نوین است

رایگانی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی، وضعیت های نامناسب حین کار را مهمترین علل ابتلا به دردهای عضلانی در سنین جوانی و میان سالی برشمرد و تصریح کرد: بیرون زدگی دیستک ستون فقرات کمری و گردن عمدتا ناشی از کارهای طولانی مدت و پیوسته اداری بدون هیچ گونه فعالیت فیزیکی است. 

محسنی بندپی در ادامه یکی از مهمترین علل اصلی غیبت از کار، مرخصی های استعلاجی و از دست دادن شغل را ابتلا به دردهای عضلانی و اختلالات آن معرفی کرد و یادآور شد: بی توجهی به این بیماری ها علاوه بر ایجاد درد و رنج برای فرد مبتلا، هزینه های سنگینی نیز بر سیستم بهداشت و درمان تحمیل می کنند. 

وی با اشاره به نظریه کنفدراسیون جهانی فیزیوتراپی مبنی بر اینکه نشستن نوعی سیگار کشیدن جدید است؛ گفت: امروزه مضرات نشستن پیوسته در بروز مشکلات اسکلتی کمر و گردن ثابت شده و بر این اساس زندگی فعال به ویژه در افراد کارمند، دانشجو و دانش آموزان توصیه می شود. 

رییس انجمن فیزیوتراپی ایران ادامه داد: باید کوریکلوم آموزشی و زمان کار کارمندان به نحوی طراحی شود که حداکثر پس از هر 45 دقیقه نشستن مداوم، فرد حداقل 10 دقیقه به قدم زدن و انجام نرمش های خاص بپردازد.

کمر درد، کودک و جراح نمی شناسد

محسنی بندپی از وجود تحقیقات گسترده ای در زمینه اختلالات عضلانی اسکلتی به ویژه در زمینه ستون فقرات، کمر درد و گردن درد در ایران خبرداد و اضافه کرد: بر اساس مطالعات صورت گرفته هیچ قشری از کودک تا جراح در مقابل کمردرد ایمن نبوده و امروزه این مشکل از شیوع بالایی برخوردار است. 

رایگانی با بیان اینکه استفاده از وسیله هایی مثل موبایل، تبلت، لپ تاپ و همچنین شبکه های مجازی به صورت پیوسته موجب بروز دردهای عضلانی در تمامی سنین می شود، گفت: در صورت استفاده مداوم و بدون انجام نرمش ها و فعالیت های فیزیکی خاص در فواصل کوتاه، مشکلات عضلانی به ویژه در نواحی شانه، کتف، گردن و کمر ایجاد شده و در نهایت منجر به اختلالات ساختاری در فرد می شود. 

تعادل کفه های ترازو را رعایت کنید

رییس انجمن فیزیوتراپی ایران توانمندی عضلات و فشارهای وارده بر آنها را به مثابه دو کفه ترازو دانست و عنوان کرد: در هر ترازویی نیاز به رعایت تعادل ضروری است و در ترازوی ما نیز باید بین تقاضا و فشار وارده بر عضلات و همچنین توانمندی های فرد در پذیرش این فشار ها تعادل را برقرار کرد.

وی بیش از 90 درصد بیماری های عضلانی-اسکلتی را نتیجه عدم رعایت تعادل در ترازوی عضلات و استخوان ها خواند و افزود: تنها حدود 10 درصد این بیماریها خطراتی مانند ابتلا به تومورهای عضلانی و یا برخی بیماری های نادر را دارند.

محسنی بندپی اظهار داشت: برای افزایش فشار وارده بر عضلات باید توانمندی ها نیز افزوده شود تا از بروز اختلالات ناشی از فشارهای خزنده به مفاصل پیشگیری کرده و تعادل کفه های ترازوی سلامتی را نیز برقرار کند.

به گفته وی برای اولین بار در ایران، گزارش MRI یک جوان 22 ساله نشان از شروع پروسه تحلیلی در دیسک های بین مهره ای در سطوح مختلف و یا همان آرتروز داشته که این زنگ خطری برای جامعه و نظام سلامت است. 

