ادامه کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی، بانک های کشورهای حوزه خلیج فارس را از نظر مالی با مشکل مواجه کرده و ممکن است آنها را مجبور به ادغام کند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از خبرگزاری فرانسه، استاندارد اند پورز، نهادی که چشم انداز اقتصادی کشورها و توان مالی آنها در عمل به ‏تعهدات ‏مالی شان را ارزیابی و از نظر اعتبار مالی رتبه بندی می کند روز چهارشنبه در گزارشی اعلام کرد بانک های کشورهای ثروتمند خلیج فارس برای کاهش فشارهای ناشی از کاهش درآمدهای نفتی مجبور به ادغام در هم خواهند شد.

در گزارش این نهاد ارزشیابی مالی آمده است بانک های شش کشور حوزه خلیج فارس (عربستان سعودی، کویت ،قطر، بحرین، امارات متحده عربی و عمان)، به علت کاهش نقدینگی با کندی رشد اقتصادی، بدتر شدن کیفیت دارایی ها و کاهش سودآوری مواجه شده اند.

استاندارد اند پورز که به همراه موسسه رتبه بندی اعتبار مالی مودیز و موسسه رتبه بندی اعتبار مالی فیچ ریتینگز، سه نهاد اصلی بررسی کننده چشم انداز اقتصادی کشورها و توان مالی آنها در عمل به تعهدات مالی شان تشکیل می دهند در گزارش خود توضیح داده است که سطح نقدینگی در بانک های کشورهای خلیج فارس به شدت تحلیل رفته است. چون 60 درصد سپرده گذاری های این بانک ها از سوی دولت ها و شرکت های دولتی کشورهای منطقه انجام می گیرد و حالا که از میزان درآمدهای نفتی به شدت کاسته شده، میزان نقدینگی این بانکها نیز به شدت کم شده است.

کارشناسان این نهاد در این گزارش توضیح داده اند که با ادامه این وضع، نه تنها توان وام دهی بانکها در این منطقه کاهش خواهد یافت بلکه سود دهی آنها نیز کاهش خواهد یافت و این امر برخی بانک ها را مجبور به بازنگری در کارآمدی خود و در نهایت روی آوردن به سیاست ادغام و تملیک خواهد کرد.

براساس این گزارش، توان وام دهی بانک های کشورهای حوزه خلیج فارس امسال شش درصد کاهش خواهد یافت. توان وام دهی این بانک ها در سال گذشته نیز 10 درصد کاسته شده بود.

با این حال، در گزارش موسسه ارزشیابی استاندار اند پورز تصریح شده است که بانکهای کشورهای حوزه خلیج فارس با توجه به برخورداری از کیفیت بالایی دارایی ها، بازدهی خوب و سرمایه های بزرگ توانایی جذب تاثیرات منفی بازار نفتی را دارند.

همین موسسه ارزشیابی توضیح داده است که با روی آوری دولت های کشورهای این منطقه به بازارهای سرمایه خارجی یا استفاده از ذخایر ارزی برای تزریق نقدینگی به بازار های محلی از فشاری که اکنون بر نقدینگی بانک ها در منطقه خلیج فارس وجود دارد، کاسته خواهد شد.

قیمت نفت در بازارهای جهانی از اواسط سال 2014 تاکنون بیش از 60 درصد کاسته شده است. تا قبل از این تاریخ درآمدهای نفتی بیش از 80 درصد درآمدهای بودجه ای دولت های شش کشور حوزه خلیج فارس را تشکیل می داد.

این کاهش 60 درصدی قیمت نفت در بازارهای جهانی ‏باعث شده تا این کشورها تنها در سال 2015 حدود 300 میلیارد دلار کاهش درآمد داشته باشند.





انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار