شیفت‌های فشرده کاری و وضعیت نابسامان حقوق و مزایای رزیدنت‌ها و اینترن‌ها، شرایط معیشتی و آموزشی این قشر را با مشکلات جدی مواجه کرد.

حقوق کارآموزی در قبال شیفت‌های فشرده کاری/ سختی کار گریبانگیر رزیدنت‌ها شدسعید رضایی رزیدنت داخلی بیمارستان الزهرای اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اظهار نگرانی جدی از آینده آموزشی و شغلی رزیدنت‌ها و اینترن ها (Interns) افزود: علی رغم شیفت های اجباری  فشرده کاری و حتی شبانه روزی در مراکز درمانی و ارائه خدمات درمانی به بیماران، متاسفانه حقوق کارآموزی به ما تعلق می‌گیرد که سقف کمتر از 1 میلیون تومان در ماه است.

رضایی افزود: این در حالی است که همکاران انترن نیز سقف حقوقی‌شان زیر 800 هزار تومان است؛ حقوقی که در آن سختی کار و حمایت‌های بیمه ای رزیدنت ها و اینترن ها لحاظ نمی‌شود.

وی تاکید کرد: متاسفانه علاوه بر دریافت حقوق کارآموزی در قبال شیفت های کاری فشرده در مراکز درمانی، بیشتر وقت اساتید نیز صرف ویزیت و درمان بیماران شده و از سوی دیگر به علت ساعات کاری طولانی رزیدنت ها و اینترن‌ها دیگر فرصتی برای گذران مراحل آموزشی ندارند؛ همین موضوع مشکلات بسیار جدی را پیش روی آینده کاری و البته آموزشی این اقشار گذاشته است. 

رزیدنت داخلی بیمارستان الزهرای اصفهان همچنین با بیان اینکه بیشتر زمانمان صرف درمان بیماران شده است، گفت: این جریان منجر به ایجاد ضعف در روند آموزش رزیدنت ها و اینترن‌ها شد به گونه ای که علاوه بر این قشر حتی اساتید نیز موضوع آموزش را کمی نادیده گرفته اند و همه وقت صرفا صرف درمان بیماران می‌شود؛ وضعیتی که به طور جدی آینده متخصصان و جامعه پزشکی جوان کشور را تهدید کرده و به همین علت هم اکنون ایام نزدیک به امتحانات تنها فرجه برای یادگیری محسوب می‌شود. 

رضایی اظهار داشت: علاوه بر مشکلات ذکر شده، اتاق های پاویون و یا ویژه رزیدنت ها نیز شرایط نامناسبی دارد و از سوی دیگر چنانچه رزیدنتی برای همراهی بالینی بیمار موقتا از بیمارستانی به مرکز درمانی دیگر اعزام شود، غذایی در بیمارستان مقصد تعلق نمی‌گیرد. همچنین این اقشار باید به طور خویش فرما بیمه شوند؛ آن هم در شرایطی که حقوق ماهیانه‌شان زیر یک میلیون تومان بوده و اغلب آنها متأهل نیز هستند.

وی گفت: با  ادامه‌دار شدن وضعیت نابسامان آموزشی، کاری، بیمه ای، حمایتی و مالی  اغلب رزیدنت ها و اینترن ها انگیزه خود را برای ادامه تحصیل و اخذ تخصص از دست می دهند آن هم در شرایطی که بخش قابل توجهی از وقت و نیرویشان را صرف ارایه خدمات درمانی کرده اند.

لازم به ذکر است؛ وضعیت نابسامان اینترن ها و رزیدنت‌ها به جایی رسیده است که چندی پیش آنها با انتشار بیانیه‌ای خواستار حل مشکلاتشان از مسئولین نظام سلامت شدند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
احسان
۱۷:۵۰ ۲۱ فروردين ۱۳۹۸
با سلام. تمامی نکاتی که آقای دکتر فرمودند در تمام کشور صدق می کند. جدا جای تاسف داره که به دانشجوی پزشکی آن هم در سطح تخصص کمترین بها داده نمیشود. ۳۶ ساعت کار در هر شیفت تا ۲۰ روز در ماه با حقوق کمتر از ۱ میلیون تومان فقط در فیلم ها قابلیت به تصویر کشیدن دارد.
آخرین اخبار