چگونه از این اختلالات در امان باشیم؟

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در خصوص پیشگیری از بروز اختلالات اسکلتی- عضلانی، اذعان کرد: دوری از مصرف غذایی مضر و پرچرب، کاهش وزن، فعالیتهای فیزیکی و ورزشی، پیاده روی مرتب روزانه و همچنین مصرف لبنیات نقش به سزایی در پیشگیری از آسیب های آرتروز، ساییدگی مفاصل و پوکی استخوان دارد. 

محسنی بندپی آگاه سازی مردم درخصوص رفتارهای پرخطر و آسیب های ناشی از تکنولوژی هایی مثل موبایل و غیره را مهمترین راه کاهش این بیماری ها دانست و گفت: امروزه شیوع اختلالات و دردهای گردن از 30 درصد به 70 درصد رسیده که علت عمده آن استفاده مداوم از وسایلی مثل لپ تاپ، موبایل و غیره است. 

وی ادامه داد: با خم کردن سر و زاویه بیش از 60 درجه آن، فشار به گردن 16 برابر افزایش یافته و در نهایت منجر به آسیب های دیسک گردن می شود. 

لطفا با دقت به صدای ترک استخوان ها گوش دهید

رییس انجمن فیزیوتراپی تصریح کرد: در صورت ادامه غفلت مسئولین از آسیب های اختلالات عضلانی-اسکلتی در 2 دهه آینده شیوع بیماریهای غیرواگیر و به ویژه بیماری های اسکلتی رو به فلک گذاشته و متضرر خواهند شد.

با توجه به مسائل ذکر شده بهتر است مسئولین امروز به فکر چاره باشند تا اینکه فردا کاسه چه کنم چه کنم دست بگیرند. چراکه در صورت عدم توجه به این مشکلات در آینده نه تنها متحمل هزینه های بسیار سنگین درمانی خواهند شد بلکه با نسلی بیمار نیز مواجه می شوند. 
شاید پیشگیری و درمان بیماری هایی چون سرطان الگوی مشخصی نداشته باشد ولی مشکلات عضلانی با الگوهای ساده ای قابل پیشگیری هستند که تنها قدری توجه و آگاهی مردم و مسئولین را می طلبد.


گزارش از سیما ذکایی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
بینام
۰۹:۲۴ ۰۳ آبان ۱۳۹۶
باسلام
در حالیکه خداوند غفار فرمودند که از حق الناس نمی گذرد چگونه مردم ازاری کودکان و نوجوانان و بالطبع والدین این افراد که بجای اینکه برای فعالیت ورزشی فرزندانی که خود تولید کرده اند وقت صرف کرده واز همان دوره شکل گرفتن شخصیت شان به انها بفهمانند که مردم ازاری گناه نابخشودنی ازجانب حق تعالی بوده و کوچه های تنگ وخیابان جای بازی و فوتبال نیست وسلب اسایش همسایگان از گناهان بزرگ و کاری غیرشرعی و غیر اخلاقی و غیرانسانی بوده و باید در اماکن ورزشی و اماکنی که شهرداریها و سازمانهای مسئول برای این امر ساخته اند به ورزش وفعالیت بدنی سالم پرداخت برای راحتی دنیای خودشان تولیدات خود را بطور افسارگسیخته در کوچه وخیابان رها کنند تا با ایجاد الودگی های صوتی و مزاحمت های مکرر برای گرفتن توپ برای همسایگان اعم از بیماران و سالمندان تا افرادی که در اینده در اثر ستم این افراد و فرزندانشان فرصت مطالعه و تحصیل و استراحت از ایشان گرفته میشود اخرت خودشان رادر منجلاب تباهی و اتش جهنم دائمی قراردهند وبراستی که این کوچه ها مصداق کربلابرای این افراد واین زمانها که این اجازه توسط انها به فرزندانشان برای بازی در این کوچه ها داده می شود مصداق عاشوراست .
آخرین اخبار