کوهورت نوزادان دانشگاه علوم پزشکی یزدموفق به کسب رتبه نخست کشوری شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ جواد زارع مدیر اجرایی طرح کوهورت دانشگاه علوم پزشکی یزدگفت: در رتبه بندی پژوهشی دانشگاههای علوم پزشکی کشور، اقدامات زیرساخت در بخش پژوهش و سیستم های ریجستری( سیستم ثبت سرطان) مد نظر است که دانشگاه علوم پزشکی یزد در بین تمام دانشگاههای کشور( که همگی بنحوی این اقدامات را انجام می دهند) و براساس معیارهای ارزیابی وزارت بهداشت و تنها با انجام کوهورت و بدون ریجستری، موفق به کسب بالاترین امتیاز به لحاظ کیفیت اقدامات زیرساخت گردید.

وی تجهیز آزمایشگاه بیوشیمی خون، ادرار و هماتولوژی،تامین امنیت و حفاظت از بیوبانک دانشگاه، استفاده از سیستم ثبت لیزری به جای بارکددستی و ثبت نرم افزاری و خرید چهار عدد یخچال منفی 80 را از جمله اقدامات صورت گرفته در راستای کیفیت اجرای طرح کوهورت عنوان کرد.

زارع افزود: در حال حاضر از مجموع 10 هزار جمعیت مورد نظر شاهدیه، جمعتی بالغ بر 5900 نفر  معادل 59 درصد کل جمعیت مورد مطالعه، وارد طرح کوهورت  و تعداد 200 مادر باردار وارد طرح اجرایی کوهورت نوزادان شده اند و بتدریج سه هزار مادر باردار دیگر هم وارد این طرح می شوند.

مدیر اجرایی کوهورت در ادامه استفاده از نتایج و دستاوردهای طرح کوهورت در حیطه پژوهش و حوزه بهداشت  (به علت کیفیت بالای نتایج آن) را از مهمترین مزایای اجرای این طرح در استان برشمرد و گفت: حجم بالای افراد نمونه در این طرح، می تواند اطلاعات بسیار دقیقی از سیمای سلامت مردم استان در زمینه دیابت، بیماریهای قلبی- عروقی  و بیماریهای دوران جنین تا 5 سالگی کودک را ارائه نماید.

وی همچنین از ذخیزه بیش از 50 هزار ویال ( ظرف حاوی نمونه زیستی)، بیش از پنج هزار نمونه مو و بیش از پنج هزار نمونه ناخن جمعیت 65- 35 استان در بیوبانک دانشگاه تاکنون خبر داد.
انتهای پیام/ی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار