نخستین نمایشگاه بین المللی فرهنگی راه ابریشم با حضور ۹۵ هیئت از ۸۵ کشور جهان و با حضور معاون دوم ریاست اجرایی حکومت وحدت ملی افغانستان در چین گشایش یافت.

نخستین نمایشگاه بین المللی فرهنگی راه ابریشم در چین گشایش یافتبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، مراسم افتتاح این نمایشگاه عصر روز گذشته در شهر دون هوانگ ولایت گنسوی از سوی شی جین پینگ رییس جمهوری و لیو یاندونگ، معاون نخست وزیر جمهوری خلق چین آغاز شد و این نمایشگاه برای دو روز ادامه دارد.

محمد محقق، معاون دوم ریاست اجرایی حکومت وحدت ملی در این مراسم ضمن استقبال از طرح تاریخی و ابتکار رییس جمهوری این کشور گفت که افغانستان از جمله اولین کشور های است که از این پروژه بزرگ کمربند اقتصادی در جهان حمایت می کند.

همچنان آقای محقق گفت این طرح نه تنها باعث رشد و شکوفایی اقتصادی خواهد شد بلکه برای تحکیم صلح و ثبات منطقه ای نیز حایز اهمیت است.

معاون دوم ریاست اجرایی افزود که راه ابریشم بیش از دوهزار سال کاروان های کالای تجارتی چین را به افغانستان، غرب آسیا، اروپا و برعکس آن انتقال داده و از اهمیت اقتصادی میان تمدن های شرق و غرب نیز بوده است.

همزمان با این او گفته است که افغانستان با داشتن مکان ها و جاذبه های تاریخی همانند مجسمه های بزرگ تخریب شده بودا در بامیان، شهر تاریخی غلغله و بند امیر ولایت بامیان و اماکن تاریخی دیگر در ولایت های بلخ، هرات، غزنی، لوگر و دیگر مناطق تاریخی افغانستان می تواند برای علاقه مندان تاریخ و فرهنگ باستانی و بشری جذابیت خاص داشته باشد.

گفته می شود که در مراسم گشایش راه ابریشم بیش از ۱۵۰۰ نفر از مقامات و مسوولان کشور های مختلف شرکت کرده اند.

از سوی هم والی ولایت گنسوی چین که ریاست این مراسم را به عهده داشت، تفاهمنامه ایجاد روابط خواهر خواندگی بین ولایت بامیان افغانستان و ولایت گنسوی جمهوری مردم چین را با جانان موسی زی، سفیر افغانستان در چین امضا کرد.

بخدی نوشت: در همین حال گفته می شود که در این مراسم بیش از ۱۵ موافقت نامه و یاد داشت تفاهم با کشور های مختلف جهان و دولت چین به امضا رسیده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.