دو مورفوتیپ امید بخش و برتر عناب برای اولین بار در کشور توسط پژوهشگران مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان جنوبی شناسایی شد.

شناسایی دو مورفوتیپ برتر عناب در خراسان جنوبیبه گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛زراعتگر عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان گفت:دو مورفوتیپ امید بخش و برتر عناب برای اولین بار در کشور توسط پژوهشگران مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان جنوبی شناسایی شد.

وی افزود:برای هر محصول زراعی و باغی یک رقم برای برتر بودن معرفی می شود اما متأسفانه برای ارقام محلی به دلیل کمتر بودن تحقیقات هنوز رقمی معرفی نشده بود که به همین دلیل طرح پژوهشی شناسایی رقم برتر عناب در مرکز تحقیقات کلید خورد.

هادی مجری محصول با بیان اینکه شناسایی رقم برتر محصولات زراعی بیش از 15 سال و محصولات باغی بیش از 25 سال کار شناسایی و تحقیقاتی لازم دارد،گفت:به دلیل اهمیت معرفی هر چه سریعتر ارقام محلی به ویژه عناب برای استفاده کشاورزان از نمونه برتر آن در کشور و جلوگیری از خروج ذخایر ژنتیکی از ایران و ثبت آن با نام کشورهای دیگر،سازمان تحقیقات زمان تحقیقات لازم برای معرفی ارقام برتر محصولات کشاورزی را به 8 سال کاهش داد تا با تحقیق و بررسی بر روی نمونه های مختلف محصولات محلی، ارقام خوب شناسایی و معرفی شوند تا به عنوان رقم برتر به ثبت برسند.

وی با بیان اینکه هم اکنون مرحله شناسایی نمونه برتر عناب انجام شده است،گفت:این مورفوتیپها با نامهای Z23 و Z19 از بین 48 ژنوتیپ  عناب از مناطق مختلف ایران شناسایی شدند که کار تحقیقات آن از سال 88 آغاز و حدود 9 سال طول کشید.

زراعتگر افزود:مهمترین خصوصیت این مورفوتیپها استفاده از ارقام محلی و بازار پسند در بین انواع تجاری عناب برتر بیرجند است و بر اساس خصوصیاتی همچون درشت بودن و بزرگی آن ، بالا بودن نسبت گوشت به هسته، درصد قند بالا و طعم خوب آن شناسایی شد.

عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان اظهار کرد:مورفوتیپ عناب گونه ای از عناب است که براساس صفات مورفولوژیکی دسته بندی شده تا پس از بررسی و آزمایشات لازم، رقم های برتر عناب در کشور به ثبت برسد تا کشاورزان بتوانند برای ایجاد باغهای عناب به راحتی از ارقام برتر استفاده کنند.

انتهای پیام/غ

دو مورفوتیپ برتر عناب در خراسان جنوبی شناسایی شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.