كارگردان مستند «مهاجران» معتقد است نگاه ساده‌ای كه فیلم‌سازان جوان به ساخت فیلم‌سازی صد ثانیه‌ای دارند اشتباه است؛ به زعم بنده حتی ساختن فیلم صد ثانیه‌ای تخصصی بیشتر از فیلم‌سازی بلند را می‌طلبد.

به گزارش حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه خبری حوزه هنری، محمدعلی فارسی كارگردان و مستند ساز در خصوص اینكه متولیان این جشنواره خودشان هم باید با تولید و مباحث مربو ط با فیلم‌سازی آشنا باشند، گفت: دانستن و به روز بودن در این عرصه می‌تواند برگزار كنندگان را هر چه بیشتر با مسائل مربوط با فیلم‌سازی آشنا كند و در تصمیم گیری‌ها و برنامه ریزها آن ها را یاری كند.
 
وی گسترش رسانه های تخصصی را در نقد عملكرد جشنواره ها تأثیرگذار خواند و در این راه به مسئولان این جشنواره پیشنهاد داد: بودن در فضای فعال رسانه ای باعث شده تا عملكردها به صورت ریزبینانه مورد بررسی قرار گیرد و این از نظری باعث می شود تا كمبودها و نقاط قوت یك جشنواره بیشتر دیده شود. نكته ای كه یك مسئول هوشیار می تواند در این جریان از آن بهره ببرد، تعامل درست با رسانه ها و استفاده از نظرات كارشناسان متخصص برای بهبود جشنواره است.
 
فارسی ادامه داد: جشنواره‌ها نباید فقط به صورت فرمایشی برگزار شوند بلكه باید مأمنی برای حضور تمام جریان‌ها و فكرها باشد. تنظیم فراخوان باید بر اساس جذب تمام طیف های فكری باشد و فقط به یك جریان مربوط نشود.  
 
كارگردان مستند «یاسمن» خاطرنشان كرد: این جشنواره باید به دنبال كشف استعدادها و حمایت از آن ها باشد. به عنوان مثال اگر كسی جایزه اول بخش انیمیشن را به دست آورد، باید از او حمایت شود و فقط این تشویق را در اهدای جایزه و لوح تقدیر خلاصه نكنیم بلكه باید با دادن سفارش كار سعی كنیم تا فردی متناسب با سیاست‌های حوزه هنری تربیت كنیم.  
 
این مستندساز جذب حداكثری فیلم‌سازان در این جشنواره ها را منوط به حضور تیم‌های داوری با طرز فكرهای مختلف مرتبط دانست و در این رابطه اظهار داشت: این مسئله باعث می‌شود در انتخاب ها با كارهای متفاوتی در جشنواره روبه‌رو شویم.
 
فارسی با تأكید بر اینكه كاركردن با تمام  هنرمندان كار زیاد پیچیده ای نیست، اظهار داشت: هر هنرمندی راه و روش ارتباطی مخصوص خودش را دارد و باید با شناخت آن ها سعی كنیم تا با آنان  ارتباط بگیریم. چون در این صورت می توان انتظار داشت كه یك جشنواره به تمام معنا و با حضور اكثریت داشته باشیم و این در مورد جشنواره فیلم 100 هم صدق می كند؛ جشنواره ای كه تا این جای كار سعی كرده تا با سیاست های فراگیر خود از حضور همگان استفاده كند.
 
وی تأكید كرد: فیلم‌سازی صد ثانیه نیاز به تخصص بسیاری بالایی را می طلبد و این نگاه ظاهری كه در نگاه اول فیلم‌سازان جوان در ذهن خود می پروارنند كه می توانند فیلمی با زمان صد ثانیه بسازند كاری اشتباه است؛ به زعم بنده حتی ساختن فیلم صدثانیه ای تخصصی بیشتر از فیلم‌سازی بلند را می‌طلبد.
 
كارگردان مستند «مهاجران» فراهم شدن كارگاه های آموزشی را در جشنواره های موضوعی بیشتر كاربردی خواند و گفت: در جشنواره های بین المللی نفس برگزار كارگاه معنا ندارد و فیلم‌ساز بیشتر به دنبال بهره بردن از فیلم های اكران شده و نقد پیرامون آن كارها و ارتباط های كاری هستند و وقت را صرف این‌چنین كارگاه هایی كه شاید آنچنان خروجی هم ندارد، نمی گذارند.

گفتنی است یازدهمین دوره جشنواره بین المللی فیلم 100 كه از این پس به صورت سالانه برگزار می‌شود اسفندماه 95 برگزار می شود و هنرمندان تا پایان دی ماه فرصت دارند آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال كنند.


انتهی پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار