کرم انار به 30 درصد محصول گلوگاه خسارت وارد می‌ کند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، رضا پورفلاح ، مدير جهاد كشاورزی گلوگاه گفت: کرم گلوگاه انار به 30 درصد محصول خسارت وارد می ‌کند.

پورفلاح با بیان اینکه 350 هكتار از باغ‌های شهرستان گلوگاه به كشت انار اختصاص دارد، افزود: از این میزان سطوح 50 هكتار آن مربوط به باغ‌های تازه احداث شده و مابقی باغ‌ های مثمر است.

وی گفت: كرم گلوگاه انار مهمترين آفت باغ‌های انار است كه به ‌طور متوسط به ۲۵ تا ۳۰ درصد محصول خسارت وارد می ‌کند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گلوگاه با بیان اینکه خال سياهرنگ در ناحيه يقه ميوه از نشانه‌‌ های آلودگی این محصول است، افزود: كرم گلوگاه‌ علاوه بر تغذيه از ميوه انار باعث انتقال قارچ ‌ها، باكتری ‌ها و مخمرها به داخل ميوه می ‌شود و سبب پوسيدگی و ترشيدگی ميوه می ‌شود.

وی با بيان اينكه مبارزه شيميايی با اين آفت به‌ دليل تخم ‌گذاری پروانه كرم گلوگاه در تاج ميوه ممكن نيست، گفت: باغداران از مبارزه تلفيقی مانند روش ‌های بهزراعی، بيولوژيک، فيزيكی و مكانيكی استفاده كنند.

وی مهمترين روش مبارزه با این آفت را انتخاب رقم مقاوم به آفت دانست و افزود: تغذيه مناسب درخت سبب بالا رفتن مقاومت ميوه به آفت می ‌شود و استفاده از تله نوری با منشا نور زرد، استفاده از زنبور پارازيتوئيد تريكوگراما از روش‌های مبارزه با این آفت است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گلوگاه با بیان اینکه حذف پرچم گل موثرترين روش مبارزه با كرم گلوگاه انار است، گفت: باغداران شخم كامل زمين در فصل پاييز، تغذيه، جمع ‌آوری میوه‌های باقی ‌مانده از سال قبل بر روی درختان را برای كاهش جمعيت آفت و كنترل آن مدنظر قرار دهند.

پورفلاح از باغداران خواست برای دستيابي به نتيجه مطلوب ‌تر در كنترل اين آفت از مراكز جهاد كشاورزی برای دریافت اطلاعات استفاده کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.