صنوبرکار شهرستان شازند یکی از نامزدهای دریافت عنوان تولید کننده نمونه کشور شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک ،  آقای حیدری از کشاورزان شهرستان شازند از تولید کنندگان درخت صنوبر یکی از 4 کاندیدای دریافت عنوان تولید کننده نمونه برتر کشوری در این حوزه شد.
این کشاورز پرتلاش در روستای چشمه سار از توابع شازند اقدام به کاشت 3 هزار و 500 اصله نهال صنوبر کرده و به دلیل نگهداری و رسیدگی مناسب به این درختان توانسته به عنوان یکی از 4 کاندیدای برتر در سطح کشور در تولید این درخت مطرح شود.
حیدری گفت: این 3 هزارو 500 نهال در زمینی به مساحت 4 هکتار به شکل ردیفی کاشته شده و برای اینکه تا به بهره برداری رسیدن درختان، صرفه اقتصادی وجود داشته باشد، در فاصله بین درختان یونجه کاشته شده است.
وی گفت: بهره برداری از این درختان در دراز مدت است اما من در این کار پیش قدم شدم تا دیگران هم الگو برداری کنند و درخت صنوبر بکارند چرا که در دراز مدت سود بسیار خوبی خواهد داشت.
حیدری ادامه داد: دیگر هدف من، به دلیل وجود صنایع آلاینده در منطقه، سلامتی و پاکیزگی محیط است که با کاشت این درختان می توانیم هوای پاک تری داشته باشیم.
علی اصغر پالوج رئیس گروه کشاورزی و منابع طبیعی دفتر ترویج جهاد کشاورزی که برای بازدید از مزرعه آقای حیدری در شازند حضور پیدا کرده بود گفت: در سیستم معاونت ترویج به دنبال تشویق، ترغیب و ایجاد نمونه ها برای اکثر بهره برداران هستیم و ما به عنوان متولی ترویج بخشی از منابع طبیعی در وزارت جهاد کشاورزی، به دنبال این هستیم که یکسری از الگو های مناسب استان های مختلف را بررسی کنیم و بهترین ها را انتخاب وآنها را تشویق کنیم برای تولید بیشتر و الگویی برای سایر بهره برداران باشند.
وی افزود: هر ساله استعلام ها از استان ها گرفته می شود و با بررسی های لازم، 4 نفر به عنوان کاندیداهای برتر انتخاب می شوند و پس از آن با حضور در محل، از نحوه انجام کشت توسط بهره بردار بازدید به عمل می آید و بر اساس چک لیستها و بررسی ها نمونه برتر انتخاب می شود.
رئیس گروه کشاورزی و منابع طبیعی دفتر ترویج جهاد کشاورزی بیان کرد: با توجه به طرح هایی که سازمان جنگلها و مراتع کشور دارد در ارتباط با صیانت از جنگلهای شمال، یکی از منابع چوب ما، گونه صنوبر است که هم رشد سریع دارد و هم می تواند بخشی از چوب مورد نیاز کشور را تامین کند.
پالوج یادآور شد: آقای حیدری از کشاورزان شهرستان شازند، یکی از 4 کاندیدایی هستند که در بحث صنوبر کاری در سطح کشور مطرح شده اند و طی بازدیدی که از مزرعه وی انجام شد که اطلاعات خوبی را در این خصوص داشت و نتیجه این بازدیدها در جلسه نهایی مورد بررسی قرار می گیرد و یکی از این 4 نفر به عنوان تولیدکننده نمونه کشوری در هفته منابع طبیعی در این حوزه معرفی خواهد شد.
انتهای پیام / ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.